4 HARJUMUST, mis viivad lahkuminekuni

Lisa kommentaar
4 HARJUMUST, mis viivad lahkuminekuni

Kui need neli harjumust on osa teie igapäevaelust, ootab teid peagi ees lahkuminek, kirjutab Huffington Post. Tegu on käitumismudelitega, mis hävitavad teie vahel lõpuks igasuguse suhtlemise ja vähendavad positiivseid tundeid partnerite vahel.

Need neli harjumust on Ameerika psühholoogiaprofessori John Gottmani tähelepanekud. Tema sõnul tekitavad antud harjumused olukorra, kus teineteises pettumise arv hakkab vaikselt kasvama. Kui pettumused muudkui kasvavad, on raske sissesööbinud käitumist lõpetada. Huffington Post kirjutab siiski optimistlikul toonil, et suhet on võimalik päästa, kui märkate tekkinud märke algstaadiumis, tunnistate endale tehtud vigu ning parandate oma käitumist.

Gottman nimetab neid harjumusi ratsanikeks, mis räägivad tõsistest probleemidest suhtes. Liiga pikalt jätkudes ennustavad need 82-protsendilise tõenäosusega, et varsti minnakse lahku. Gottmani sõnul võib ratsanikke üritada taltsutada, kui tekkinud probleeme soovitakse siiralt ja kogu südamest lahendada.

1. Kriitilisus

Kui partnerit nähakse vaid halvas valguses ning eeldatakse, et ta väärib pidevalt kriitika ohvriks olemist, hakkab suhtlemine üsna ruttu tooma kaasa negatiivseid emotsioone. Teine pool tunneb, et valmistab jätkuvalt pettumust. Kes jaksaks kaua sellist olukorda välja kannatada? Kui märkad iseenda juures antud käitumist, tuleks hoolikalt järele mõelda, kui tihti tasuks oma partnerit kritiseerida ning millisel hääletoonil seda teha. Enese muutmine võib imesid teha. Kui muutust ei toimu, toob see kaasa põlguse.

2. Põlgus

Põlgus võib ennast näidata väikeste žestidena, kuid neil võib olla suur mõju. Silmade pööritamine, mõnitamine, küünilisus ja vaenulikkus räägivad põlgusest. Oma põlgust väljendavad teod ja viisid räägivad kallimale, et ta ei ole imetlusväärne, hinnatud ega pole head käitumist ära teeninud. See võib olla väga valus kogemus ning keegi meist pole seda ära teeninud. Kui soovid ennast muuta, mõtle järele, kas käituksid samamoodi ka oma sõpradega? Miks on sinu partner vähem väärtuslik?

3. Enesekaitse

Kui atmosfäär on negatiivne või ähvardav, siis inimene kaitseb end. Kaitsmise viisid on individuaalsed. Kui olukord on juba väga kriitiline, hoitakse oma vajadused peidus. Ka enda vastutust vähendatakse. Sellises olukorras on partneritevaheline side juba nõrk. Kui olukorda soovitakse parandada, tuleb üksteist kuulata. Isegi kui sa pole partneriga nõus, peaksid proovima teda mõista. Kui hakkate aru saama teineteise reaktsioonide põhjustest, on olukorraga lihtsam tegeleda.

4. Müüri ehitamine

See juhtub, kui probleeme pole proovitud lahendada. Enam ei ole peaaegu mingit omavahelist suhtlust ja kui ongi, siis peamiselt süüdistatakse partnerit kõikides tekkinud probleemides. Kõige halvem on see, et partnerilt enam isegi ei oodata midagi. Partnerid pole teineteise jaoks enam kättesaadavad. Sellises kriisis protesteerimine on loomulik ellujäämisinstinkt – üritatakse viimast korda teisega ühendust saada. Kuid sageli juhtub nii, et protesteerimine toob kaasa veel sügavamad probleemid. Ainus viis suhte taaselustamiseks on rääkimine. Sellisel juhul silmside ja kallima reaalne kuulamine on võtmeks, et partnerid tunneksid, et neid tõepoolest kuulatakse. Isegi kui sul endal pole sõnu, on väga oluline teise mõtete juures vaikseks jääda. 

Sarnased artiklid