Kuidas menstruatsioonivalu kontrolli alla saada?

63 kommentaari
Kuidas menstruatsioonivalu kontrolli alla saada?

Krambid? Alakõht valutab? Kõhulahtisus? Menstruatsioon on iseenesest ohutu, kuid see võib mõne naise jaoks kulgeda väga valulikult. Rakkaudeksi. fi kogus kokku mõned nipid, millega võib oma olekut leevendada proovida.

Krambid? Alakõht valutab? Kõhulahtisus? Menstruatsioon on iseenesest ohutu, kuid see võib mõne naise jaoks kulgeda väga valulikult. Rakkaudeksi. fi kogus kokku mõned nipid, millega võib oma olekut leevendada proovida.

Menstruatsioon põhjustab valu alakõhus ja -seljas, sest emakas tõmbub menstruatsiooni alguses kokku. Samal ajal vabaneb valu tekitavaid ühendeid, mis võivad ärritada näiteks soolestikku. Menstruatsiooni valud on iseenesest ohutud, kuid need võivad olla lausa halvavalt tugevad. Päevade ajal võib muuhulgas tekkida ka pearinglus, peavalu ja oksendamine.

Tubakas võib suurendada valu

Sümptomid on individuaalsed, samuti nende kestus. Üks ei märka midagi ebameeldivat, teisel kestavad sümptomid paar tundi ja kolmandal paar päeva.

Menstruatsiooni hõlbustamiseks võib koduste vahenditega palju ära teha. Näiteks tubakast on mõistlik loobuda, kuna suitsetamine võib valu suurendada. Tubakas olev nikotiin ahendab veresooni, mistõttu kokkutõmbuv emakas saab halvasti verd.

Klamüüdia võib olukorda muuta

Käsimüügis olevad valuvaigistid peaksid enesetunnet kuigivõrd kergendama. Kui see nii ei ole, tasuks pöörduda oma günekoloogi poole.

Arstile tuleks broneerida aeg ka siis, kui enne valutu menstruatsioon on muutunud järsku valulikuks. Tegemist võib olla näiteks klamüüdiaga.

Arstilt on võimalik saada retsepti valu leevendavaks ravimiks. Ka beebipillidest võib kasu olla, sest need ühtlustavad sisesekretsioonisüsteemi.

Kodused vahendid au sisse

Valuvaigistid

Põletikuvastased ravimid takistavad kokkutõmbuvast emakast vabaneva valu tekitavate ainete toimet. Ravimit tasuks võtta õigel ajal, mitte valu käes kannatada. Proovi erinevaid valuvaigisteid, kuni leiad enda jaoks kõige paremini toimiva toote.

Liikumine

Kuigi tuju ei ole, on liikumine ometi parem kui voodis või diivanil lamamine. Raske trenn pole siiski kõige mõistlikum liikumisviis. Proovi rahulikku kõndi, mis elavdab vereringet vaagna piirkonnas.

Soojus

Soojuse mõju pole küll teaduslikult tõestatud, kuid paljudel hõlbustab see enesetunnet. Proovi kuumaveepudelit või soojakotti.

Massaaž

Alakõhu ja -selja kergest masseerimisest võib abi olla. Massaaž suurendab masseeritava koha vereringet, mis võib vähendada valu.

Kodune harjutus

Heida sellili ja too jalad võimalikult tuharate lähedale konksu. Tõsta vaagen üles nii, et kehakaal jääb jalataldade ja õlgade kanda. Tee asendist viis tõusu varvastele. Püsi varvastel ja loe rahulikult viieni. Harjutus aitab venitada vaagnalihaseid ja parandab vereringet.

Toitumine

Enne menstruatsiooni ja selle ajal on kasulik süüa ohtralt köögivilju ja juua piisavalt vett, et seedetrakt toimiks nii hästi kui võimalik. Tugevat sööki on mõistlik vältida, sest valu tundub tugevam, kui kõht juba iseenesest keerab sees.

Kummel ja piparmünt

Joo kummeliteed õhtuti ja piparmünditeed hommikuti. Mõlemad aitavad leevendada valu ja krampe ning lõõgastavad.

Maitsetaimed ja toidu valmistamine

Näiteks pune, basiilik, rosmariin, lavendel ja ingver on lihaseid lõõgastavad ja valu leevedavad ained. Maitsetaimi võib süüa eraldi või kasutada toidu valmistamisel. Ära siiski liialda, sest liiga suur hulk võimsaid ürte võib panna kõhu valutama.


Anneli Allikas-Parv