Reklaam sulgub sekundi pärast

EESTI LÕHNAKUNSTNIK: ärge nuusutage parfüüme paberite pealt!

Buduaari ajakiri

Krista Kiin

Tony Veiler / Foto: Erakogu

„Mul on kahju neist, kes ostavad 100 ml suuruse parfüümipudeli ja lasevad seda lõhna peale hommikul tööle minnes, kohtingule, ärinõupidamisele, pärast veel teatrisse ja võib-olla ka matustele! Selle asemel peaks parfüümi valima selle järgi, milline tunne täna on,“ usub parfümeer Tony Veiler, kes tuli mullu välja oma esimese nišiparfüümide kollektsiooniga, mis on ühtlasi Eesti esimene.

Varem oli Tony (Tõnu) Veiler hoopis koreograaf, lavastaja ja balletipedagoog ning Eesti esimese eraballetikooli Noor Ballett Fouetté asutaja. Oma brändi T-Perfume loomisele eelnesid lõhnakunstiõpingud Inglismaal Winchesteri ülikoolis. Lõhnamaailm on Tonyt noorpõlvest peale erutanud. Enda sõnul mäletab mees siiani esimest parfüümi, mida ta nuusutas – see oli prantsuse tuntud ilumärgi Lancôme’i parfüüm Climat, mille kinkis Tony vanemale õele tema boyfriend.

„Tänini on selgelt meeles see õrn lilletoon, millega mul kangastus oma nägemus Alpi mägedest,“ meenutab Tony imestust, et üks lõhn võib selliseid visuaalseid pilte tekitada.

Teid võib aeg-ajalt näha Stockmanni kaubamaja parfüümiosakonnas T-Perfume'i lõhnu tutvustamas. Milline on olnud inimeste reaktsioon, kui nad kuulevad, et tegu on Eesti oma nišiparfüümidega?

T-Perfume on siiski veel tuttuus bränd! Oma lõhnadega tulin välja alles 2021. aasta augusti lõpus. Algul oli parfüümvesi Blanche naistele, parfüümvesi It's me meestele ja unisex tualettvesi It's me, detsembri lõpus lisandus unisex parfüüm Oh La La. Algul tegin oma lõhnariiuli juures inimesi kõnetades selle vea, et küsisin: „Kas ma tohin teile tutvustada Eesti parfüümi?“ Sageli oli reaktsioon: „Ei, mitte mingil juhul!“

Naised lähevad mu selja tagant mööda, seisavad mingi riiuli juures ja siis ma kuulen: „Vot, see lõhn pidi praegu hästi in olema!“ Nad isegi ei nuusuta, vaid võtavad selle pudeli ja lähevad kassasse! Mõtlesin tükk aega, et mis see siis nüüd oli? Mille jaoks sa selle parfüümid ostsid? Kas sellepärast, et see on hüperkuulus? Mis selle parfüümi eesmärk on? Jah, see annab sulle rahuldustunde, et sul oli nii palju raha käia välja mingi parfüümi eest ja sa tead, et sa kannad nüüd selle brändi parfüümi! Jumal tänatud, vähemalt su eneseteadvus on rahuldatud, see parfüüm on sind n-ö üles tõstnud. Aga kas see teeb sinust ka isikupärase inimese?

Nõukogude ajal valmistas Flora tualettvett või odekolonni, mille retsept tuli Moskvast. Kui öelda, et T-Perfume’i näol on tegemist Eesti parfüümiga, assotsieerub inimestele too ammune sirelilõhnake ja kulub tükk aega piikide murdmist, et selgitada – meil on nišiparfüümid, mis ei jää mitte üks gramm alla mujalt maailmast tulevatele. Tõsi küll, jagub neidki, kes ütlevad: „Vau, Eesti parfüümid!“ Need on fännid, kes ostavad järjekindlalt Eesti toitu, riideid, disaini ja nüüd siis ka parfüümi.

T-Perfume'i parfüümid on suhteliselt kallid?

