Kofeiin-patt või õnnistus?

21 kommentaar

\"imageManager_222808\"On inimesi, kelle jaoks ei alga päev ilma kofeiinita ning kindlasti mõnede jaoks lõppeb ka kofeiiniga. Kofeiin on neile, kui mõnus alustus ja lõpetus päevale. Kuid, mis see kofeiin siis ikkagi on, mis on tema plussideks ja miinusteks ning millisel juhul ei tohiks kohvi üldse juua?

O\"imageManager_222808\"n inimesi, kelle jaoks ei alga päev ilma kofeiinita ning kindlasti mõnede jaoks lõppeb ka kofeiiniga. Kofeiin on neile, kui mõnus alustus ja lõpetus päevale. Kuid, mis see kofeiin siis ikkagi on, mis on tema plussideks ja miinusteks ning millisel juhul ei tohiks kohvi üldse juua?

Meditsiinimaailmas on kofeiin tuntud kui trimetüülksantiin. Kohvipuu ise aga on madal igihaljas puuke või põõsas, mis õitseb mitu korda aastas. Kohvipuu õied on valget värvi ja viljad tumepunased. Lihakates viljades arenevad seemned, mida kutsutakse kohviubadeks ja mis sisaldavad 0,6 – 2,7% kofeiini. Kofeiini sisaldavaid taimi on looduses siiski rohkem kui üks. Nimelt küündib nende arv lausa kuuekümneni. Eestis küll selliseid taimi looduses ei kasva, kuid kofeiini sisaldavaid jooke tarbitakse siiski üsna palju.

Kofeiini plussid:
–  kiirendab ajutegevust ja ergutab tähelepanu
–  taastab vaimse töövõime ja teotahte
–  kõrvaldab unisuse ja muudab erksaks
– tugevdab seedemahlade ja uriini eritumist
– enne trenni on heaks ainevahetuse tõstjaks
– erguti, mis tõstab vererõhku, kui oled uimane ja loid
– mõõdukas kohvi joomine alandab käärsoolevähki haigestumise riski
– samamoodi alandab normaalsuse piirides kohvi joomine sapikivide, maksatsirroosi ja parkinsonismi haigestumise riski
– astmahaigetel vähendab kohvi joomine atakke
– pikemaajaline kofeiini tarbimine seostub suitsiidiriski vähenemisega
– kofeiin laiendab veresooni ja parandab organismi verevarustust
– aitab keskenduda
– muudab reageerimise kiiremaks

Kofeiini miinused:
– võib põhjustada unetust ning närvilisust
– liigne kohvijoomine tekitab peavalu
– tõstab vererõhku
– võib tekitada sõltuvust
– urineerimisel viib kohv kehast kaltsiumi välja
– liigne tarbimine võib endaga kaasa tuua iiveldust
– ei sobi janu kustutamiseks, sest kofeiini toimel kiireneb neerude töö ja higieritus suureneb
– pole sobiv jook väikestele lastele
– võib põhjustada unehäireid
– liiga kange kohv võib esile kutsuda kõrvetisi
– kofeiin on tugev mao ja seedekulgla ärritaja

Millal tuleks kofeiinist kindlasti loobuda?
Kofeiini ei soovitata tarvitada inimestel, kellel on probleeme liiga kõrge vererõhuga, sest kofeiin tõstab vererõhku ning suurendab sellega südameatakkide ja infarkti, samuti ajurabanduse riski. Täiesti vastunäidustatud on kofeiin seedekulgla haavandtõve korral.  Kofeiiniga üle pingutada ei tohiks ka need, kellel on soodumus kaltsiumikaotusest tingitud luuhõrenemise tekkeks. Samuti on liigtarbimine vastunäidustatud südamehaigetele ja neile, kes erutuvad kiiresti, tasuks sellest üldse loobuda. Ka need inimesed, kellel on õhtuti uinumisraskusi, peaksid hoiduma kofeiinitarbimisest ja seda eriti hilistel õhtutundidel. Rasedad võiksid kofeiini tarbimist vähendada 300-le mg-le päevas. Mõned uurimused on kindlaks teinud, et kofeiini tarbimine suurendab viljatuse riski ja seega soovitavad arstid last planeerival naisel kofeiinist üldse loobuda. Kofeiini ei soovitata juua ka migreeni korral.

Mõõdukal tarbimisel ei ole kofeiin tervisele ohtlik, kuid liigne tarbimine võib endaga kaasa tuua tervisehäireid. Kui kofeiinist soovitakse loobuda tervise tõttu, siis tasuks sellest võõrduda aeglaselt, sest päevapealt lõputegemine võib põhjustada tugevaid peavalusid, unisust, kiiret ärritumist, depressiooni ning erandjuhtudel isegi oksendamist.

Anneli Allikas