Spordijook

19 kommentaari

\"imageManager_202663\"Küllap on iga pühendunud trennisõber märganud poest veepudelit kaasa haarates riiulil  mitmeid erinevaid spordijooke ning kaalunud, kumbast treeningul rohkem kasu võiks olla. Tõenäoliselt on enamik ka huvi pärast mõne spordijoogi mõju testinud. Ning kuulnud sõbrannade soovitusi, mis erinevad harilikult seinast seina.

\"imageManager_202663\"Küllap on iga pühendunud trennisõber märganud poest veepudelit kaasa haarates riiulil  mitmeid erinevaid spordijooke ning kaalunud, kumbast treeningul rohkem kasu võiks olla. Tõenäoliselt on enamik ka huvi pärast mõne spordijoogi mõju testinud. Ning kuulnud sõbrannade soovitusi, mis erinevad harilikult seinast seina – kes peab spetsiaalset jooki trennis tõhusaks abiliseks ja kelle arvates on see pigem kiire kaotatud kalorite taastaja ning sobib vaid maratonil ning tõsiste vastupidavusalade harrastajatele. Kellele ja miks on spordijook tegelikult tarvilik treeningukaaslane, sellest alljärgnevalt.

Spordijoogid on saadaval õige mitmel erineval kujul. Poelettidel võib leida nii valmistoodanguna pudelisse pandud jooki kui ka pulbrit, millest vastav vedelik ise valmis tuleb meisterdada. Omadused on spordijookidel aga üldjuhul sarnased: taastavad paigastlöödud vedelikutasakaalu, aitavad kehatemperatuuri normaliseerida ning sisaldavad olulisi mineraalaineid, mis treeningu käigus organismis ära on kulunud.


Spetsiaalne spordijook on eelkõige suunatud neile, kes teevad vähemalt tund aega ja pea iga päev tugevat trenni. Selleks võib olla nii intensiivne jooksutreening või kaasahaarav pallimäng kui ka kiire ja väheste puhkepausidega aeroobikatreening. Suure koormuse ja pikaajalise pingutuse puhul hakkab sportija üldjuhul tugevasti higistama ja tekivad muutused soojusregulatsioonis. On kindlaks tehtud, et intensiivsel treeningul võib inimene kaotada lausa 1% on kehakaalust. Tundub üsna väike number, kuid kehakaalu ümber arvestades on see 60 kilose sportija puhul tervelt 600 grammi vedelikku – seda on enam kui sisaldab üks harilik veepudel! Kaasasolev spordijook jahutab ja päästab ülekuumenemisest, aitab vältida vedelikutaseme liiga madalale kukkumist ning viib organismi mitmeid erinevaid aineid, mis on higiga kehast kaduma läinud. Kui kogu treeningu vältel vähehaaval joogipudelit tühjendada, ei teki ka dehüdratsioonist tingitud väsimust.


Kuna spordijoogi peamine eelis tavalise vee ees on selle süsivesikute ning elektrolüütide sisaldus, aitab spetsiaalne jook organismil kiiremini taastuda. See tähendab omakorda, et igapäevaselt trennis käies aitad kehal efektiivsemalt puhata ning ta jõuab ka järgmisel korral treeningsaalis samapalju või isegi enam. Põhimõtteliselt on spordijook asenduseks levinud trennitoitudele, mida soovitatakse ampsata treeningu järel (banaan, jogurt), et taastada energiatasakaal. Joogi eeliseks on aga asjaolu, et vedelik imendub kiiremini kehasse – ning ka mõjub kiiremini ning taastab kiiremini. Lisaks on joogis süsivesikute ja elektrolüütide tasakaal täpselt paigas, kõike on just niipalju, kui üks kurnatud organism taastumiseks vajab.


Joogipudel tasub läheduses hoida ka enne ja pärast treeningut. Enne pingutust aitab juba vähene joogilonks vältida janutunnet, mis on märguandeks sellest, et kehas on vedelikku  liialt väheseks jäänud. See on iseenesest juba kriisiseisund, kus keha peab janusignaaliga märku andma, et millestki on puudus. Pärast treeningut aitab jook taastada treeningu käigus ärakasutatud jõuvarusid ja organismile vajalikke aineid sinna tagasi viia. Süsivesikute sisaldus on spordijookides tavaliselt ligikaudu 6 protsenti. Üheks treeninguks piisab täiesti poolest liitrist kuni liitrist joogist. Suuremate koguste puhul hakkab vedelik lihtsalt kõhus ebamugavalt kaasa loksuma, kuid mingit reaalset kasu säärasest joomisest ei sünni.


Kui teed nädalas mõned korrad keskmise intensiivsusega aeroobikatrenni, mis ei kesta üldjuhul üle tunni aja, pole spetsiaalset spordijooki tegelikult vaja, piisab ka harilikust mineraalveest. Spordijoogid tulevad kõne alla pigem väga aktiivsete spordisõprade puhul, kes teevad pea igal päev pikki treeninguid ning ei jõua enne järgmist treeningut korralikult taastuda ehk oma energiavarud täisväärtuslikuks treeninguks sobivale tasemele viia. Kuni tunniajasel treeningul ei kulutata üldjuhul nii palju kaloreid, et energiat oleks vaja hiljem süsivesikuid sisaldava joogiga taastama hakata.


Lõpetuseks – kindlasti tasub mineraalvett või spordijooki eelistada tavalisele kraaniveele, mis lihtsalt kehast läbi käib ja seda ühegi ainega ei rikasta, ning limonaadidele, kaljale või õllele, mis taastavad vedelikutasakaalu väga visalt ega oma peale treeningut mingeid kasulikke mõjusid.


Kairi Look