Jah, mu lõhnad on kallid, sest minu jaoks on tooraine prioriteediks. Kasutan väga kõrgekvaliteedilist toorainet, mis tõestab, et mida parem on tooraine, seda kauem parfüüm peal püsib. Tõsi küll, näiteks tsitrusenoodid ei püsi kunagi kaua, sest nad on tipunoodid. Hopp – ja siis nad hõljuvad laiali, misjärel tulevad keskmised noodid ja lõppnoodid. T-Perfume'i lõhnad on nagu elavad orkestrid. Üks tuttav ütles mulle kord: „Tony, mis sa tegid?! Mu käsi on juba väsinud! See parfüüm muutub kogu aeg ja on nii huvitav, et pean kogu aeg kätt nina juurde tõstma!“ See ongi niši- ja massiparfüümi vahe. Massiparfüüm põhimõtteliselt ei muutu – nii nagu ta algul tundub, nõnda ka jääb.

Kuidas niši- ja massiparfüümid erinevad?

Nišiparfüümid on kallimad ja püsivad tihtipeale kauem peal, sest nišiparfümeerid kasutavad valdavalt alati head toorainet. Minu jaoks on kriitilisem küsimus, et massiparfüümid on loodud miljonitele. Mulle tähendab nišiparfüüm midagi erinevat, mis ei peagi kõigile meeldima – iga inimene lihtsalt ei ole veel nišiparfüümini kasvanud. Kõik ei jõuagi nišiparfüümini. Olen õnnelik, kui ta massiparfüümigi kasutab! Mulle tähendab nišiparfüüm kunsti ja ma ei pea ennast mitte niivõrd parfümeeriks kui lõhnakunstnikuks. See on täpselt sama loominguline kui kunstnike, muusikute, heliloojate ja lavastajate töö...

Kuidas soovitaksite parfüümi valida?

Ärge minge lõhnaosakonda lihtsalt läbi jalutama! Püüdke olla vabad nn kastisüsteemidest, olge avatud ja ärge üle kolme-nelja parfüümi korraga nuusutage, sest pärast on peas virvarr ja ütlete, et ükski ei sobi. Ja ärge nuusutage parfüüme paberite peal! Lõhn võib ju paberi peal meeldida, aga pärast naha peal ei sobi! Absoluutselt iga inimese nahk on erinev – ühe inimese peal lõhnab parfüüm ühtmoodi, teise peal teistmoodi.

Minu valikus on näiteks kaks unisex-parfüümi. Paarid pelgavad, et siis nad lõhnavad ühtemoodi! Mina aga ütlen, et seda hirmugi ei ole! On võib-olla mingisugune ansambel, mis teid ühendab ja nimetagem seda jagatud saladuseks, aga see, et te lõhnate absoluutselt erinevalt, on nagu „aamen“ kirikus! Hästi noorele inimesele nišiparfüüm esimeseks lõhnaks kindlasti ei sobi, või tuleb seda noort eelnevalt koolitada – talle tasapisi nuusutada anda ehk ta ette valmistada, et ta oleks valmis nišiparfüümi kasutama ja teiseks, seda välja kandma. Ka viimatimainitu on väga oluline.

Nii mõnigi naine ütleb uhkusega, et tal läheb nüüd juba kolmas pudel mingit kindlat parfüümi...

See on sama igav kui minna jalgsi kodust tööle kogu aeg mööda ühte trajektoori! Pigem võta see risk, mine homme teist teed ja sa avastad, et maailm on palju ilusam, huvitavam ja värvirikkam! Oma parfüümileti juures Stockmannis saan aru, kui vähe inimesed aduvad, mis tähendab parfüüm. See on nii intiimne, see on emotsiooni küsimus! Mul on kahju neist, kes ostavad 100 ml suuruse parfüümipudeli ja lasevad seda lõhna peale hommikul tööle, kohtingule, ärinõupidamisele, pärast veel teatrisse ja võib-olla ka matustele minnes!

