Uued tervislikud algused

Jahedal ajal on enese jaoks ikka rohkem aega. Sügised toovad
spordisaalidesse ka need, kes suvises grillihulluses ja
laisklemisrežiimil mitu kilo lihaseid rasvkoe vastu vahetanud on. Uued
algused sobivad kõigile, ja septembrikuiselt täis aeroobikasaalid on
parimad sügisekuulutajad. /Tekst: Kairi Look/

 

 

 

Uued tervislikud algused

Jahedal ajal on enese jaoks ikka rohkem aega. Sügised toovad spordisaalidesse ka need, kes suvises grillihulluses ja laisklemisrežiimil mitu kilo lihaseid rasvkoe vastu vahetanud on. Uued algused sobivad kõigile, ja septembrikuiselt täis aeroobikasaalid on parimad sügisekuulutajad. Paraku võib trenniskäimisest aga mõnusasse vormi saamiseks veidi väheks jääda. Selleks pakumegi alljärgnevalt välja mõned soovitused, mis trennides higistajate eesmärkidele tõhusalt kaasa aitavad.


1. Vesi, vesi ja veelkord – vesi
. Lisaks ainevahetuse kiirendamisele ja jääkainete väljaviimisele aitab veejoomine ka söögiisu vähendada ning loob kergema ja mõnusama tunde, kui näiteks gaasiliste light-jookide või mahlade tarbimine. Lisaks tavapärasele veetarbimisele ei tohi kindlasti joogipudelit koju unustada aktiivsed trenniskäijad. Silt Eviani pudelil, et juba väikese veekaotusega higistamise tõttu langeb töövõime märgatavalt, on sulatõsi. Regulaarne veelonks treeningsaalis aitab vältida järsult tekkivat jõuetust ning ka hilisemat väsimusetunnet. Eelkõige soovitatakse igapäevaselt juua karboniseerimata või kerge mulliga mineraalvett – see on seedimisele mõnusam kui pidevalt kõhus loksuv süsihappegaas.


2. Maga rohkem.
Uuringutes on välja selgitatud, et korralik uni parandab ainevahetuse tööd kuni nelikümmend protsenti. Kaheksatunnine täisväärtuslik ööuni pole sugugi vaid müüt. Üksikud magamata ööd suurt ei kurna, kuid pikaajaline uneajalt telekavaatamise napsamine maksab kätte tahtejõuetuse ja apaatiana. Lisaks on teada, et unevajadus aetakse sageli näljaga segamini ning süüakse kiiresti energiat andvaid, kuid väheväärtuslikke toiduaineid, näiteks küpsiseid ja šokolaadi. Muide, sama lugu on ka januga – sageli haaratakse toidu (eelkõige millegi ebatervisliku) järele siis, kui tegelikult vajab kuivav organism hoopis klaasikest vett. Kuula oma keha!



3. Piparda.
Kõikvõimalike vürtside, piparde ja teravate maitseainete kasutamine parandab rasvade kasutamist kuni veerandiku võrra. Eriti tõhusaks peetakse seejuures cayenne`i pipra, ingveri ning tabasco-laadsete kastmete koostisosi. Lisa oma elule ja toidule vürtsi ning katseta vahelduseks mõnd põnevat idamaist rooga. Suurepäraselt sobivad piprased maitseained köögiviljaroogadesse, mis toetavad kenasti trenniskäimist ning kaalukaotust. Voki või miksi endale üks indiapärane püreesupp! Nii aitad oma organismil liigsest polstrist päris omade vahenditega ja ilma tabletikuuride abita lahti saada.



4. Väldi hilisõhtuseid külmkapireide.
Ülesöömist soodustab mitmete uuringute alusel just hämar tuba ning õhtune aeg. Paljud kurdavad, kuidas mitmed lisakilod oleks tulemata jäänud, kui suudaks vaid hoiduda õhtusest teleriesisest näksimisest. Päevasel ajal jaksab enamik naisi mõistlikult süüa, kuid õhtusel ja hämaramal ajal tekib terav tung küpsisepaki järele. Mida teha? Päike või lihtsalt valgustatud ruum lisab energiat ning viib mõtted lohutussöömiselt kõrvale. Nihuta oma uneaega veidi varasemaks ning ärka selle asemel hommikuti tunnike varem. Valges on kõik tegusamad ning energilisemad. Õhtuste näksimiste vältimiseks jälgi, et päevases toidusedelis oleks kõike piisavalt – siis ei teki ka öiseid ihasid kööki murda ja miskit rasvast põske pista. Uuringute kohaselt kipuvadki kõige enam lohutussööma need, kes on kogu päeva kõhtu vaid köögivilja ja jogurtiga narrinud. Organism vajab ka süsivesikuid. Anna neid talle päevasel ajal, mitte õhtul kommikarbi ja krõpsupaki vahelt!



5. Kuula lemmikmuusikat.
Lemmiklaulude ja helgete ning rõõmsate helide teraapilisel toimel põhinevad ka paljud muusikateraapiad. Siinkohal aktiveerib aga lemmikmuusika kuulamine samu aju piirkondi, mis ka maitsva (ja magusa ning rasvase) toidu söömisel mõjutet saavad. Mida see tähendab? Pista pleier pähe kepikõnnil või metsajooksul – meeleolu on parem ja jõudu ning tahtmist rohkem. Teine nipp – järsule magusasoovile järele andmise asemel kuula oma lemmikplaati ning oota viis minutit. Uuringute alusel kaob paljudel inimestel selle aja jooksul kommiisu ära, sest muusika on loonud ajus samalaadse heaolutunde kui tekib magusat suhu pistes. Seda oskavad eriti oskuslikult kasutada mehed – kui naistel on masendus- või väsimushoos esimeseks lahenduseks shokolaaditükk, siis mehed kasutavad samalaadses olukorras hoopis teisi teguviise. Keeravad lemmikloo volüümi põhja või kaovad õue jooksma ja korvpalli mängima. Teeme järele?


Kairi Look