LÕHNADE SALAPÄRANE MÕJU alateadvusele on elus määrav

8 kommentaari
LÕHNADE SALAPÄRANE MÕJU alateadvusele on elus määrav

Kas oled kunagi mõelnud, kuidas mõjutavad lõhnad alateadlikult sinu otsuseid, olgu siis tegemist näiteks shoppamise, toidu nautimise või töö tegemisega? Uuringud näitavad, et haistmine mõjutab meie igapäevaseid emotsioone 75% ulatuses ja lõhnataju on tihedalt seotud maitsmismeelega, mis registreerib nii lõhna, emotsiooni kui mälestust.

Kas oled kunagi mõelnud, kuidas mõjutavad lõhnad alateadlikult sinu otsuseid, olgu siis tegemist näiteks shoppamise, toidu nautimise või töö tegemisega? Uuringud näitavad, et haistmine mõjutab meie igapäevaseid emotsioone 75% ulatuses ja lõhnataju on tihedalt seotud maitsmismeelega, mis registreerib nii lõhna, emotsiooni kui mälestust.

Inimese haistmismeel on otseselt seotud aju limbilise süsteemiga, mis vastutab nii meeleolu, motivatsiooni kui emotsioonide eest ning seetõttu on lõhnast inspireeritud tunded ja assotsiatsioonid palju kiirema ja intensiivsema mõjuga. See omakorda mõjutab meie käitumist – aju lihtsalt ei saa kohe aru ega suuda ratsionaalselt analüüsida, miks selline äkiline soov või tahtmine tekkis. Samuti on haistmismeel kõige iidsem meel ümbritsevas keskkonnas orienteerumiseks – teadaolevalt eristab nina ligikaudu 10 000 lõhnaainet ning haistmismeele puhul jääb mällu kõige enam informatsiooni – koguni 35%, millele järgneb maitsmismeel 15%-ga. Kui lõhn satub otse sellesse aju sektorisse, mis vastutab emotsioonide eest, võib seda võtta kui tõhusat kommunikatsiooniallikat ja seetõttu on aroomi- ehk lõhnaturundus kõige efektiivsem viis saada potentsiaalsete klientide tähelepanu.

Lõhnast inspireeritud

Uuringutega on tõestatud, et ligikaudu 75% inimese emotsioonidest tuleb läbi haistmismeele, kuid alles hiljuti hakati seda teadmist ka professionaalsel tasemel aroomiturunduses kasutama. Suur osa inimestest tajub lõhna järgi toodete värskust, luksust ja isegi võimu. Aroom on see, mis võimaldab meil spontaanselt otsustada, kas tunneme end mugavalt või mitte. Lõhnad mõjutavad ka teatud tegevusi, emotsioone ja seisundeid. Täiskasvanud inimest rahustab näiteks õuna- või vaniljelõhn, last kommi- või karamellilõhn. Samuti võib lõhn aidata vabaneda hambaarsti külastamisega seotud hirmudest või hoopiski jäädvustada mällu sündmuse ning luua seeläbi positiivse ja erilise elamuse.

Lõhnasta oma kaubanduspind

Kaubanduspinda võib lõhnastada mitmel eesmärgil: sissekäik (signatuurlõhn, mis loob ettevõtte omapära), proovikabiinid (ebameeldivate lõhnade neutraliseerija), poeletid (saia-, kohvi- ja puuviljalõhn). Kontorites võib kasutada lõhna, mis aitab kaasa töövõimekuse suurenemisele (tsitrulised) ja korraldada sõbralikke läbirääkimisi (lavendel, roos). Spaa- ja ilusalongid on suunatud pakkuma oma külastajatele rõõmu ja ilu. Õigesti valitud aroom (lille-, greibi- või marjalõhn) loob salongis rahustava ja lõõgastava atmosfääri. Kasiinodes kasutatakse nn hasartmängude lõhnu (tsitruselised), mis stimuleerivad soovi kulutada raha, või maitsed, mis suurendavad enesehinnangut (nahk, sandlipuu). Enne korteri müüki kasutavad kinnisvaramaaklerid kohvi- või kaneelisaia lõhna, mis muudab ruumi hubasemaks. Autosalongides kasutavad müüjad uut autot iseloomustavaid lõhnu (näiteks nahk), reisibüroode prioriteediks on aga troopika ja eksootiliste puuviljade aroomid. Mööblisalongides garanteerib parima kvaliteedi männi- või tammearoom. Asutuste ja ürituste lõhnastamine on seega kunst, mis paneb inimesed tundma rõõmu ja mugavust.

Professionaalsed lõhnaseadmed ultraheli põhimõttel
Saksa firma Reima AirConcept on lõhnaturunduses tegutsenud üle 19 aasta. Eeterlike õlide tegemisel on kasutatud ainult looduslikke ja naturaalseid materjale, kõik tooted on allergiavabad, läbinud range kvaliteedikontrolli ja on kooskõlas IFRA (International Fragrance Association) nõuetega. Seadmed on vaiksed ja neid saab seadistada vastavalt kliendi vajadustele (kellaajad, nädalapäevad, lõhna intensiivsus). Tootevalikus on erinevad lõhnaseadmed, mis võimaldavad lõhnastada väga erineva suurusega ruume alates väikesest toast kuni suure kaubanduskeskuseni.
Põhiline lõhnavalik sisaldab veidi üle 350 kõige populaarsema lõhna, kuid tegelikult on lõhnade arv piiramatu ja kliendi soovil valmistame ka täiesti unikaalse erilõhna. Ruumide lõhnastamiseks kasutatakse Reima AirConcept professionaalseid lõhnaseadmeid, mis töötavad ultraheli põhimõttel. Tänu sellele toimub nn külm aurutamine, mille puhul lõhna struktuur ei muutu. Ultraheli lõhnastamise peamine eelis on sujuv ja ühtlane lõhna levimine ka suurte pindade puhul. Tänapäeval omavad maailma tuntuimad hotellid, juhtivad moemajad ja isegi filmi esilinastused oma kindlat aroomi. Aroomimeistrid pakuvad Reima AirConcept tooteid, mida kasutavad sellised maailmakuulsad brändid nagu BMW, Mercedes Benz, Shell, Hilton.

Artikkel ilmus ajakirjas Buduaar jaanuar 2018.