Parfüümi peaks  valima selle järgi, mis tunne täna on. Paralleele võib tuua toidumaailmaga. Mõni sööb iga päev kotletti ja makarone, teine otsib ja arendab oma maitsemeeli. Riskige, proovige! Mida tihemini vahetate parfüümi, seda huvitavam on teie elu! Inspireerige, mängige – elu on lühike! Ei ole nii, et kui valite ükspäev harjumuspärasest muu parfüümi, siis reedate teised. Annate talle hoopis puhkust – ja pärast on jälle värske kohtumine!

Isegi koroonasituatsioonis, kus me kõik võib-olla varsti jälle isolatsioonis istume, panen ma 50 parfüümipudelit ritta: olen kodus, kuhugi ei pääse, lasen endale lõhna peale... Opaa, selle parfüümiga käisin Hispaanias! Milline meenutus sellest sünnib! Sellepärast kutsungi üles: kui teil on tähtpäev, valige selleks puhuks täiesti erinev parfüüm. Kui panete aasta pärast seda parfüümi uuesti peale, missugune emotsioonitulv teid hõlmab – kõik tuleb meenutustena tagasi!

Nii et parfüüm on kõikvõimas?

Parfüüm on ka poliitika, heas mõttes! Temaga on võimalik manipuleerida. Kui lähen näiteks külla kellelegi, kellelt mul on midagi vaja  ja tean, missugune lõhn talle meeldib, siis panen endale tolleks õhtuks teadlikult seda lõhna peale. Kui pean domineerima, kasutan sellist lõhna, mis annab mulle power'it, mille abil ma tunnetan, et olen Ämblikmees – kõik on minu kätes! Kui olen omakorda melanhoolses meeleolus ja tahan unistada, pihustan peale midagi, mis seda soodustab.

Mis parfüümi Te ise kannate?

Mina parfümeerina tegelikult ei kanna parfüümi. Enne, kui ma selle alaga sügavuti tegelema hakkasin, lõhnasin ilmselt nagu lillepott! Aga nüüd pean hoidma oma oflaktoorse aparaadi puhtana, et ei oleks segavaid faktoreid – mul peab olema kliiniliselt puhas keskkond. Tõsi küll, mõnikord ma ikkagi panen lõhna peale, kui mul on vaja kuhugi minna ja siis kasutan parfüümi väga teadlikult. Olen avantürist ja mulle meeldib uus trend layering, mis praegu maailmas maad võtab. Panen parfüümi peale ja lisan samale kohale veel teist! Seega, iga inimene saab mängida ka ise mingil määral parfümeeri või lõhnanina. Üks pluss üks annab kokku kolm!

Mõnikord kurdetakse, et üks või teine parfüüm on küll hea, aga ei püsi kaua peal...

Milles probleem? Võtad parfüümipudeli, paned kotti – ja pihustad uuesti peale! Rimski-Korsakov kirjutas kaks sajandit tagasi heliteose „Kimalase lend,“ mis kestab kõigest viiskümmend sekundit ja on siiamaani in. Kui ma suudaksin leiutada ulmefantastilise lõhna, kestku see kasvõi ainult viiskümmend sekundit – müüksin selle maha tuhande euroga, kui mitte kümne tuhandega!

Mille kallal praegu töötate?

Mul peaks sügise hakul tulema välja uus parfüüm La Dolce Far Niente. Tõlkes tähendab see magusat eluhetke. Nimetan seda lebotamise lõhnaks! Parfüüm La Dolce Far Niente on loodud selleks, et inimene võtaks viis minutit päevas iseenda jaoks – pihustad parfüümi peale, naudid, unistad, vaatad enda sisse ja saad aru, kes sa oled ja mida sa tahad. Naudi, mine ja ela! Vaimusilmas kangastub mul selle lõhnaga pilt, milles on 1970ndate aastate kübarad, bikiinid, bassein, päike – ilusad inimesed lihtsalt lebotavad, martiinipokaalid käes!

Kust pärineb T-Perfume'i tooraine?

