Kas sai on tõesti kahjulik?

50 kommentaari
Kas sai on tõesti kahjulik?

Ilmselt nõustud, et täiuslike sändvitšide kõige tähtsam koostisosa on taevalikult pehme sai, alles seejärel juust, sink, salatileht, tomativiil… Ja kõik need ei maitse leival või sepikul sugugi nii hästi kui just nimelt saial. Saia söömine aga – olgem ausad – tekitab nii mõnelegi meist süütunnet. Buduaar uurib, kas sel on ka põhjust.

Ilmselt nõustud, et täiuslike sändvitšide kõige tähtsam koostisosa on taevalikult pehme sai, alles seejärel juust, sink, salatileht, tomativiil… Ja kõik need ei maitse leival või sepikul sugugi nii hästi kui just nimelt saial. Saia söömine aga – olgem ausad – tekitab nii mõnelegi meist süütunnet. Buduaar uurib, kas sel on ka põhjust.

Nii valge sai kui täisterasepik on tehtud nisujahust, veest ja pärmist. Neid pagaritooteid eristab see, millist osa nisuterast jahu valmistamisel kasutatakse. Nisutera tuumal on kolm põhilist osa: endosperm ehk toitekude, seemnekestad ehk kliid ja seemnealge ehk idu. Saiajahu valmistamisel kasutatakse vaid toitekudet.

Paraku on aga just kliid ja idud valgu-, vitamiini- ja mineraalainerikkad. Lisaks leidub neis väärtuslikke rasvu. Hullem veel – toitekoe eraldamisega läheb kaotsi kiht nisutuumast, mis sisaldab samuti tähtsaid toitaineid. Siin peitubki põhjus, miks sepik, millele lisatakse mineraalainerikkaid kliisid, sisaldab juba loomulikult mõõdukas koguses magneesiumi, rauda, seleeni ja tsinki. Valgest jahust valmistatavaid tooteid peab aga kasuliku kraamiga rikastama.

Saial on kõrge glükeemiline indeks (GI), mis iseloomustab eri toiduainete süsivesikusisaldust (suhkrud, tärklis) ja nende mõju organismile. Glükeemiline indeks näitab, kui kiiresti omastab organism toiduaines sisalduvaid süsivesikuid. Kõrge glükeemilise indeksiga toiduained tõstavad veresuhkru taseme (glükoosi hulga veres) organismis järsult kõrgele, organism reageerib sellele insuliini tootmisega, mis viib veresuhkru taseme järsult madalamale tagasi. Seega omastab organism glükoosi (mitmete süsivesikute struktuurüksus) väga kiiresti, mistõttu nõuab kõrge indeksiga toiduaineid tarbides toitu tihedamini kui madala indeksiga toiduaineid tarbides. Ehk – pärast saia söömist tunned kiiremini nälga kui tunneksid siis, kui oleksid eelistanud madalama glükeemilise indeksiga toiduaineid. Lisaks on kindlaks tehtud, et madala glükeemilise indeksiga dieet aitab kergemini kehakaalu ja diabeeti kontrolli all hoida, samuti aitab see ennetada mõnede vähivormide teket. Üllatav on, et nii saial kui täisterasepikul on sarnane glükeemiline indeks.

Seega saia söömine sulle otseselt kahju ei tee. Kuigi iga saiaviil sisaldab vähem toitaineid kui näiteks sepiku- või leivaviil, sisaldub siiski ka saiajahus kasutatavas nisutuuma toitekoes fosforit ja kiudaineid. Muide, viil saia sisaldab umbes kolm protsenti päevasest kaltsiumivajadusest ja kaks protsenti päevasest rauavajadusest. Lisaks sisaldavad kõik saiatooted süsivesikuid – põhilist kütust, et organismi töös hoida!

 

Buduaar Shopping