Reklaam sulgub sekundi pärast

ILUOSTUD… toidupoest?

Buduaari ajakiri

Krista Kiin

Illustratiivne pilt
Illustratiivne pilt — FOTO: 123rf.com

Nii mõnigi meist arvab, et kvaliteetset kosmeetikat supermarketist – rääkimata kodulähedasest toidupoest – naljalt ei leia. See pole tõsi!

Ka väiksemates kauplustes müüdavatel ilubrändidel jagub arvukalt tooteid, mida teadlikud tarbijad hea hinna ja kvaliteedi suhte tõttu julgelt ostavad ning mis on pälvinud mitmeid iluauhindu. Milliseid iluoste tasub lisaks igapäevasele leivale ja kassitoidule korvi lisada?

Toidupood kui ilutööstuse suunamuutja

Traditsiooniliselt on toidupoodide kosmeetikariiulid juba pikka aega täitnud hädavajalike hügieenitoodete, nagu šampooni, palsami, žilettide ning pesukaitsete, parimal juhul ka soodsate meigi- ja nahahooldustoodete vajaduse. Koroonapandeemia algusajast on aga tarbijad kiiresti omaks võtnud nn „one-stop-shop” ehk ühest ostukohast lähtuva mentaliteedi, jättes supermarketitele suurepärase võimaluse pakkuda rohkem ilutooteid kui see elulisteks toiminguteks vajalik võiks olla.

Veel enne koroonakriisi tundus väljavaade asetada nii oma jumestuskreem kui tipptasemel hüaluroonhappeseerum toidukorvi liitrise keefiripaki kõrvale sedavõrd ekstreemne, et enamik ilutarbijatest ei oleks seda kunagi kaalunud. Siis aga algas pandeemia, mis tõstis esmatarbekaupade ostmisel ohutuse kõrval esiplaanile  ka mugavuse.

Lockdown'i ajal kasvas tarbijate huvi nii veebist ilutoodete ostmise, isikliku treenimisatribuutika sisseseadmise kui kodusisustusse investeerimise vastu. Tõusis ka valmisolek osta ilutooteid tavapoest, eriti kodulähedasest minimarketist. Õigupoolest oli kohanemine sedavõrd märkimisväärne, et eevatütarde kirg otsida uusi lemmikuid toidupoodide iluriiulitelt ei pruugi enam kunagi kaduda. Kuigi supermarket ei ole tõenäoliselt esimene mõte, kuhu suunduda tuntud ilumärke ja tõhusaid nahahooldustooteid ostma, pakuvad kohalikud Prismad ja Selverid rohkem valikuvõimalusi kui kunagi varem. Korea kosmeetika rikkalikust sortimendist, Prantsuse apteekidest ja kuumadest sotsiaalmeedia trendidest inspiratsiooni ammutanud tagasihoidlik kaubahall on muutumas salajaste ilupärlite leiukohaks. Olgem ausad: ega luksuslike ilubrändide kõrge hind pruugigi tingimata tähendada imettegevat ilueliksiiri – iseäranis keeruline on tuvastada hinnaklassi ja kvaliteedi suhet puudrite, huuleläigete või silmapliiatsite puhul.

Vaevalt kolib lihtsa toidupoe riiulisse mähkmekreemide, toidulisandite ja intiimpesugeelide kõrvale mõni nimekas luksusbränd, mida oleme näinud kiiskamas pealinna suurkaubamajade lettidel, küll aga võivad nii mõnedki „rohelised“ ilumärgid suunduda kaupluste ökotoodete nurka, kuna antud sektsiooni külastavad kliendid hoolivad suure tõenäosusega ka kreemide orgaanilistest koostisosadest ja nende eetilisest päritolust. Üheks suundumuseks on näiteks „free from” (ehk julmuse-, sulfaadi- ja ftalaadivabade) toodete populaarsus ning poolehoid kaubamärkide vastu, mis annavad loodusele midagi ka n-ö tagasi.

Niisiis, toidupoodide riiulivahed ei kujune ilmselt kunagi tõeliseks konkurendiks nimekaid kaubamärke müüvatele suurkaubamajadele, küll aga on sellest kujunemas täiendav ostukoht, millega ka ilubrändid peavad arvestama. Ja see võib osutuda eriti kasulikuks, kui meid peaks ohustama järjekordne koroona- või sõjakriis.

Mida toidupoest osta?

Toidupoodide laienenud valik pakub nii ökotooteid kui naisteajakirjade testides auhindadega pärjatud iluarsenali. Näiteks on kuivšampoonide rida sedavõrd rikkalik, et kuhugi kaugemale pole vaja otsima minnagi: kui üks hajutab rasu, lisab teine vaid värsket aroomi ning kolmas pakub lisaks pesukorra edasilükkamisele kiharatele ka kohevust. Laiatarbešampoonid võivad edestada nii mõndagi professionaalset pesuvahendit, peamine on uurida toodete koostisosi etikettidel. Šampooni, palsami ja juuksemaskide puhul ei pruugi valet valikut paaniliselt peljata, küll aga tasub ettevaatlik olla juuksevärvide puhul. Radikaalset värvimuutust kavandades ei tee paha pigem juuksuri poole pöörduda, kuid õrnalt toonivate šampoonide ja palsamitega saab juuksetooni värskendada koduski.