Erinevatest kohtadest üle maailma! Käin isiklikult, uurin järgi ja kontrollin, et kõik oleks õigesti: kui palju vihma ja palju päikest on taimed saanud ja et kõrval ei oleks põldu, mida väetatakse. Siis saadan toorained veel omaette laborisse ja kontrollin järele, sest tänapäeval võib igaüks öelda: mul on sada protsenti orgaaniline tooraine!

Millised on Teie lemmikkoostisosad?

Olen näiteks mustsõstrafänn! Aga lemmikkoostisosasid on kindlasti rohkem kui üks. Kui ma hakkan jälle mingit uut lõhna looma, üritan teinekord teadlikult: antud lõhnas seda koostisosa kindlasti ei kasuta! Õpingute algusaastatel anti meile kord ülesanne, et pidime saama roosiparfüümi, aga ei tohtinud kasutada mitte ühtegi roosi eeterlikku õli ega tinktuuri. See annab mulle võimaluse, paneb mind otsingufaasi, mismoodi saavutada antud akordi, kui nüüd seda komponenti ei kasuta, vaid peab saama kuidagi teistmoodi.

Teinekord tekib ka nišiparfüümide leti juure segadus, sest uusi tekib nagu seeni pärast vihma...

Segadus ei ole mitte ainult klientidel, vaid ka loojatel. Tihtipeale võib kaubanduses näha, et kui tuleb välja mingi uus parfüümibränd või parfüüm, kiputakse seda miskipärast panema nišiparfüümi alla, aga tegelikult ei ole tegemist nišiparfüümiga. Nišiparfüümi ei toodeta teadlikult rohkem kui sada tuhat pudelit. Kui see sada tuhat on täis, valmistatakse veel last edition ehk kümme tuhat pudelit, ja visatakse hind nii lakke, et see kümme tuhat jääb kollektsionääridele või ekstra-super-hüper-fännidele, kes on nõus selle raha maksma.

Nišiparfüümi teine külg on see, et lõhn peab kajastama lugu, mitte lihtsalt lõhnama hästi. Lõpetasin oma parfüümiõpingud ja mu õpetaja küsis alles hiljuti: „Tony, miks sa oma diplomitööd välja ei too?“ Tõmbasime diplomitöö raames loosi nagu eksamipiletite puhul, ja mina pidin looma lõhna Salvador Dali maali „Sügisene kannibalism“ ainetel. Esiteks, ma ei oleks sugugi meie pisikeses Eestis sada protsenti kindel – see lõhn kuulub väga androgüünsele inimesele – et mul oleks siin hetkel turgu. Eesti inimene ei ole valmis enda peale pihustama kannibalismi parfüümi!

Kas võite parfüümi põhjal öelda, milline inimene keegi on?

Jah! Kas sa kannad kvaliteetset parfüümi, mis on hästi balansseeritud ja mispuhul tekib lugu – nii sinu enda lugu, kui ka minu kui kõrvalolija oma? See, kuidas sa oma parfüümi välja kannad, annab mulle juba ettekujutuse, missuguse inimesega hetkel koos olen: kui enesekindel, järjekindel ja rafineeritud ta on, milline IQ tal on.

Pakute ka võimalust endalt individuaalne parfüüm tellida?

Inimesed satuvad T-Perfume'i parfüümide peale teinekord segadusse. Üks näiteks ehmatas ära, et mu parfüüm ei ole täpselt samasugune nagu teised! Aga ma ei raisanud oma õpingutele seitse aastat selleks, et kedagi kopeerida ja luua selline parfüüm, mis juba turul olemas on! Mu kodulehel on kolm erinevat lõhnaloomise võimalust: Pimekohting, Koostöö ja Rätsepatöö.

