Kas ja kui palju me vajame suhkrut?

Kas ja kui palju me vajame suhkrut?

Uurisime toitumiseksperdi Mai Maseri arvamust suhkru ja magusainete tarbimise kohta. Kas ja kui palju meie organism suhkrut vajab? Kas maiustamisest tuleks täielikult loobuda? Kas magusained on tervisele ikka ohutud? Kõik need küsimused saavad eksperdi poolt vastuse.

Uurisime toitumiseksperdi Mai Maseri arvamust suhkru ja magusainete tarbimise kohta. Kas ja kui palju meie organism suhkrut vajab? Kas maiustamisest tuleks täielikult loobuda? Kas magusained on tervisele ikka ohutud? Kõik need küsimused saavad eksperdi poolt vastuse.

Kas ja kui palju vajab meie organism suhkrut?

Süsivesikud, sealhulgas suhkur on meile vajalikud energia saamiseks. Süsivesikutest saadav energia peaks igapäevaselt olema 55-60% ning sahharoosist ehk roosuhkrust saadav osa toiduenergiast võiks olla kuni 10%. Sahharoos lagundatakse seedetraktis sahharaasi toimel glükoosiks ja fruktoosiks, mis imenduvad inimese organismi. Glükoosi varuvormiks on glükogeen, mis talletatakse maksas ja lihastes ning see on puhtal kujul energeetiline varuaine. Täiskasvanud naiste päevase energiavajaduse (2000 kcal)  korral võiks lihtsuhkrute hulk olla  kokku 90 grammi, millest lisatavat suhkrut on kuni 50 g, nii on arvestatud ka GDA märgistuses. Kuna laste energiavajadus on täiskasvanutest väiksem, siis võiks nende tarbitav suhkru hulk jääda 40  grammi piiresse.

Kuidas peaks suhtuma maiustamisse, kas magusat ja karastusjooke tuleks omale rangelt keelata?

Tasakaalustatud toitumise reegleid järgides võib endale lubada kõiki toiduained, aga kogustega ei tohiks liialdada. Kui piirduda toidusoovitustes antud kogusega, mis on 2-4 portsjonit (nt 4-8 tl suhkrut või 1-2 klaasi limonaadi), siis tuleb organism sellega edukalt toime. Inimene saab meeldiva maitseelamuse ja mitmekülgse tasakaalustatud toitumise korral saab keha kätte kõik vajalikud toitained. Kindlasti ei tohiks unustada, et tasakaalustatud toitumisega käsikäes peab käima liikumine. Füüsiliselt aktiivne olles põletad toiduga saadud kalorid ning ei pea muretsema lisakilode pärast. Ma leian, et keeldusid ja käske ei ole vaja üle võimendada.

Kuidas tuleks suhtuda magusainetesse, on need ikka tervisele ohutud?

Magusained on hea alternatiiv diabeedikutele ja ülekaalulistele inimestele, kuna need ei anna energiat. Magustajatest on kõige looduslikum stevia ehk suhkruleht, mida on hakatud üha rohkem ka meil kasvatama ja kasutama. Ma arvan, et stevia kasutamine karastusjookides, magustoitudes ja šokolaadis on igati tervitatav, kuna enamus inimestel on raske magusast loobuda ja magusained aitavad kehakaalu kontrolli all hoida.

Buduaar.ee