Reklaam sulgub sekundi pärast

Arukas autoost

Omandatud kõva praktika kaassõitjana, paarikuine autokool ja ARK`i eksamid, rahakotis kohutavalt võõra näoga plastkaardike, mis tõendab, et oled võimeline autot juhtima, jääb üle vaid otsustada, milline auto siis lõpuks soetada.
/Tekst: Veronika Raudsepp Linnupuu/
Omandatud kõva praktika kaassõitjana, paarikuine autokool ja ARK`i eksamid, rahakotis kohutavalt võõra näoga plastkaardike, mis tõendab, et oled võimeline autot juhtima, jääb üle vaid otsustada, milline auto siis lõpuks soetada.

Oma esimese autoostu puhul lähtusin pelgalt emotsioonist, et auto meeldis ning küsitud summa oli olemas. Tagantjärele mõeldes olen kindel, et sama raha eest oleks saanud ökonoomsema auto. Nüüd juba tean, et lisaks välimusele ja hinnale on auto puhul mitmeid aspekte, mida peab kindlasti enne ostu silmas pidama.

Esimene valikukriteerium on kindlasti hinnaklass
. Tuleb selgeks teha, mis on maksimaalne summa, mida suudate ja olete valmis uue neljarattalise sõbra eest välja käima. Teades oma piire, ei hakka te oma energiat raiskama kättesaamatu poole õhates.

Teine valikukriteerium – kas uus või kasutatud?
Mõlemal juhul on omad plussid ja miinused. Kasutatud auto kasuks aitab otsust mõjutada masina „söödavam“ hind. On väga hästi teada, et uue auto turuväärtus langeb kohe peale esinduspoest välja sõitmist 15-25% ostuhinnast! Ühe ja sama summa eest võib soetada eelarve raamidesse jääv uus{image id=182125 align="right"} mudel või siis paar aastat vanem, kuid klass kõrgem masin. Teisalt on uuel autol garantii, kuid pruugitud masin on justkui „põrsas kotis“. Laias laastus jagunevad uue ja teisel ringil oleva auto poolt ja vastuargumendid 50/50. Isegi liisida saab mõlemal juhul.

Kolmas valik on käigukastitüüpide vahel – manuaal või automaat?
Viimastel aastatel on tekkinud võimalus sooritada ARK sõidueksam ka automaatkäigukastiga autos, kuid sel juhul tuleb juhilubadele märge, et manuaalkäigukastiga autot te juhtida ei tohi. Juhul, kui te olete õpingute ajal jäänud traditsioonilise „sidur, pidur ja pedaal“-õppe juurde, võite vabalt otsustada mõlemas suunas. Manuaal nõuab autojuhilt rohkem tööd ja keskendumist – lisaks liikluse jälgimisele tuleb oma tähelepanu suunata ka õigeaegsele käikude vahetamisele. Vähemalt seni, kuni käiguvahetus reflektoorselt omandatud pole. Linnaliikluses, kus sõidutempo on etteaimamatu, on loomulikult mugavam liigelda automaatkäigukastiga masinal. Ummikutes saab sujuvalt gaasi ja piduriga mängides edasi, kartmata, et auto ootamatult „välja sureb“. Tundub, et valides automaatkäigukastiga auto on kõik ideaalne, kuid siinkohal tuleb silmas pidada, et rikke korral tuleb ette võtta üsnagi kulukas ja keeruline remont, automaatne süsteem vahetab käike hulka tihemini, kui see on vajalik ning auto kiirendus ja dünaamika jääb analoogse masina manuaalkäigukastiga versioonile alla. Samuti tuleb silmas pidada, et manuaalkäigukastiga masin on ligi 15000 krooni odavam, kui sama tüüpi automaatkäigukastiga sõiduk. Samuti tuleb silmas pidada, et automaadilt manuaalile tagasi õppida on üsna keeruline.

Siiski on olemas alternatiiv neile, kes soovivad ühildada mugavust ja sportlikku sõidustiili – intelligentne käigukast. Nimesid on erinevaid – nt. Tiptronic, Steptronic, Geartronic, kuid tööpõhimõte on kõigil sama. Viiekäiguline taibukas käigukast pakub automaatasendi või võimaldab ise käike vahetada. Kui juht "unustab" manuaalasendis käigu vahetada, siis väga madalate/kõrgete pöörete puhul teeb nutikas seda seda tema eest ise, säästmaks autot ja kütust. Lisaks kõigele kohandub seade juhi sõidustiiliga, peilides välja optimaalseima hetke käiguvahetus üle võtta. Sellise käigukastiga autol on vaid üks miinus – oluliselt kõrgem hind.

Neljas kriteerium – keretüüp. Kui tegemist on teie esimese autoga ning eelarve on üsnagi kasin, saate valida kolme variandi vahel – sedaan, luukpära või universaal. Kui plaanite autot kasutada põhiliselt linnasõiduks ning pakiruumi mõõtmed pole määravad, on luukpära eelistamine elementaarne. Luukpära on kompaktsem ja kergemini manööverdatav. Enamasti näeb nunnum välja ka...

{image id=182121 align="left"} Liikluses on siiski ikka veel rohkem sedaan-tüüpi autosid. Võibolla jätab ta soliidsema mulje. Üha enam on märgata ka peresõbralikumaid ja rohkem inimesi mahutavaid mahtuneversaale.

Viies element – mugavus.
Auto puhul on olulised ka konditsioneeri olemasolu või puudumine (suvekuumuses asendamatu), reguleeritavad istmed, soojendusega välispeeglid, ABS-pidurid, roolivõimendi, reguleeritav roolisammas (juhil peab mugav olema) ja palu muud.

Leides ideaalse sõiduriista, mis sobib teie eelarvesse, ärge unustage ostuga kaasnevaid lisakulusid – ARK-is registreerumine, kohustuslik ja vabatahtlik liikluskindlustus jms. Samuti läheb auto enda peale veel raha – porimatid, õhuvärskendid, puhastusvahendid ning teised asjakesed, mis aitavad autos end mõnusasti ja koduselt tunda.

Veronika Raudsepp Linnupuu
[email protected]