ERATREENERI 7 NIPPI, kuidas kiiresti paremasse vormi saada
pilt: erakogu

Ikka ja jälle tuleb ette olukordi, kus oleks vaja üsnagi lühikese ajaga end paremasse vormi saada või siis teisisõnu öeldes võimalikult kiiresti saleneda. Kulturist ja personaaltreener Kristjan-Johannes Konsap toob välja seitse nippi, kuidas näiteks enne olulist pildistamist või muud sündmust oma figuuri lihvida.

Kristjan-Johannes, kes töötab Eesti populaarseimas spordikanalis TVPlay Sports, on muuseas nõustanud ka näiteks Kristjan Kasearut ja Uku Suvistet – mõlemad soovisid end enne pildistamist veel paremasse vormi saada, et lihas kenasti välja joonistuks ning keha võimalikult vormis oleks.

Eratreener tõdeb, et parim lahendus on muidugi tervislik toitumine ja treening, kuid kui aega on vähe ja välimus toob leiva lauale, võib ka proovida neid seitset fitnessmaailmast pärit nippi.

1. Soola elimineerimine

Liigne sool hoiab kehas vett kinni, tekitades paistes välimust. 1 gramm soola võib tõsta kaalu kuni 1 kilo võrra. Kui üleliigne vesi kehast välja saada, hakkavad lihaste kontuurid paremini välja joonistuma. Loogilise lahendusena tunduks soola toidust ära jätmine, kuid see ei pruugi aidata. Kulturistid üritavad keha üle kavaldada metsiku hulga vee joomisega. Vesi uhub üleliigse soola kehast välja. Kulturismis on kasutatud manipulatsiooni, kus nädal enne hakatakse soola just rohkem sööma samaaegse vee tarbimise suurendamisega. Suurem hulk vett tekitab organismis tahtmise seda välja viia, kuid suurem kogus soola ei luba. Enne võistlust juuakse isegi kuni 10 liitrit vett päevas. Kui nüüd sool toidust täiesti välja jätta, pääseb kehas olnud vesi nagu paisu tagant. Loodetakse, et enne kui keha aru saab ja pidurid peale tõmbab, kaob ka nahaalune veekiht, mis lihaste välja paistmist mõjutab. Mõned äärmuslikumad Vene bikiinistaarid praktiseerivad seda siiani.  "Olen vee ja soola manipulatsioone proovinud ja ükskord andis see hetkeks isegi nähtava tulemuse," räägib Kristjan-Johannes. "Samas juba 6 tunni pärast sai keha aru, et midagi on paigast ära ja järgmiseks päevaks olin paistes nagu õhupall. See 5% parem välimus ei too sportlasele ka võitu, kui trenn ja toitumine on paigast ära."

2. Diureetikumide kasutamine

Diureetikumide ehk vee väljutamist soodustavate ainete efekt tuleneb samuti vedeliku hulga vähendamisest kehas. Diureetikumidena toimivad nii alkohol, kofeiin kui ka paljude taimede (kummel, piparmünt, petersell, põldosi jt) osadest tehtud tee. Linnalegendina on tuntud kuiva valge veini joomine võistluseelsel õhtul. Üks maailma kulturismitippe väidab, et tema esimene võit tuli tänu kokteilile, kus kohvi ja valget viina pooleks. Kui mäng pole mõisa peale, ei pea nii äärmuslikuks siiski minema. 

"Enda puhul olen täheldanud, et kui pikkadel messipäevadel 23 energiajooki või Coca-Colat ära juua, on õhtuses trennis lihased paremini nähtaval," räägib Kristjan-Johannes. "Samas on nii kofeiini kui ka soola mõju organismile individuaalne ja kahte korraga kasutada ei soovitaks. Fitnessistid ei peaks seda võistluspäeval katsetama hakkama, vaid juba varem välja selgitama, kuidas miski kehale mõjub ja kas sel on üldse mõtet." NB! Keha vedelikutasakaalu häirimine võib kaasa tuua krampe, seedehäireid või muid vaevuseid!

