KAS HORMOONIDE “lähtestamine” parandab su näonahka?

KAS HORMOONIDE “lähtestamine” parandab su näonahka?
Shutterstock

Hormoonid on keemilised virgatsained, mis suunavad teie kehas mitmesuguste protsesside, näiteks kasvu ja arengu, ainevahetuse, seksuaalse funktsiooni ja paljunemise ning meeleolu funktsiooni. Mitmed hormoonid on näiteks kilpnääre, insuliin, kortisool, östrogeen, progesteroon ja testosteroon.

Hormoonid ei kontrolli ainult meie enesetunnet, vaid võivad mõjutada ka naha tervist. ”Hormoonid mängivad naha tervises võtmerolli. Me teame seda, kuna teatud hormonaalsed häired avalduvad seesmiselt, kuid ka välimiselt nagu nahas ja juustes,” ütleb Texase Austinis TÜ Delli meditsiinikooli dermatoloogilise kirurgia direktori Ascension Setoni juhataja S. Tyler Hollmig, MD.

Hormoonitase jääb enamasti märkamatuks, kui see just välimiselt kuidagi märku ei anna. Näiteks võib kilpnäärmehormoonide madal tase ehk hüpotüreoidism kaasa aidata kehakaalu suurenemisele, tujutsemisele, kõhukinnisusele ja isegi naha kuivamisele. Liigne androgeen võib naha rasunäärmeid stimuleerida, et õli välja pumbata. See on üks akne teket soodustav tegur, ütleb dermatoloog Fran Cook-Bolden.

Teine suur naha tervise hormonaalne tegur on östrogeen. Isegi enne menopausi, vananedes, võib östrogeeni tase hakata langema. Östrogeen aitab stimuleerida õlitootmist õiges koguses, et hoida see elastse, sileda ja lihavana. Kuid östrogeeni vähenedes on nahk kuivem ja sügelevam. Me näeme seda nii kuiva nahaga patsientidel kui ka ekseemiga patsientidel palaviku ajal, ”ütleb dr Cook-Bolden.

Paljud terviseeksperddid soovitavad naha tervendamseks hormoonide “lähtestamist”, näiteks dieedi muutmise või toidulisandite kaudu. ”Naha tervis paraneb, kui magate piisavalt, jälgite tasakaalustatud toitumist, regulaarset sportimist, vähendate alkoholi tarbimist ja väldite suitsetamist. See on hea, puhas elamine, ”ütleb Hollmig. Jäta vahele rasked dieedid ja pikaajaline puhastus, kuna need võivad põhjustada kehale liigset stressi põhjustavat hormonaalset tasakaalustamatust, ütleb ta.

Varasemates uuringutes viidatud andmed näitasid, et magneesiumirikaste toitude, näiteks roheliste lehtköögiviljade ja pähklite tarbimine võib aidata kehal stressiga paremini toime tulla. “Kui kortisooli tase tõuseb, kulutab keha palju magneesiumi,” ütleb Cook-Bolden. Kortisooli ja magneesiumi suhte paremaks mõistmiseks on vaja veel uuringuid.

Lõppkokkuvõttes mõjutavad hormoonid kõiki meie keha funktsioone, sealhulgas nahahaiguste tekkimist või süvenemist, ja need on Cook-Boldeni sõnul olulised aspektid naha tasakaalu hoidmisel. Tervisliku toitumise säilitamine, regulaarselt treenimine, stressi vähendamise harjutamine ja piisava une saamine on kõik parimad tavad.