Märts käes! Aeg hakata organismi puhastama!

43 kommentaari
Märts käes! Aeg hakata organismi puhastama!

Märts kuulutab kevade saabumist! Aeg on taas fookusesse võtta oma kehaline vorm ning saada jagu kogunenud kilodest. Parim, mida saad oma kehale kinkida on organismi puhastamine, mis sobib kõige paremini just kevadaega.

Märts kuulutab kevade saabumist! Aeg on taas fookusesse võtta oma kehaline vorm ning saada jagu kogunenud kilodest. Parim, mida saad oma kehale kinkida on organismi puhastamine, mis sobib kõige paremini just kevadaega.

Miks on vaja puhastumist?

Puhastumine aitab kehal vabaneda potentsiaalselt kahjulikest kemikaalidest, parandades samas ka elutähtsate eritusorganite ehk maksa, neerude, soolestiku ja naha funktsioone. Eriti oluline on see neile, kes kannatavad stressi või pideva väsimuse all, kellel on madal immuunsus haiguste suhtes või kalduvus allergiatele ja peavaludele, kuiv sügelev nahk, suurenenud rögaeritus ja vähene keskendumisvõime.
On välja arvestatud, et igal aastal puutub Lääne ühiskonnas elav täiskasvanu kokku üle 6 kilo toidus leiduvate lisaainetega – värvi-, maitse- ja säilitusainetega, vaha ja põllumajanduskemikaalidega, nagu väetised, kasvusoodustajad, pestitsiidid ja herbitsiidide jäägid. Need kõik avaldavad inimesele toksilist mõju.
Meid ümbritsevad ka atmosfäärisaastajad – freoonid, happevihmad, tööstus- ja heitgaasid. Toksilised metallid, nagu plii, alumiinium ja kaadmium, on keskkonnas laialt levinud ja mõnda neist – näiteks elavhõbedat – võib leida koguni meie suust (hambaplommid).
Iga kord, kui hingate sisse sigaretisuitsu, isegi kui keegi teine teie kõrval suitsetab, puutute kokku umbes 4000 kemikaaliga, millest suur hulk on teadaolevatel andmetel kantserogeensed. Filtreerimata kraanivees leidub ligi tuhande kemikaali jälgi, meie toidule lisatakse üle 10 000 tehiskemikaali, et soodustada selle kasvamist, parandada väljanägemist ja säilimisomadusi. Väga vähesed neist ainetest on mõeldud toiteväärtuse suurendamiseks.
Maks on puhastusprotsessis keha tähtsaim siseorgan. Maksal on hämmastav regeneratsioonivõime, aga pahatihti koormatakse see üle. See toob kaasa mitmesuguseid sümptomeid – turseid, gaase, energiapuudust ja kurnatust.
Nahk on suurim puhastusorgan ja sel on tähtis funktsioon mürgiste jääkainete kõrvaldamisel. Üha suurem hulk inimesi kannatab põletikulise naha all. Puhastumine parandab märgatavalt naha struktuuri ja väljanägemist.
Soolestikul on samuti tähtis roll jääkainete kõrvaldamisel. Siiski on ärritatud soole sündroom, dübioos ja kõhukinnisus laialt levinud.

Kas te vajate puhastumist?

Kui kaalute puhastusprogrammi järgimist, olete kahtlemata täheldanud sümptomeid, mille põhjuseks peate mürkide kuhjumist. Need võivad olla järgmised.

Toksilisuse sümptomid:
Kuumahood, südamekloppimine, kiire pulss, peapööritus, jõuetus, lihaskrambid, jäsemete suremine, unetus, unehäire või uni, mis ei värskenda, uimasus, füüsiline väsimus, peavalu, seedehäired, kõrvetised või haavandid maos ja kaksteistsõrmiksooles, isupuudus, liigsöömine, toiduallergia, iiveldus, puhitused, pahkluude tursumine vedelikupeetuse tõttu, gaasid, kõhulahtisus, kõhukinnisus, hemorroidid, sage urineerimine, sagedased viirushaigused, allergiad (sh ekseemid, nahalööbed, astma), liigne limaeritus (ninast, kõrvadest, kurgust või väljaheidetest), kinnine nina, halb hingeõhk, põletikulised haigused (sh podagra, liigesevalud ja psoorias), akne, vistrikud, paised, liigne higistamine, PMS, köha, hingeldamine, kipitav kurk, kange kael, halb vereringe mõningates kehaosades, vere suur kolesteroolisisaldus, seljavalu, kuiv, sügelev nahk, tselluliit, pidevalt sügelevad silmad või sagedased silmapõletikud, hommikul silmad paistes või tumedad ringid silme all, kõikuv kehakaal, ülekaal või rasvumine, madal libiido, probleemid viljastumisega.
Mida rohkem sümptomeid endaga seostasite, seda tõenäolisemalt vajate puhastumist.

