9 toiduainet, mis pikendavad sinu eluiga

9 toiduainet, mis pikendavad sinu eluiga

Me kõik teame, et õigesti toitudes võime oma eluiga pikendada. Buduaar uuris, millistes toiduainetes on enim tervist toetavaid omadusi, mis pikendavad eluiga.  

Me kõik teame, et õigesti toitudes võime oma eluiga pikendada. Buduaar uuris, millistes toiduainetes on enim tervist toetavaid omadusi, mis pikendavad eluiga.

 

 

Mustikas

Toitained: C- ja E-vitamiin, mangaan, kiudained

Kui teadlased koostavad nimekirja parimatest toiduainetest võitlemisel vabade radikaalide põhjustatud rakukahjustustega, on mustikad tavaliselt esikümnes. Värvi annavad marjadele antotsüaanid, mida arvatakse võitlevat rakukahjustustega, mustikad sisaldavad ka tanniini, mis leevendab põletikke ja resveratooli, mis on hea vähi ja südamehaiguste vastu.

 

Viigimari

Toitained: Beetakarotiin, kaltsium, mangaan, kaalium, kiudained

See maitsev puuvili sisaldab mineraale, mis hoiavad luid tugevana ja aitavad ka loiu seedimise korral. 

 

Granaatõun

Toitained: C-vitamiin, beetakarotiin, foolhape, ellaaghape, kiudained

Pika elu ja hea õnne iidne sümbol, mis kõrges vanuses inimeste puhul seda lubadust ka peab. Klaasi granaatõunamahla joomine päevas võib kaitsta sind kolme vanaduses tekkiva tõsise probleemi eest: südamehaigused, vähk ja osteoartriit. Granaatõuna ohtrad polüfenoolid toimivad tulevate antioksüdantidena, mis hoiavad ära südamekahjustusi ja arterite lubjastumist.

 

Porrulauk

Toitained: B6 vitamiin, C-vitamiin, foolhape, raud, mangaan, kiudained

Porrulauk aitab regulaarsel tarbimisel alandada vererõhku, vähendab insultide ja südamehaiguste ohtu, sest laugud võitlevad “halva” LDL kolesterooliga ja suurendavad nn “hea” (HDL) kolesterooli hulka. Porrulauk aitab hoida veresooni puhtana ja elastsena, võitleb eesnäärme ja käärsoolevähiga, vähendab kasvajate riski ja aeglustab kasvukiirust. Laugud sisaldavad vähem kaitsvaid aineid kui sibulad või küüslauk, kuid mahedam maitse lubab neid süüa suuremas koguses.

 

Oliivid

Toitained: E-vitamiin, kaltsium, vask, raud, polüfenoolid, kiudained.

Oliive süües püsib sinu nahk nooruslikuna, samal ajal “õlitad” oma liigeseid ja kaitsed rakke. Oliivid ja külmpressitud (extra virgin) oliiviõlid on parimad monoküllastumata rasvhapete allikad. Oliivid on rikkad ka E-vitamiini ja polüfenoolide poolest. Neid kolme toitainet seostatakse käärsoolevähi madalaima riskiga, mille esinemine vanemas eas järjest tavalisemaks muutub. Koos kaitsevad need toitained rakke kahjustuste eest, mis võivad viia vähini, põhjustada südamehaigusi, arterite jäigastumist ja naha seisundi halvenemist. Rahustav mõju kudedele võib leevendada artriidivalu, E-vitamiin aga vähendada kuumade hoogude ägedust.

 

Lõhe

Toitained: B3, B6, B12-vitamiinid, magneesium, fosfor, seleen, valk, trüptofaan

Lõhe aitab ära hoida naha kuivust, hooldab liigeseid, silmi ja artereid. Lõhe on rikas omega3 rasvhapetest, mis võitlevad paljude vananemisilmingutega. Säilitades aju ja rakkude funktisoone, kaitsevad need arvukate haiguste eest, kaasa arvatud vähk, vananemisega seotud silmahaigused, insuldid, mälunõrkus ja dementsus. Omega3 aitab alandada ka kolesterooli ja teiste verelipiidide taset, hoiavad ära südame rütmihäired, alandavad vererõhku ja vähendavad trombide tekke tõenäosust. Nende tugev põletikuvastane mõju leevendab artriidi puhul valu ja liigeste jäikust.

 

 

Kreeka pähklid

Toitained: vask, mangaan, omega3 rasvhapped, trüptofaan.

See toekas suupiste kaitseb südant, parandab ajutööd ja toob hea une. Teadlased on avastanud, et kreeka pähklite söömine rammusa eine lõpus võib osaliselt neutraliseerida rasva, mida just sõid, vähendades põletikke ja hoides artereid elastsetena. Kreeka pähklid on ühed rikkalikumad antioksüdantide allikad. Nad turgutavad südant mitmel moel, hoides ära rütmihäireid, alandades kolesteroolitaset ja kaitstes artereid.

Lisaks sellele aitavad kreeka pähklid võidelda ka põletikega, alandavad diabeediriski ning annavad ka hea une, reguleerides keha melatoniinitootmist.

 

 

Punane vein

Toitained: B1, B6, C- ja E-vitamiin, mangaan, kaalium, flavonoidid, polüfenoolid

Selle joogi tervist kaitsev mõju ei seisne vaid alkoholi lõõgastavas toimes. Punane vein alandab kolesterooli ja vererõhku, hoiab südamelihased elastseina ja takistab trombide teket. Oluline ühend veinis on resveratool, mis võib kaitsta keharakke ohtlike muutuste eest. Klaasike veini päevas arvatakse alandavat Alzheimeri tõve riski ja hoidvat aju veresooni töökorras. Rohkem kui ühe klaasi (naistel) ja kahe (meestel) joomine päevas vähendab kasulikku toimet, mille kaalub üles alkoholi põhjustatud kahju.

 

Must tee

Toitained: B1, B2, B6, C- ja K-vitamiin, beetakarotiin, foolhape, fluor, mangaan, kaalium, tsink, flavonoidid.

Luba endale keset kiiret päeva teepaus: 200 aktiivkomponenti teetassikeses teevad tööd ajal, mil sina lõõgastud. On leitud, et tavalises mustas tees on erakordne hulk tervist toetavaid omadusi. See sisaldab suurel hulgal flavonoide, mis kaitsevad südant.  Vaid õunad, sibulad ja spargelkapsas küündivad musta tee võimeni vähendada südamehaiguste riski 20%, südamehaigetel aga võib vaid üks kuni kaks tassi teed vähendada teise infarkti riski poole võrra. Teel on antibakteriaalsed omadused ja see võib võidelda seedetrakti vähkidega. Tee vähendab stressi, suurendab vaimuerksust ja kaitseb luid osteoporoosi eest.

 

J.Wright “Top 100 healthy tips”

 

Triin Tisler