Mida teha, et silmad ja selg ei väsiks arvuti taga töötades?

3 kommentaari

Praegusel ajal on üsna tavaline, et tööpäev möödub peaasjalikult arvuti taga istudes ja kuvarit silmitsedes – kõikides kontorites ja enamikes kodudes on ju Internet ning selle abil saab kõik tööasjad aetud. Üsna mugav, kas pole?! Kuid igal positiivsel asjal on ka negatiivne pool – pärast pikki tunde arvuti taga istumist väsivad silmad ning tekib pinge selga. Mida teha, et seda vältida?

   Praegusel ajal on üsna tavaline, et tööpäev möödub peaasjalikult arvuti taga istudes ja kuvarit silmitsedes – kõikides kontorites ja enamikes kodudes on ju Internet ning selle abil saab kõik tööasjad aetud.

Üsna mugav, kas pole?! Kuid igal positiivsel asjal on ka negatiivne pool – pärast pikki tunde arvuti taga istumist väsivad silmad ning tekib pinge selga. Mida teha, et seda vältida?   
 

Et oma selga säästa:

*  Vältige tooliserva liigset survet reitele ja põlvedele. Lühematel inimestel, kelle jalad ei ulatu korralikult põrandale, on kasu jalatoest.
  
*   Ärge istuge samas asendis pikka aega. Liigutage ennast vahepeal. Vahetage asendit nii sageli kui vaja. Mõningane liikumine on kasulik, kuid samas vältige enda upitamist või venitamist vajalike vahendite kättesaamiseks (kui see nii on, korraldage oma töökoht ümber).

*   Enamik töid eeldab väikeste vaheaegade tegemist kuvariga töötamisel, nt koopiate tegemisel. Kui töös ei esine selliseid pause, peate ise korraldama endale sobiva pikkusega puhkepause. Eelistage mitut lühikest vaheaega üksikutele pikkadele pausidele (nt lõunapaus).

*   Jalgadel peaks olema piisavalt ruumi.

*   Liigutage end puhkepuside ajal. Tehke näiteks käteringe, venitage selga (sirutage end hästi pikaks), kaelaringid annavad samuti väga mõnusa efekti.

*   Tasub investeerida ka korralikku kontoritooli – sellisesse mõnusasse suurde nahktooli, millel saab mõnusalt jalad konksu tõmmata ja nautida näiteks tassikest rohelist teed või miks mitte mõnd tervislikku ja värsket toormahla?

Aga miks mitte muretseda kontoritooli asemele hoopis fitball? Võib tunduda naljakas, kuid sellel istumine aitab ära hoida toolil istudes vägisi tekkivat sundasendit, mis lihased laisaks muudab. Lisaks vaheldusele treenib see lõbus pallike ka seljalihaseid! ;) 
 
Et silmad töö tõttu kannatama ei peaks: 

 * Puhka aeg-ajalt silmi! Puhkepauside kestus peab moodustama vähemalt 10% kuvariga töötamise ajast ning need pausid kuuluvad tööaja hulka. Seega kui kuvari taga veedetakse terve kaheksatunnine tööpäev, kulub puhkepausidele kokku 48 minutit.
Pauside ajal tuleks teha harjutusi silmadele, lisaks sellele on vajalik, et töötamise ajal teadlikult pilgutataks silmi, et takistada sarvkesta kuivamist.

*  Üks tõhus harjutus silmade puhkamiseks: eemalda pilk kuvarilt ning vaata tühja pilguga kaugusesse nii kaua kui tunned, et pinge silmades on taandunud. Proovi ja usu – hakkab meeldima!

*  Sümbolid ekraanil peavad olema selged ja piisava teravusega, ei tohi virvendada ega liikuda.

*  Vahemaa silmade ja ekraani vahel peaks olema 50-70 cm. Parem oleks, kui ekraan asuks silmadest kaugemal; kujutis peab siis muidugi vastavalt suurem olema. Mida lähemal ekraan on, seda rohkem tema vaatamine silmi koormab. Soovitatakse, et tähed arvutiekraanil oleksid vähemalt 5 mm kõrgused.

*  Ka hämaras töötamine sunnib silmi asjatult pingutama. Korralik valgustus on ülioluline!

*   Seadistage ekraani eredus ja kontrast selliseks, et see oleks sobiv
ruumi valgustustingimustega.

*   Veenduge, et ekraani pind on puhas.

*   Kasutatava tarkvara puhul seadke teksti suurus selliseks, mida teil on
kerge lugeda, kui te istute oma normaalses mugavas tööasendis.
Valige värvid, mis oleksid silmale mugavad vaadata (vältige punast
teksti sinisel tagapõhjal jms).

*   Kasutage ekraanifiltrit! Ekraanifiltri peamine eesmärk on teha kuvaril olev pilt kergemini jälgitavaks. Filtrid eemaldavad kuvaripildist peegeldused ja monitori võnkesagedusest tingitud väreluse, reguleerivad kontrastsust ning teravustavad ekraanipilti. Ekraanifiltri teine otstarve on kaitsta arvutikasutajat kuvari kiirguse ja elektriväljade eest. Uuematele kuvaritele on kehtestatud  standardid, mis seavad kuvarite kiirguse ja elektriväljade suurusele ranged piirid. Vanemad monitorid standarditele ei vasta. Kui käega üle ekraani tõmmata ja kostab krõbin, siis on tegemist tugevate väljatunnustega monitoriga. Sellisel juhul vajab monitor kindlasti ekraanifiltrit.

*    Prillide puhul tuleks arvutikasutajal soetada endale peegeldumisvastase kattega prilliklaasid. On olemas ka spetsiaalsed „arvutiprillid”, need on küll üsna kallid, aga pidevalt arvutiga töötav inimene võiks need endale siiski soetada.

*   Kontaktläätsede kandjad peaksid arvestama sellega, et soojus, mis eraldub kuvarist, võib muuta õhu tunduvalt kuivemaks, seega võiks kontoris olles vahetada läätsed prillide vastu või siis kasutada silmatilku.


/Leevi Narusberg/