3. Saunamõnud

Veel üks nipp üleliigse vee kaotamiseks või ajutiseks kaalulanguseks on kuumas saunas, vannis või duši all higistamine. Paljud on kuulnud lugusid, kuidas neiu lootuses rasva põletada toidukilesse mässitult spordiklubide leiliruumis istub. Saunatamisega kaasnev kaalulangus pole muidugi rasva, vaid vee arvelt ja sedagi vaid ajutiselt. Seda nippi kasutavad ka maadlejad ja teised sportlased, kellel on vaja kaalukategooriasse mahtuda. Liigne veekaotus võib siiski sportlikku saavutusvõimet halvendada. Fitnessistid on sellega siiski ettevaatlikud, sest lihas koosneb ca 70% veest ja liigne vedelikukaotus muudab lihased väiksemaks. Kui lihaselisus pole eesmärk ja oluline on lihtsalt väiksem välja näha, siis võib see aidata. Tuleb aga meeles pidada, et äärmuslike dieetide ja nippidega saab lihtsalt „suurest pirnist väike pirn“ – keha kuju ei muutu, sportliku väljanägemise saab ikka trenniga.

4. Lihaste „täis pumpamine“

Ükski fitnessistaar ei lähe enne pildile, kui pole end soojaks võimelnud. Fitnessimaailmas on "pumbatus" keskne teema, kuid tavainimene pole sellest tihti kuulnudki. Justkui poleks neist keegi… khmm… meesterahvast kohanud. Verega täitunud lihased näevad kordades suuremad ja vormikamad välja. Kui mehed pumpavad pildistamise eel rohkem rinda ja käsi, siis naised pigem õlgu ja tuharaid. Trimmis õlgade kõrval tunduvad käed ka peenemad ja keskkoht kitsam. Kõhulihaseid ja reisi reeglina ei pumbata. See muudaks küll lihased suuremaks, aga kaotab nende detailsuse.

5. Süsivesikute "laadimine"

Liigsed süsivesikud kehas tekitavad samuti veepeetust ja paistetust, aga nende puudus põhjustab väsimust ja “loppis“ olekut. Rohkem meesmodellide poolt kasutatav nipp aitab taaskord lihaseid suuremana näidata. Iga gramm süsivesikut, mis keha energiavarudesse salvestatakse, seob endaga vähemalt 3 grammi vett. Rohkem vett lihase sees muudab selle lopsakamaks ja võimsamaks. Paljud võivad tunda ka suurenenud sooja tootmist kehas, paremat vereringet (mis omakorda parandab pumbatust) ja üleüldist energilisust, mis annab pildistamissessiooniks vastupidavust. NB! Süsivesikute ainevahetus võtab aega ja paras oleks keha energiaga täita eelmisel õhtul. Samal päeval ja vahetult enne pildistamist piirduda pigem kergesti seeditavate toitudega, mis ei tekita puhitust.

6. Päevitus

See lihtne nipp annab ilusatele fotodele palju juurde. Teatavasti kasutavad ka kulturistid tugevasti pruunistavaid kreeme. Seda eelkõige seetõttu, et tugevate lavaprožektorite all muutub hele keha valgust peegeldades veel heledamaks, mistõttu sulavad kõik piirjooned kokku. Tumedam keha võimaldab kasutada tugevamat valgust, millega on võimalik tekitada rohkem varje ja rõhutada kehaosasid. Mõned kulturistid kasutavad grimmi ka „joonistamiseks“  lihaste piirjooned tehakse tumedama grimmiga ja kõrgem osa heledamalt kontrasti tekitamiseks.

7. Piltidel poseerimine

Vähetähtsaks ei saa pidada ka poseerimisoskust, kuigi paljudel naistel on see suure harjutamisega juba käpas. Levinuimad nipid kasutavad ära nurki ja valgust. Lainurk-objektiiviga näib suurim kehaosa, mis on kaamerale kõige lähemal. Meesmodellid üritavad seega pea kaamerast kaugemale ja biitsepsi lähemale kallutada. Samuti tunduvad sellise objektiiviga kõige laiemad pildi vasakul või paremal äärel olevad inimesed. Ka ülevalt alla pildistamine meestele ei sobi, kuna muudab inimese väiksemaks ja lühemaks. Kui tahta biitsepsit või reit võimalikult suurena näidata, tuleks see suruda vastu keha laiaks.

Talje peenemaks muutmiseks on hea pildistada küljelt, ülakeha kaamera poole pööramine aitab kitsa keskkoha illusiooni veelgi võimendada. Kõhulihaste poseerimiseks neid ei pingutata, sest see muudab keskkoha jämedaks. Lihtsalt hingatakse välja ja „vajutakse“ kehaga peale. Ka suurema tuhara kiireks tekitamiseks üritatakse pilti teha mitte otse küljelt, vaid pööratakse alakeha nii, et mõlemad kannikad näha on.