Kesine toit teeb paksuks: 3 tõde targast toitumisest

Kesine toit teeb paksuks: 3 tõde targast toitumisest

Kuidas on omavahel seotud alatoitumine ja ülekaal – tegelikult käivad need kaks asja sageli käsikäes! Kui me sööme toitu, mis sisaldab küll ohtralt kaloreid ja suhkruid, ent vähe toitaineid, mida organismil normaalseks funktsioneerimiseks vaja on, hakkab keha rasva talletama ning lisaks kehvale tervisele ja enesetundele võtad sa kaalust juurde. Arvamus, et tühjad kalorid paksuks ei tee, on vale ja kui lõunaks süüa vitamiinirikka salati ja kala asemel paar pirukat, siis see ongi vale toitumine!

Kuidas on omavahel seotud alatoitumine ja ülekaal – tegelikult käivad need kaks asja sageli käsikäes! Kui me sööme toitu, mis sisaldab küll ohtralt kaloreid ja suhkruid, ent vähe toitaineid, mida organismil normaalseks funktsioneerimiseks vaja on, hakkab keha rasva talletama ning lisaks kehvale tervisele ja enesetundele võtad sa kaalust juurde.

Arvamus, et tühjad kalorid paksuks ei tee, on vale ja kui lõunaks süüa vitamiinirikka salati ja kala asemel paar pirukat, siis see ongi vale toitumine!

See probleem pole kunagi varem nii aktuaalne olnud kui täna! Ka lapsed kannatavad ülekaalu käes, sest vanemad ei ole neile õpetanud korraliku toitumise põhitõdesid ja kui vanemad ise ei tea tervislikust toitumisest suurt midagi, siis ei saagi neid teadmisi ka lastele jagada. Kuigi see probleem on kõige suurem Ameerikas, tuleb seda ka Eestis ette!

Toidul ja toidul on suur vahe ja tegelikult tuleks kalorite asemel pöörata tähelepanu sellele, kui palju valke, kasulikke rasvu, kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid sa sellest söögist saad. Ka süsivesikud ei ole halvad – et organism toimiks, on need lausa hädavajalikud.

Tunnustatud toitumisspetsialist ja perepsühhiaater Mark Hyman on pannud kirja õige toitumise lihtsad algtõed, mida tasub jälgida ja ka oma lastele edasi õpetada.

1. Söö rohkelt kvaliteetseid taimseid toite

Kõige paremad vitamiinide ja mineraalide allikad on värsked puu- ja köögiviljad. Kasulikke rasvu saame me aga näiteks seemnetest, pähklitest, kaunviljadest, täisteratoodetest. Kui tavalise vorstisaia asemel süüa kausitäis täisterahelvestest valmistatud putru, saab keha kordades rohkem vajalikke toitaineid ning vähem tühje kaloreid. Lisa pudrule pisut head õli ning saad täisväärtusliku eine.

2. Tarbi kasulikke rasvu

Keha vajab kvaliteetseid rasvu, mida saab erinevatest õlidest, pähklitest ja seemnetest. Kasuta toidus näiteks kanepiseemneõli, kreekapähkliõli, seedermänniseemneõli, seesamiseemneõli või mõnda muud hea maitsega õli! Neid võid lisada ka putrudele, samas praadimiseks sobib väga hästi kookosõli või oliiviõli. Lisa salatile, supile, magustoitudele, smuutidele pähkleid ja seemneid. Kasulikke rasvu ei tasu karta, neid on meie kehal vaja! Küll aga tasub neid tarbida mõistlikus koguses – kaks supilusikatäit õli päevas on piisav ja kui sinna juurde süüa paar peotäit pähkleid, on keha saanud piisavas koguses rasvu. Šokolaadist või koogist saadud rasvadega ei saa neid võrreldagi – ühed on sinule head ja teised halvad!

3. Ammuta valku kvaliteetsest kalast ja lihast

Keha vajab häid loomseid valke – punane kala, angerjas, tuunikala, krevetid, heeringas ja makrell on väga head valikud ja neid võiks tarbida paaril korral nädalas kindlasti. Lihast tasub eelistada põhjapõdra liha ja tänu kõrgele rauasisaldusele võiks kindlasti ka maksa süüa! Kana ja kalkun on samuti head valikud.

Õiget toitu süües on organism tugevam, sest ta ei pea töötlema keemiat täis toitu ja liigseid suhkruid, mis tekitavad ebamugavustunnet. Süües ära suure hamburgeri või tüki torti võib kõht mõneks ajaks muidugi täis olla, ent sinu keha ei saa sellisest toidust midagi head. See mõjutab ka sinu näonaha olukorda, juukseid, küüsi ja üleüldist enesetunnet.

Muidugi võib endale šokolaadi, jäätist ja muud sarnast lubada, ent oluline on see, et sa oma söögiisu selliste asjadega ära ei riku! Kõigepealt kvaliteetne toit ja kui tõesti pärast sööki tekib isu küpsise või koogi järele, siis palun! 

Selle artikli eesmärk ei ole jagada näpunäiteid, kuidas kaalust alla võtta, vaid hoopis seletada lahti, mis asi on kvaliteetne söök ja miks seda sööma peab!

Allikas: shape.com