MIS JUHTUB SINU KEHAGA, kui sa ei maga piisavalt?

4 kommentaari
MIS JUHTUB SINU KEHAGA, kui sa ei maga piisavalt?

Maailm keerleb 24/7, kas jälle jäi ööuni lühikeseks? Unetus ei ole naljaasi ning une tähtsusest ei räägita ilmaasjata niivõrd palju. Normaalselt uinub inimene poole tunniga ja on öö jooksul üleval maksimaalselt pool tundi. Kannatad unetuse all, kui sul on raskusi magamajäämise või magamisega vähemalt kolmel korral nädalas. Piisav ööuni varieerub erinevatel inimestel kuuest kuni üheksa tunnini.

Uni on meie kehale hädavajalik, sest ajutegevus ja keha puhkavad magades. Viimastel aastatel on erinevatele unefaasidele leitud rolle ning avastatud, et eriti tähtis ja lõõgastav on sügav uni, mis toimub magamise esimesel kolmandikul.

Halb ööuni mõjutab väga mitmeid asju. Me ise ei pruugi ilmtingimata nendele asjadele mõelda. Halvimal juhul võib unevõlg viia varajase surmani.

Kui sa ei saa piisavalt magada, juhtuvad need kurvad asjad:

1. Stress tekib ka pisematest asjadest

Seda ütleb ka terve mõistus. Keegi meist pole pärast halvasti magatud ööd – või öid – kaine mõistuse juures. Ka igapäevaelu ebaõnnestumised tunduvad väsinuna suuremana kui need tegelikult on. Unevõlg võib põhjustada ka depressiooni. 

2. Peavalu

Pärast halvasti magatud ööb võib tekkida peavalu või migreen.

3. Kaal tõuseb

Kaal püsib paremini kontrolli all, kui magad piisavalt. Uuringud on näidanud, et unepuuduse all kannatavad inimesed söövad rohkem. Suure unevõla all kannataval inimesel võib enneaegse diabeedi seisund tekkida juba kahe nädalaga. See muudab ainevahetust.

4. Jälle haige!

Unevõlg vähendab vastupanuvõimet. Uuringud on tõestanud, et unepuuduse all kannatavad inimesed ei saa gripivaktsiinist nii palju kasu kui need, kes magavad hästi.

5. Vaikne põletik kasvab

Unevõlg põhjustab kehas põletikku. Kui magad jätkuvalt liiga vähe, võib põletik muutuda krooniliseks ja muutuda kahjulikuks madala astme põletikuks. Seda on seostatud paljude haigustega.

6. Sa ei jaksa keskenduda

Unevõla üks ebameeldivamaid kõrvalnähte on väsimus ja sellest tulenevad keskendumis- ja õppimisraskused. Ka mälu võib petta.

7. Kõht läheb paiste

Tervislik eluviis ja piisav puhkus on kõhu sõbrad. Ebapiisav uni võib põhjustada ärritunud soole sündroomi. Sümptomiteks võivad olla valu ja paistetus.

8. Südamele ei meeldi

Unetus suurendab südame- ja veresoonkonnahaigustesse haigestumise riski ja võib põhjustada isegi infarkti. 

 

allikas: Independent