Ilus rüht ja olematud seljavalud

Endale võiks aeg-ajalt teadlikult meelde tuletada õiget istumisasendit ja ka kõnnakut. Arvutiga töötades on kuidagi kergem oma rühti jälgida, kuid siiski on mugav vajuda poolenisti laua alla ja lihtsalt lebotades trükkida või lugeda. Minu kallis kolleeg armastab vaid diivanil läpakaga töötada ning lõpuks pidi temagi oma lemmikkoha ja asendi maha jätma, suunduma laua taha, korraliku kontoritooli peale. Selg hakkas tunda andma.

Kadi Jüriado

kadi@buduaar.ee

Jälgin loengus enda ees istuvat tütarlast, kes suu ammuli vihikusse õppejõu juttu konspkteeerib, endal seljas  kole mügarik. Mõtlen, et tahaks tema juurde minna ja tal selja sirgu lükata. Vaatan enda ümber ringi ning näen, et tegelikult loenguruumis enamus istuvad väikesed küürukesed seljas. Ja mis endal?
Harva tuleb meelde istuda nii nagu peab. 

Endale võiks aeg-ajalt teadlikult meelde tuletada õiget istumisasendit ja ka kõnnakut. Arvutiga töötades on kuidagi kergem oma rühti jälgida, kuid siiski on mugav vajuda poolenisti laua alla ja lihtsalt lebotades trükkida või lugeda. Minu kallis kolleeg armastab vaid diivanil läpakaga töötada ning lõpuks pidi temagi oma lemmikkoha ja asendi maha jätma, suunduma laua taha, korraliku kontoritooli peale. Selg hakkas tunda andma.

Kuidas kaitsta oma selga ja vältida vanaduses probleeme seljavaludega?

Õige tool
Õige tool on väga oluline. Mul oli kunagi töökoht, kus juba poolest päevast hakkasin vaevlema tugevate seljavalude käes ja kui tooli vahetasin, siis olid ka valud kadunud. Seljavalud ning tool on omavahel seotud ning tööandjad ei tohiks töötajate tervise arvelt selles kohas kokku hoida. Mine ja nõua endale korralikku töötooli! Sa pead selle saama!

Õige madrats
Pehmetel madratsitel on küll mõnus uinuda, kuid vanaduses piinavad sind arvatavasti siis ka räiged seljavalud. Hea madrats on tähtsam kui voodi disain. Õige madrats arvestab magaja kehakuju ja magamisharjumusi. Õige madrats toob hea une. Kui lähed madratsit ostma, siis tea, et kõige parem madrats pidi olema kombinatsioon erinevatest vastandlike omadustega materjalidest ja mida rohkem kihte, seda parem.

Autoroolis
Briti teadlased väidavad, et kõige enam kannatavad lülisamba krooniliste haiguste all autojuhid. Eriti riskib see, kes juhib nn „banaaniasendis“ – pea painutatud rooli poole ja väljasirutatud jalad ulatumas pedaalideni. Sellises asendis on lülisambale langev pinge suur ja vibratsioon teeb asja veelgi hullemaks. Eelista roolis olles kõva istet, mis on riidega kaetud, sest see libseb vähem.

Tõstes suuri raskusi
Kui pead tõstma suuri raskusi, siis tee seda vähemalt õigesti. Rasket asja tõstes kõigepealt kükita, siis võtta mõlema käega raskusest kinni ja alles siis tõuse – sirge seljaga.

Sagedased stressid
Ebakindel inimene laseb tavaliselt õlad ja pea longu. Kui ebaõnn jätkub, muutub see poos neile tavaliseks. Need inimesed, kes pole oma eluga rahul, pöörduvad kaks korda sagedamini arsti poole seljavalude tõttu. Nii et ka probleemide puhul olgu pea ikka püsti.

Kõrge rind
Tähendab ka suuremaid probleeme. Selle omanikule on arvatavasti tuttavad ebameeldivad valuaistingud seljas. Ei tasu oma rinda peita ja suruda tugevalt riidekihtide alla, see teeb asja hullemaks, sest siis pingulduvad õlavöötme lihased, põhjustades valu seljas. Rind ette ja selg sirgu!

Ümar kõhuke
Veel üks põhjus kaotada liigsed kilod. Ülekaalulistel inimestel surub lisaraskus ka lülisambale.

Mis on seljale kasulik?

Ujumine
Ujumine on üks meeldiv ja uskumatult kasulik tegevus ja eriti hea su seljale.

Turnimine
Turnimine aitab lihaspingeid vähendada. Mine kasvõi laste mänguväljakule ja tunne ennast seal lõbusalt.

Massa