Tervete hammaste sõbrad ja vaenlased

20 kommentaari
Tervete hammaste sõbrad ja vaenlased

Terve ja särav naeratus mõjub pilkupüüdva visiitkaardina. Kui julged naeratada, tundub ka kogu maailm sõbralikum. Hoia oma naeratus korras ja enneta hambamuresid – see, mida sa sööd, on vahetus kontaktis sinu hammastega ning mõjutab nende heaolu ja tervist.   

Terve ja särav naeratus mõjub pilkupüüdva visiitkaardina. Kui julged naeratada, tundub ka kogu maailm sõbralikum. Hoia oma naeratus korras ja enneta hambamuresid – see, mida sa sööd, on vahetus kontaktis sinu hammastega ning mõjutab nende heaolu ja tervist. 

4 hambavaenulikku toiduainet
Kas sinu lemmiktoit võib teha karuteene su hammastele? Siin on neli kõige hambavaenulikumat toiduainet ja neli nippi, kuidas nende kahjulikku mõju neutraliseerida.

1. Suhkur
Pole tähtsust, kas tegu on rafineeritud valge suhkruga, pruuni suhkruga või meega. Suhkur on suhkur. Tähtis pole ka korraga tarbitud suhkru kogus, vaid tarbimise sagedus. Suhkur tekitab suus happelise keskkonna, mille mõju kestab kuni kaks tundi pärast suhkru tarbimist. Kui sööd või jood suhkrut sisaldavaid toiduaineid iga paari tunni tagant, leotad oma hambaid happe sees, mis lahustab sinu hambaemaili. Jälgi suhkrusisaldust valmistoitudes, ketšupis ja muudes kastmetes. Ka kunstliku suhkruta mahlad sisaldavad siiski looduslikke magusaineid.

Lahendus: kui sa armastad palju suhkrut, siis on kasulikum süüa seda toidukordade keskel, mitte eraldi snäkina. Sinu suu toodab söömise ajal rohkem sülge ja see aitab hapet neutraliseerida. Ideaalne aeg hammaste harjamiseks on 20 minutit pärast toidukorda. Varem ei tasuks hambaid pesta, sest hape on muutnud hambad „pehmeks“ ja harjamine teeks hambapinnale rohkem kahju kui kasu.

2. Rosinad, kuivatatud puuviljad
Need paljude lemmikampsud on otsast ääreni suhkrut täis. Lisaks jäävad need hammaste vahele tundideks kinni, mis tähendab, et kahjuliku suhkru mõjuaeg on palju pikem. 
Lahendus: kui sa ei taha hambaid pärast rosinate ja kuivatatud puuviljade söömist pesta, siis loputa oma suud lihtsalt veega.

3. Alkohol
Alkohol kuivatab suud ja kahandab süljetootlust. See on samuti kõrge suhkrusisaldusega ja happeline. Seepärast mõjub alkohol hambaemailile kahjulikult.
Lahendus: pese hambaid 20 minutit pärast alkoholi tarbimist. 

4. Karastusjoogid
Karastusjoogid on hammastele nii kahjulikud, et isegi Maailma Terviseorganisatsioon on mures inimeste sellealase teadlikkuse pärast. Karastusjoogid, isegi kui need ei sisalda suhkrut, on happelised ja hammastele väga kahjulikud. Hambaarstid tunnistavad sageli, et kõige koledamate hammastega patsiendid on sageli suured karastusjookide sõbrad. 
Lahendus: ära joo karastusjooke! Eelista vett või teed. Kui sa ei suuda ahvatlusele vastu panna, ära pese hambaid kohe pärast joomist, sest hape muudab hambad pehmeks ja õrnaks.

 

4 hambasõbralikku toiduainet
Need toidud on sinu hammaste parimad sõbrad, sest stimuleerivad süljeeritust ja aitavad neutraliseerida pH-taset.

1. Suhkruvabad närimiskummid
Toidud, mis on su suus pikemat aega, on head, sest stimuleerivad süljeeritust. Suhkruvaba närimiskumm ei tekita happelist keskkonda ning samamoodi on kasulikud suhkruasendajaga klaaskommid. Närimine tõstab süljetootlust ning see on hea hammastele, sest sülg lahjendab happeid ja päästab hambad lagunemisest. See sisaldab ka kaltsiumi ja fosfaadiioone, mis on hambaemaili ehituskivid. Need ained aitavad hammastel taastuda ja happerünnakust paraneda. Süljes on samuti rohkelt mikroobide ja seentevastaseid aineid, mis takistavad infektsioonide teket.

2. Juust
Hea uudis kõigile juustusõpradele – juust on hambasõbralik kõrge pH-taseme pärast. See neutraliseerib happeid, mis su hambaid lagundavad. Kui maiustad millegi magusaga ja kapis leidub juustu, siis lõpeta maiustamine juustukillukesega.

3. Jõhvikad
Need punased marjakesed on suurepäraste hambaauke ja haigusi ennetavate mõjudega. Nimelt peitub jõhvikates komponent, mis takistab bakteritel hammastele koguneda ja lagundamisprotsessiga algust teha.

4. Tervislikud snäkid
Toored puuviljad ja köögiviljad on hambasõbralikud vahepalad. Samasse kategooriasse liigituvad ka jogurt, kõvakskeedetud munad, pähklid, päevalille- ja kõrvitsaseemned. Nendes sisalduv suhkur ei muutu nii kergesti happeks ja on seetõttu ohutum. 

Buduaar Shopping kevad 2012