Toksilised harjumused, mida vältida:
Söön peamiselt mitteorgaanilisi toite, joon filtreerimata kraanivett, joon teed, kohvi või teisi kofeiini sisaldavaid jooke, kasutan kunstlikke magusaineid, söön kiirtoite, söön praetud toite, söön töödeldud toite (näiteks valget riisi ja saia), mitte täisteratoite (näiteks pruuni riisi ja täisteraleiba), lisan soola toidule nii söögitegemise kui söömise ajal, söön soolaseid toite (näiteks soolapähkleid, oliive, soolatud hoidiseid), söön suitsutatud toite (suitsuheeringas, -lõhe, -peekon, -juust), söön grillitud või töödeldud liha, kasutan alumiiniumist toidunõusid (mis tuleks välja vahetada, sest alumiinium võib sattuda toidu sisse ja ladestuda kehas, tekitades mürgistusnähte).
Mida enam punkte te selles nimekirjas ära märkisite, seda suurema tõenäosusega on teil puhastusprogrammist kasu.

Toksilised harjumused, millest loobuda:
Üle kahe alkohoolse joogi joomine päevas, suitsetamine, uimastite kasutamine, hilisõhtuni töötamine ilma puhkamata ja meeldivate asjadega tegelemiseta, absentism, amalgaamplommid suus, pidev valuvaigistite kasutamine, antibiootikumikuuril olemine.
Mida rohkem punkte ära märkisite, seda tõenäolisemalt oleks puhastumine teile kasuks.

Kas teie elukeskkond on toksiline?
Elate tööstuspiirkonnas, kus puutute kokku tööstusgaasidega, elate suure tee ääres, kus puutute kokku heitgaasidega, elate maal ja puutute kokku kemikaalidega nagu väetised ja pestitsiidid, elate kõrgepingeliinide lähedal, elate suure lennujaama või lennuliini lähedal, puutute kokku toksiliste kemikaalidega (nt värvid, lahustid, raskmetallid), töötate linnas ja puutute kokku heit- ja tööstusgaasidega, puutute kokku elektromagnetilise saastega (röntgenikiired, mikrolained ja ultraviolettkiirgus), puutute kokku gaasiaurudega lekkivast gaasiballoonist (kontrollige regulaarselt, kas balloonist ei leki süsinikmonoksiidi).

Mürgisus ja stress
Ebamugavustunne, pinge, huumorimeele kaotus, keskendumisraskused, üleüldine tüdimus, vilets mälu, unustamine, enesest negatiivselt rääkimine, vaimne väsimus, meeleolu kõikumine, depressioon, ärrituvus, vihapursked, kõikehaarav äng ja paanikatunne.

Oluline on võtta puhastumine ette siis, kui keha selleks märku annab. Traditsiooniliselt peetakse kevadet heaks ajaks puhastusprogrammi alustamiseks. Teiseks populaarseks ajaks on jaanuar, pärast jõululiialdusi ja uusaastalubadusi. Puhastumine peab kulgema kindlas tempos, seda ei saa kiirendada. Protsessi paremaks käivitamiseks võib paari nädala kestel jälgida ranget puhastusplaani, aga ideaalvariandis peaks puhastumine olema pigem eluviis.

Puhastumise eelised:
Puhastab organismi, noorendab, tõstab energiataset, suurendab vitaalsust, parandab immuunsust, muudab naha puhtamaks, parandab painduvust, tõstab viljakust, suurendab loovust, parandab mälu ja keskendumisvõimet, kaal väheneb, vererõhk langeb, vere kolestoroolisisaldus väheneb, soolestiku peristaltika väheneb, meeled teravnevad, nii et naudite eredamat valgust, valjemaid helisid, intensiivsemaid lõhnu ja värve.

Kes ei peaks puhastumist ette võtma?
Ärge alustage puhastusprogrammi, kui olete rase, toidate rinnaga, olete toibumas haigusest, olete ravikuuril (välja arvatud siis, kui arst annab selleks nõusoleku), olete alakaaluline, olete äärmiselt tugevad stressis, teil on kehvveresus, teil on I tüüpi (nooruses alanud) suhkrutõbi, teil on neerupuudulikkus, teil on maksahaigus, teil on podagra (välja arvatud spetsialisti järelevalve all olles), mõned soovitavad naistel ka menstruatsiooni ajal paastust hoiduda.
 
