Paleo dieet – mis see on?

Paleo dieet – mis see on?

See uus toitumisviis kogub populaarsust kogu maailmas ja ka Eestis on see huvi äratanud. Millega siis tegu? Paleo dieet juhendab sind toituma nagu seda tegid meie esivanemad 10 000 aastat tagasi.

See uus toitumisviis kogub populaarsust kogu maailmas ja ka Eestis on see huvi äratanud. Millega siis tegu? Paleo dieet juhendab sind toituma nagu seda tegid meie esivanemad 10 000 aastat tagasi.

Söö liha, kala, mune, lehtsalateid, juurvilju, puuvilju, marju, pähkleid ja seemneid. Väldi köögivilju, mis on aretatud ja kodustatud (näiteks kartul ja hernes). Loobu täielikult jahutoodetest, eriti valgest jahust. Piira piimatoodete tarbimist.

Põhimõtted:

– Paleo dieeti järgides ei pea sa kaloreid lugema. Süües kvaliteetset toitaineterikast toitu ja täiendades oma toidulauda väherasvase liha ning köögiviljadega, ei pea sa koguseid mõõtma.

– Paleo dieet tähendab omandada 50-65% kehale vajalikust energiast loomsetest allikatest ning ülejäänu taimsetest. Sellise vahekorraga funktsioneerib keha kõige optimaalsemalt.

– Kaasaja kaks enimlevinud toidutalumatust on gluteeni- ja laktoositalumatus. Paleo dieet välistab gluteeni ja piirab laktoosi tarbimise.

– Paleo dieet kõrvaldab rafineeritud süsivesikud ja eelistab väherasvaseid valguallikaid. Valgurikas toitumine annab rohkem energiat ja hoiab veresuhkru stabiilsemana, mis omakorda pikendab täiskõhutunnet.

– Paleo dieet tähendab loobumist kaun- ja teraviljadest, sest need on toorelt tarbides inimesele mürgised.

– Dieedid, mis piiravad või kõrvaldavad toidust süsivesikuid, soovitavad reeglina tarbida liha, kuid ei erista seda liigi või kvaliteedi järgi. Paleo dieet paneb rõhu just mahelihale.

– Paleo dieet on kiudaineterikas. Esmapilgul võib näida, et Paleo tähendab vaid liha ehk valke, kuid sama oluline on rohke köögi- ja puuviljade tarbimine. Inimesed, kes järgivad Paleo dieeti, saavad toidust rohkem kiudaineid kui moodsate dieetide järgijad.

– Pakendatud ja eeltöödeldud toidud leidsid tee meie toidulauale pelgalt paarsada aastat tagasi, mil algas tööstusrevolutsioon. Samal ajal algas ka meie tervise allakäik.

– Teadus on tõestanud, et meie küttidest ja korilastest esivanematele olid tundmatud kaasaegsed haigused, sealhulgas ülekaalulisus, rasvumine, kardiovaskulaarsed tõved, vähk ja diabeet. Nende haiguste eest võlgneme „tänu“ põllumajandus- ja toiduainetööstuse arengule.

 

Nõuanded Paleo dieedi järgijale:

– Eelista toitu, mis on kasvanud omale loomupärases keskkonnas. Lehmad on loodud sööma rohtu. Linnud söövad ussikesi, putukaid või rohtu. Taimed kasvavad ka ilma pestitsiidide ja muu keemiata. Eelista kohalikku toitu.

– Söö seda, mis toidab! Toit peaks andma kehale piisavalt eluks vajalikke toitaineid. Korralik tükk liha on toitainete pomm, mis annab energiat pikemaks ajaks. Ära tarvita toiduaineid, mis pole toit. Sojapiim, proteiinitahvlid ja spordijoogid ei ole toit. Sinu toidulaual ei tohiks olla ühtegi ainet, mis on tulnud välja keemiakombinaadist.

– Rasv on hea. Erinevus rikastab, seega katseta erinevad tüüpe. Pea vaid meeles, et eelistaksid rasvu ja õlisid, mida pole muundatud ega kahjustatud tootmisprotsessi käigus. Kookosõli on suurepärane praadimiseks, oliiviõli sobib hästi salatitesse. Otsi ja katseta.

– Süsivesikute ehk sahhariitide ülesanne on varustada meid energiaga. Tegelikkuses saame hakkama ka süsivesikuid söömata, sest meie organism suudab neid ise toota.

– Söö võimalikult palju töötlemata toite. Töödeldud toiduainetel on väiksem toiteväärtus. Söö looma või taime kõiki söödavaid osasid. Söö nii munavalget kui -kollast, taime lehti, varsi, juuri ja õisi. Kala või looma liha, organeid ja ka luid. Mitmekesista oma toidulauda.

– Püüa kaasata oma toidulauale lactobacillus’e rikkaid toite, et taastada ja tugevdada mikrofloorat soolestikus. Lactobacillus’t saab lisaks piimatoodetele ka näiteks hapukapsast. Kui otsustad tarbida ka piimatooteid, siis eelista orgaanilisi, naturaalselt kasvatatud loomadelt saadud kõrge rasvasisaldusega piimatooteid, nagu jogurt, keefir, juust. Väldi pastöriseeritud piimatooteid.

 

Toiduained, mida süüa:

  • Lihatooted
  • Mereannid/kala
  • Värsked puu- ja juurviljad
  • Munad
  • Pähklid ja seemned
  • Tervislikud õlid (oliivi-, pähkli-, linaseemne-, avokaado- ja kookosõli)

 

Toiduained, mida vältida:

  • Teraviljatooted (nisu, rukis, oder, kaer, valge riis, tatar, mais, leib, sai, pasta, hommikuhelbed, müslid jne)
  • Piimatooted
  • Suhkur (kõik kommid, küpsised, tordid, limonaadid jms, šokolaad v.a. tume – vähemalt 70% kakaosisaldusega)
  • Kartulid
  • Oad
  • Töödeldud toidud
  • Sool
  • Taimne rasv (võimargariinid, määrdevõid -voimix jms, rapsiõli)

 

Näidismenüü

Hommikusöök: Munapuder peterselliga, oliiviõli, greip, taimetee.

Vahepala: Veiseliha, värsked aprikoosid või muud hooaja puuviljad

Lõuna: Caesari salat kanaga (oliiviõli ja sidrunimahla segu kastmeks), taimetee

Vahepala: Õunaviilud, kreeka pähklid

Õhtusöök: Tomati või avokaadolõigud, kalkunirind, aurutatud brokkoli, porgandid, kausitäis värskeid mustikaid, rosinaid ja mandleid.

 

allikas www.kaalustalla.ee

Sarnased artiklid