Tundub tarbetu priisata ilutoodetele, mida esiteks kulub liitrite viisi ning mis nagunii kehalt minema uhutakse! Seetõttu vali südamerahuga vähemasti dušigeel ja kehakreem samast supermarketist, kust laod ostukärusse ka Bluetooth-kõrvaklapid, uue veekeetja ja talvemütsi.

Olulisimaks ilurutiiniks on küllap näonaha niisutamine ning poekosmeetika ridadest leiab janust palet kosutavaid kreeme piisavalt. Kuiva naha omanikud võivad rõõmu tunda ka hüaluroonhappega kreemide ning kvaliteetsete õlide (argaania, kookos) mitmekülgsuse üle. Kookosõli on mitmeotstarbeline ja antibakteriaalne, lõhnab hästi ja on ilutootena soodne. Fännid kasutavad kookosõli huulepalsamina, jalgade raseerimiseks, keha niisutamiseks, juuksemaskina ning soolaga segatult kehakoorijana. Turvalisteks valikuteks on kahtlemata ka küünelakieemaldajad, kätekreemid ning meigisvammid.

Jumestuse möödapääsmatuks ilurelvaks on BB-kreemid, mis täidavad nii nahahooldus- kui meigitoote ülesandeid. Ühest tuubist saab korraga ühtlase jume, niisutatud naha ja sageli ka päikesekaitse, ning arvatavasti on üks kreemituub soodsam mitmest erinevast.

Kuna osade meigitoodete kasutusaeg on üsnagi lühike, on kallimad valikud tarbetud. Näiteks ripsmetušš kipub kuivama kolme-nelja kuuga isegi juhul, kui seda iga päev ei kasuta. Kallist kosmeetikat võib tunduda kahju ära visata, olgugi see juba vanaks läinud. Aegunud meigiarsenali kasutamine võib aga uue ostmisest kõvasti kulukamaks osutuda, sest tekkinud nahaärritused või põletikud nõuavad pärast põhjalikku ravi.

Tõhusat toimet otsida ei maksa

Supermarketist kergesti kättesaadav kosmeetika võimaldab ainult naha üldhooldust. Aktiivainete väikese sisalduse tõttu ei pruugi neil seerumitel ja kreemidel olla pikaajalisi toimeid. Paralleelina võib tuua paratsetamooli, mida on mugav haarata apteegi käsimüügist. See pakub küll ajutist leevendust, kuid mitte tingimata kestvat kasu. Seevastu antibiootikumi määrab ainult arst ja see ravim annab tõhusamaid tulemusi, jõudes probleemi juurteni.

Nahahooldusega on sama lugu. Kosmeetikud on koolitatud ära tundma erinevad nahatüüpe ja -seisundeid. Samuti on iluterapeutidel keemiaalased teadmised ning nad on kursis erinevate koostisosade mõjuga nahale. Salongitooted sisaldavad reeglina suuremaid toimeainete kontsentratsioone ja annavad rohkem korrigeerivamaid tulemusi, mille efekt on püsivam. See on põhjus, miks osad nahahooldusbrändid on saadaval ainult professionaalsetes ilusalongides ja -kliinikutes. Pärast põhjalikku nahakonsultatsiooni ja -diagnostikat määrab kosmeetik parima lahenduse sinu nahale ning see tagab optimaalsed tulemused ilma võimalike reaktsioonide/ärritusteta. Kel ei ole mahti või rahalisi võimalusi endale regulaarseid salongihoolitsusi lubada, peaks koduhooldusele siiski suuremat tähelepanu pöörama.

Kuna paljud panevad endale supermarketist või e-apteegist nahahooldustoodet valides ise diagnoosi, peavad need tooted olema ohutult valmistatud, mis tähendab, et kosmeetikahiiud ei saa lubada, et suur hulk tarbijaid, kellel on nahaprobleeme, saaksid omaalgatuslikult valida ülitõhusaid aktiivaineid sisaldava kreemi või seerumi. Seega võivad tavalised poekreemid tunduda küll nahal nauditava konsistentsiga ja lõhnata mõnusalt, kuid tõenäoliselt ei ole nende koostis kuigi efektiivne. Küll aga võivad need pahatihti sisaldada hoopi pahaaineid nagu parabeenid, PEG-id ja sulfaadid, mis lõppkokkuvõttes võivad põhjustada nahareaktsioone või -ärritusi. Lisaks ei tungi paljud lihtsamad nahahooldustooted sarvkihist sügavamale, kus koostisosade kooslusel oleks nahale terapeutilist toimet. Tasub meeles pidada, et see ei tähenda ainult üht staarkoostisainet, vaid õiges koguses sünergiliselt mõjuvate toimeainete segu, mis „töötavad“ nahas kõige paremini – täpselt nii nagu toimivad meie kehas suukaudsed multivitamiinid, moodustades vitamiinide ja mineraalide segust optimaalselt imenduva koosluse.

Nahahooldustoodetes, mida soovitab professionaalne kosmeetik või nahaarst, sisaldub niisiis märksa suurem kogus tõestatud ja ohutu koostisega toimeaineid, mis jõuavad nahas sihtmärgini, et anda märgatavaid tulemusi. Kui su nahal on erivajadusi või -probleeme, siis kas tasub panustada millegi peale, mis jääb pelgalt nahapinnale ega pruugi naha väljanägemist parandada?