Mõnikord tuleb klient mu juurde Parda tänavale ja ütleb: „Ma tahan sellist lõhna, nagu näiteks see Chanel. Mina vastan: „Stopp, selleks on kaubamaja! Kui tahate isikupärast parfüümi, alustame sellest, et räägite mulle endast. Mis on teie huvid? Mida see lõhn peaks sisaldama? Kui te ei oska nimetada taimi, mida koostisosadeks soovite, saate öelda värvi ja tunnetuse järgi, on teie parfüüm puit või telliskivi? Pean aru saama, kes klient on ja mida ta soovib. Ma ei hakka valmistama samasugust parfüümi, nagu on Yves Saint Laurentil! Koopia jääb alati koopiaks, see ei ole originaalist kunagi parem.

Kui kaua parfüümid säilivad?

Sajaprotsendiliselt garantiid ei saa anda, aga massiparfüümid – kui neid hoida õigesti – venitavad välja kaks-kolm, isegi viis aastat. Nišiparfüümid, mis on valmistatud paremast ja kallimast toorainest, peaks püsima isegi kuni kümme aastat. Kuldne reegel on hoida lõhna pakendis ja pimedas, veel parem, kui jahedas, et päike peale ei paistaks. Olen külas käies avastanud, et appi,  inimesed hoiavad oma parfüümi niiskes vannitoas!

Millised on praegused parfüümitrendid?

Me kõik jälgime trende alateadlikult ja ka nišiparfüümide vallas valitsevad trendid. Umbes 3–4 aastat tagasi oli trendikaks koostisosaks oud. See oli moevool, millest keegi – isegi mitte mina – ei jäänud puutumata! Praegune üldine trend – ka nišiparfüümide vallas – on ambroksaan. See on sünteetiline aroomimolekul, mis pikendab parfüümi kestvust, ja on natuke sexy. Mina lõin endale vastu näppe: ambroksaani sa, poiss, ei kasuta!

Tänase hetkeni olen suutnud üldiselt loobuda, aga kasutan ambroksaani juhul, kui see aitab mul lõhnaliselt oma eesmärki saavutada. Teinekord on vaja ainult veerand tilka, et anda veel viimane läige! Hetkel on supertrendikad ingver ja kurkum, ja üllataval kombel on just nišiparfüümide loojad läinud selle trendi õnge! See ei ole halb, kõik oleneb sellest, kui palju me üht või teist trendikat koostisosa kasutame? Ja kas kasutame seda ainult moe pärast?

Palju on polemiseeritud, kas looduslikud koostisosad on paremad kui sünteetilised?

Ma ei saa öelda, et T-Perfume'i parfüümid oleksid sada protsenti orgaanilised, puhtad ja looduslikud, aga võin kinnitada, et nad on sada protsenti loodussõbralikud. Kasutan väga puhtaid, maksimaalselt orgaanilisi tooraineid, aga mulle meeldib ka aroomimolekulidega möllata. Kunstnikuna teeb see mu värvipaleti laiemaks – mul on võimalust rohkem mängida, sest puhtad, ainult orgaanilised koostisosad jäävad väga plassiks, siin sa ei ole enam lõhnakunstnik. Kasutan aroomimolekule, mis on loodus- ja nahasõbralikud.

Ütleme ausalt: kõige suuremad allergeenid nahale on tihtipeale nimelt orgaanilised eeterlikud õlid! Olen igati puhta ja loodusliku poolt, aga ma ei ole nõus selle nimel ka lolliks minema. Näiteks puhas ambergriis on valgevaala väljauhutud sperma, mis jõuab mereranda ja mida korjatakse. Tihti seda ei jätku nii palju ja selleks tuleb valgevaal ära tappa, et saada pool kilo tema spermat – looduslikku ambergriisi – kätte.

Aroomimolekul ambergriis on valmistatud sünteetiliselt, on nahasõbralik ja odavam kui päris ambergriis ning valgevaal jääb ellu. Siin tekib mul kui loojal puhteetiline küsimus: kumba on õigem kasutada? Absoluutselt igal asjal on medali kaks poolt. Meie asi on leida õige kesktee, et oleksime balansis, mitte konfliktis iseenda ja oma maailmavaatega ning  ei teeks enda ümber olevatele haiget oma ütlemiste ja tegemistega.