NIPINURK: KUIDAS isolatsiooni ajal toituda, et hoida vaimset ja füüsilist tervist

NIPINURK: KUIDAS isolatsiooni ajal toituda, et hoida vaimset ja füüsilist tervist
pilt: Karen Härms

Anni Laas on hariduselt ämmaemand ning sertifitseeritud kliiniline toitumisterapeut, kes annab nõu, kuidas toituda isolatsiooni ajal, et nii vaimne kui füüsiline tervis oleks tugev.

Osta seda, mis sul kindlasti vaja on!

Ära kuhja koju maiustusi, näkse jmt. Planeeri toite ette ja varu komponente, mida saab kasutada mitmetes toitudes. Pane rõhku värsketele toitudele. Hea viis tagada toidu värskus on toit külmutada. Külmutades säilivad vitamiinid ja mineraalid. Vahel on külmutatud toidud isegi kõrgema vitamiinide/mineraalide sisaldusega. Ka näiteks mune võib sügavkülma panna, kuid koor tuleb eemaldada, et selle purunemist vältida.

Valmista toitu ise, et teaksid täpselt, mis selle sees on.

Poest ostetud valmis toitudes on näiteks palju soola (WHO soovitus alla 5 g päevas). Proovi toitu maitsestada pigem erinevate vürtside ja maitsetaimedega. Valmis toitudes võib olla ka hulgaliselt lisatud suhkrut. Lisatud suhkur võiks jääda alla 5% (maksimaalselt 10%) päevasest koguenergiast. See on alla 6 teelusika.

Söö kogu perega koos.

Kodukontor võib tekitada kaose päevarütmis. Kõik sahmerdavad omaette ja süüakse suvalisi näkse. Võta päevaplaani alati võimalusel süüa kogu perega koos. Tutvusta lastele söögikultuuri, lauakombeid ja õpeta toitu heas seltskonnas nautima. See on vaimsele tervisele kasulik!

Kasuta vahel ka võimalust tellida toitu koju.

See tekitab vaheldust sinu menüüs ja annab inspiratsiooni uuteks retseptideks. Kuid eelista tervislikke valikuid. Vali toite, mille kättesaadavus on tavalistel päevadel sinu jaoks keerulisem. Näiteks värske tuunikala, kimchi, veisepõsk vmt. Toidu tellimine aitab hoida portsjonid kontrolli all. Ei teki võimalust süüa õhtu jooksul veel lisaks paar portsjonit.

Piisav kiudaine tarbimine aitab täiskõhutunnet kauem säilitada.

Toiduga oleks vaja süüa u 25-35 g kiudainet (ca 13 g 1000 kcal kohta). Selleks öö puuvilju, köögivilju, täisteratooteid. Miinimum 400 g puuvilju ja juurvilju iga päev. Kui selline kogus on sinu jaoks raske, siis ”peida” need teiste toitude sisse. Hea on tarbida külmutatud marju, sest  külmutatult on need tavaliselt odavamad ja säilivad kaua. Hommikul tee kogu perele näiteks kiire smuuti. Mõistlik on panna sinna sisse ka seemneid (kaua säiliv toiduaine, lisaks ka taimne valguallikas). Kartulit süües jäta see koorimata, nii saad lisaks kiudainet.

Ära joo liiga palju kohvi.

Igal juhul mitte üle 4 tassi päevas ehk alla 400 mg kofeiini (ühes tassis umbes 80-100 mg). Kohvi peale ära pane alati piima. Ei tasu võtta piima veega võrdse joogina, aga pigem hoopis söögina. Kasuta vahel kohvi peale näiteks hoopis magustamata mandlijooki, mida tasub valmistada ise. Nii vähendad päevas saadud üleliigse energia hulka. Tekita vaheldust! Joo vett ja ise tehtud maitsevett u 1,5L päevas. Täna õhtul joo vahelduseks hoopis näiteks piparmünditeed. See võib aidata vähendada istumisest tekkinud puhitust, maitseb ja lõhnab hästi. Aroomiteraapiaski on piparmünt kasutusel rahustava toime tõttu.

Sarnased artiklid