PAASTUMINE – KUIDAS ja miks seda just nüüd alustada

10 kommentaari
PAASTUMINE – KUIDAS ja miks seda just nüüd alustada

Sellel aastal on vastlapäev 28. veebruaril, mil tulekski kõigest heast viimast võtta. Hernesupp, seakoot ja loomulikult suurem karbitäis ehtsa vahukoorega vastlakukleid. Peale vastlapäeva on tuhkapäev, mil algabki suur paast. Paastuda saab mitmel viisil, igaüks seadku piirid endal ise. Katolikus maailmas alguse saanud paastu ajal lükatakse menüüst välja liha-, piima-, ja munatoidud. Paljude paastujate jaoks pole küsimus niivõrd menüüs, kui sisemises hoiakus, selle aja tegelik mõte on enese igapäevaharjumuste piiramine. Pillava ja luksusliku elu nautimise asemel pööratkse rõhu teiste aitamisele, mis igati tänuväärne. See on ka suurepärane aeg pisipahedest loobumiseks- kellele teeb liiga suitsetamine, kellele raisatud aeg teleka taga.

Sel teisipäeval, 28. veebruaril on vastlapäev. See on päev, mil tuleks kõigest heast viimast võtta – hernesupp, seakoot ja loomulikult suurem karbitäis ehtsa vahukoorega vastlakukleid. Peale vastlapäeva on tuhkapäev, mil algab suur paast. Paastuda saab mitmel viisil, igaüks seadku piirid endale ise. Katolikus maailmas alguse saanud paastu ajal lükatakse organismi puhastamise ajaks menüüst välja liha-, piima- ja munatoidud.

Paljude paastujate jaoks pole küsimus niivõrd menüüs kui sisemises hoiakus. Selle aja tegelik mõte on enese igapäevaharjumuste piiramine. Pillava ja luksusliku elu nautimise asemel pööratakse rõhku teiste aitamisele, mis on igati tänuväärne. See on ka suurepärane aeg pisipahedest loobumiseks – kellele teeb liiga suitsetamine, kellele raisatud aeg teleka taga, kolmandale aga ebatervislik toiduvalik.

Enamikes vanades kultuurides on toidust loobumist peetud parimaks organismi puhastamise viisiks. Vastupidiselt levinud arvamusele ei ole paastumine sama, mis nälgimine, vaid on lihtsaim ja odavaim ravimeetod. Paastu kavandamisel tuleb arvestada tervisliku seisundi, vanuse, haiguste ja muude individuaalsete teguritega. Paastu esimesel kohal on vesi. Vett peaks paastu ajal jooma 1,5-2 liitrit ööpäevas. Söögiks sobib hästi taimetoit, mis vastab inimese sisemistele vajadustele. Naturaalsed mahlad, köögiviljad ja smuutid on parim valik, muidugi loomulikul kujul ja ilma suhkruta.

Siin mõned põhitõed:

  • Paastuajal on kombeks süüa ühel korral päevas kõht korralikult täis ja võtta hommikul ja õhtul vaid kerget kehakinnitust.
  • Organismi koormust saab vähendada, kui pikendada öist söögipausi. Õhtusöök tuleb nihutada varasemaks ja hommikusöök lähemale lõunale. Sellisel viisil saab organism 14 tundi aega oma sisemist süsteemi puhastada.
  • Muutunud hingeõhu vastu aitab sagedasem hammaste pesemine, samuti võib suud loputada erinevate taimeteede tõmmistega.
  • Kui paastute esimest korda, ei tohiks see ületada 3-7 päeva.
  • Targa paastumise üks osa on paastu õige lõpetamine – mida pikem paast, seda pikem taastusperiood.
  • Paastu lõppedes ei tohiks esimestel päevadel süüa rasvaseid toite.
  • Kahel esimesel päeval peale paastu lõpetamist võiks juua värskelt pressitud mahlasid, parim on porgandimahl. Esmalt peaks jooma veega lahjendatult, kuni pool liitrit väikeste kogustena. Teisel päeval võib peale porgandimahla juua ka õuna-, kapsa-, kurgi-, tomati- ja peedimahla, kokku liitri jagu. Soolestiku puhastamisel on väga suur osa, seega tuleks enne paastumist teha klistiiri. Klistiirivette tasuks lisada erinevaid taimeleotisi, hästi sobivad kummel, kanarbik, saialill, kibuvits, lavendel jt. Toiduga tuleks alustada tasapisi ja tarbida vaid puhtal, töötlemata kujul.

Kuidas ja mida teeb paast head?

  • Peale paastu tunnete jälle maitseid ja see muudab maitsvaks ka kõik selle, millest enne oli tüdimus.
  • Muudab naha värskemaks ja nooremaks.
  • Keha vabaneb jääkainetest, mis on pikkamisi organismi kogunenud.
  • Peale paastu on toitu kergem seedida ja organism omastab toitaineid paremini.
  • Aktiveerib kehas kasvuhormooni (hGH ehk Human Growth Hormone) tõusu, mille roll on muuhulgas rasvade, süsivesikute ja valkude ainevahetuse korraldamine. Üllatav fakt kasvuhormoonist on see, et see aitab püsida kauem noorena.
  • Paast aitab alandada triglütseriidide taset veres, mis omakorda taastab inimese energiavoolu.
  • Parandab immuunsust, kuna vähendab vabade radikaalide hulka.
  • Paast aitab kaotada mitmed üleliigsed kilod, aga ei tohi unustada, et paastu eesmärk on teine!

Kena paastuaja algust!

allikad: tervisliktoitumine.ee, kodutohter, naturalhealth365