Puhastumise peamine eesmärk on teie kehast võimalikult paljude mürkide väljaviimine. Abinõud, mida võite tarvitada organismist mürkide väljutamiseks, on järgmised: mahlapaast, lihtne, kerge puhastav dieet, rohke vedelike joomine, et veeslahustuvaid mürke neerude kaudu kehast välja uhada, ökoloogiliselt puhaste toiduainete tarbimine, mitmesuguste kahjulike söömisharjumuste ja eluviisi korrigeerimine ning suitsetamine (nii aktiivne kui passiivne), soolestiku mikrofloora parandamine probiootiliste toidulisanditega, maksatalituse toetamine taimsete toidulisanditega.

Puhastusprotsess

Toksiinid väljuvad kehast mitmel moel, kuid peamiselt läbi:
* maksa – viimane eemaldamine toimub kopsude, neerude ja sooletrakti kaudu,
* kopsude – mille kaudu hingatakse välja mürgist CO2 ja teisi gaasilisi/lenduvaid jääkaineid,
* neerude – mis eemaldavad uureat (ehk kusiainet) ja teisi veeslahustuvaid toksiine,
* sooletrakti – mis eemaldab nii vees- kui rasvlahustuvaid toksiine ja ka toidujääke,
* naha – mis eemaldab nii vees- kui rasvlahustuvaid jääkainete aurustumise, higistamise ja rasu näol,
* juust ja küünte – mis eemaldavad mõningaid toksilisi aineid, sealhulgas raskmetalle,
* vähesel määral toksiine eemaldub kehast ka pisarate, ninaeritiste, röga, kõrvavaigu ja menstruatsiooniga.

Tavakasutuses on mitu paastumise vormi:
* veepaast (vähemalt 2 liitrit mineraal-, allika- või destilleeritud vett päevas),
* mahlapaast (nt õun või porgand),
* elus biojogurt ja mahl,
* monopaast – süsteem, mille puhul süüakse ühte toiduainet, nt õunu või viinamarju, neile juuakse peale vett, kuigi soovi korral võib juua ka mahla.

Kui kaua peaksite paastuma?
Soovides järgida ainult vedelikul baseeruvat paastu, on seda ohutu teha ühel päeval nädalas või vahetevahel kaks-kolm päeva. Ärge pidage ranget paastu kauem kui kolm päeva, välja arvatud kogenud toitumisspetsialisti, nagu eriharidusega loodusraviterapeudi või ayurveda meditsiini tundva arsti järelevalve all. Kui olete haige või võtate ravimeid, konsulteerige alati esmalt arstiga. Kui enesetunne halveneb, lõpetage paastumine.

Mahlapaastu ajal:
* ärge võtke mingeid, ka mitte käsimüügis müüdavaid ravimeid,
* ärge suitsetage,
* ärge jooge kofeiini sisaldavaid jooke,
* ärge tarbige alkoholi,
* ärge võtke toidulisandeid,
* ärge tehke kehalisi harjutusi, välja arvatud kergeid venitusi ja aeglaseid jalutuskäike,
* lubatud on ainult soe vann või dušš, mitte kuum.

Kerge puhastav dieet

Kui olete järginud ranget paastu, võib teie magu olla kokku tõmbunud ja seedemahlade nõristumine vähenenud. Seetõttu tuleb paastumine lõpetada ettevaatlikult, süües algul ainult lahjendatud puu- või köögiviljamahlu, lahjasid köögiviljasuppe, arbuusi ja elusat biojogurtit.
* Kui vähegi võimalik, sööge ainult ökoloogiliselt puhtaid toiduaineid, muidu toote oma organismi uusi mürke juurde. Enne puhastava dieedi alustamist pidage paar päeva kerget, pooleldi vedelikest koosnevat dieeti. Kui te pole rangelt paastunud, võite puhastava dieediga kohe pihta hakata. Selle koostisosade hulka kuulub ainult filtreeritud vesi või mineraalvesi ühes naturaalsete puu- ja/või köögiviljamahlade, lahjade köögiviljasuppide, aurutatud köögiviljade, keedetud kaunviljade, kaerapudru, pruuni riisi, kodujuustu, biojogurti, kala ja kanaga.

Kogu puhastusprotsessi kestel võib kasutada ka lisameetodeid, nagu massaaž, naha harjamine, hüdroteraapia, akupunktuur ja aroomiteraapia.
Kui puhastamisprotsess on juba täies hoos, võite alustada tasakaalustamist, hakates tarvitama toidulisandeid. Need varustavad teid tähtsate vitamiinide, mineraalainete ja rasvhapetega, mis aitavad teie kehal saavutada optimaalse vajalike toitainete tasakaalu. Pärast puhastusprotsessi lõpetamist on aeg taas üles ehitada tervise ja heaolu toitumuslik vundament.

/Kärt Teorein/