Kogu tõde

15 kommentaari

\"imageManager_193330\"Ammustest aegadest saadik on šokolaad tuntud kui meeleolu tõstja. Juba asteekide valitseja Montezuma armastas seda kuldpeekrist oma õhtueine lõpetuseks juua. Iidsel ajal oli see vaid ülikute privileeg. Praegu aga on see erutavat energiat pakkuv maius õnneks kättesaadav juba väga suurele osale inimkonnast.

\"imageManager_193330\"Ammustest aegadest saadik on šokolaad tuntud kui meeleolu tõstja. Juba asteekide valitseja Montezuma armastas seda kuldpeekrist oma õhtueine lõpetuseks juua. Iidsel ajal oli see vaid ülikute privileeg. Praegu aga on see erutavat energiat pakkuv maius õnneks kättesaadav juba väga suurele osale inimkonnast.

Euroopa Parlamendi šokolaadi määruse järgi jagatakse šokolaadid nelja põhipõhisorti:

Šokolaad (selle kohta öeldakse kõnekeeleliselt meil ka tume šokolaad) – šokolaad koosneb kakaoubade tuumadest saadud toodetest ja suhkrust. Šokolaadis peab kakaokuivaine üldkogus olema vähemalt 35%, sealhulgas kakaovõid vähemalt 18% ja kakao rasvata kuivainet vähemalt 14%.

Piimašokolaad – piimašokolaad koosneb kakaoubade tuumadest saadud toodetest, suhkrust ja piimast või piimatoodetest. Piimašokolaad peab vastama järgmistele koostis- ja kvaliteedinõuetele:
1) kakaokuivaine üldkogus vähemalt 25%;
2) piimakuivainet vähemalt 14%, mis on saadud kas piimast, väherasvasest piimast, rasvata piimast, kondenspiimast, madala rasvasisaldusega kondenspiimast, piimapulbrist või madala rasvasisaldusega piimapulbrist, rõõsast koorest, kõrge rasvasisaldusega kondenspiimast, koorepulbrist, võist või piimarasvast;
3) kakao rasvata kuivainet vähemalt 2,5%;
4) piimarasva vähemalt 3,5%;
5) rasva (kakaovõi ja piimarasv) üldkogus vähemalt 25%.

Hele piimašokolaad (levinud rohkem Inglismaal ja Iirimaal) – hele piimašokolaad koosneb kakaoubade tuumadest saadud toodetest, suhkrust ja piimast või piimatoodetest. Hele piimašokolaad peab vastama järgmistele koostis- ja kvaliteedinõuetele:
1) kakaokuivaine üldkogus vähemalt 20%;
2) piimakuivainet vähemalt 20%, mis peab olema saadud piimast, väherasvasest piimast, rasvata piimast, kondenspiimast, madala rasvasisaldusega kondenspiimast, piimapulbrist või madala rasvasisaldusega piimapulbrist, rõõsast koorest, kõrge rasvasisaldusega kondenspiimast, koorepulbrist, võist või piimarasvast;
3) kakao rasvata kuivainet vähemalt 2,5%;
4) piimarasva vähemalt 5%;
5) rasva (kakaovõi ja piimarasv) üldkogus vähemalt 25%.

Valge šokolaad – valge šokolaad koosneb kakaovõist, piimast või piimatoodetest ja suhkrust. Valge šokolaad peab sisaldama vähemalt 20% kakaovõid ja vähemalt 14% piimakuivainet, mis on saadud piimast, väherasvasest piimast, rasvata piimast, kondenspiimast, madala rasvasisaldusega kondenspiimast, piimapulbrist või madala rasvasisaldusega piimapulbrist, rõõsast koorest, kõrge rasvasisaldusega kondenspiimast, koorepulbrist, võist või piimarasvast ning mille piimarasva sisaldus on vähemalt 3,5%.

\"imageManager_193341\"Eesti turul on kõige levinumad siiski šokolaad (ehk tume šokolaad), piimašokolaad ja valge šokolaad. Inimesed jagavad tumeda šokolaadi sageli veel ka lihtsalt tumedaks šokolaadiks ja mõruks šokolaadiks. Mõru šokolaadi all mõeldakse šokolaadi, mis sisaldab umbes 60 % või üle selle kakaod. Selline jaotus tuleneb maitseomadustest,  mida suurem on tumeda šokolaadi kakaosisaldus, seda mõrkjama maitsega ta on.

Lisanditeta šokolaadidest on tumedamad šokolaadid üldiselt kalorivaesemad kui heledamad. Tänapäeval toodetakse aga enamjaolt erinevate lisanditega šokolaade, saavutamaks mitmekesisemat maitseelamust  ja sel juhul panustavad ka lisandid tugevalt toote üldisesse kalorisisaldusse. Kalevi lisanditeta piimašokolaadide kalorsus jääb vahemikku 545 – 560 kcal/100g kohta, tumedatel šokolaadidel on vastav väärtus umbes 520 kcal/100g ja valgel šokolaadil ligikaudu 560 kcal/100g. Seega kapitaalset erinevust ei ole, kuid pisut siiski. Kehakaalu seisukohalt oleks šokolaadi nagu ka kõiki teisi rammusaid/magusaid toite kindlasti parem süüa hommikupoole – siis jõuab organism päeva jooksul saadud energia ära kulutada.

Šokolaadi miinused:
– liigsel tarbimisel suureneb kehakaal, kuid nii on see praktiliselt kõigi maiustuste  ja rammusate toitudega. Mõõdukal tarbimisel aga ei kujuta šokolaad endast kehakaalule mingit ohtu.

Šokolaadi plussid:
– magus  on väga vajalik meie aju ja ka ülejäänud organismi korralikuks funktsioneerimiseks – 90% oma energiast saab inimese aju glükoosist, mis on üks suhkru osa (suhkur ehk sahharoos koosneb glükoosist ja fruktoosist). Seega on magusa söömine korralikuks töövõimeks vajalik.
– samuti mõjub kakaos sisalduv teobromiin virgutavalt meie vaimule – nagu kofeiin kohvis.
– šokolaad sisaldab ka aineid, mis aitavad tõsta meeleolu ja võidelda kurvameelsuse vastu. Ta stimuleerib endorfiinide eraldumist ja sisaldab neurotransmitterit serotoniini, mis töötab kui antidepressant.
– šokolaad sisaldab antioksüdante (täpsemalt flavonoole), mis aitavad võidelda vananemisest tulenevate tervisehädade vastu. On leitud, et šokolaad mõjub hästi ka südame-veresoonkonna haiguste ennetamisel (tänu temas sisalduva kakao rasvhappelisele koostisele).
– šokolaadimassaa