Reklaam sulgub sekundi pärast

JAANIKA MÄGI – naine, kes tikkis oma nime maailma kõrgmoodi

Ajakiri Buduaar

Reili Ebral
Londonis resideeruv eestlanna Janika Mägi (32) on naine, kes on tikkinud oma nime kõrgmoe ajalukku. Haute couture’i tikandimustreid viljeleva disaineri klientide nimekirja kuuluvad nii Dior kui Luis Vuitton ning tema loomingut kannavad superstaarid nagu Madonna ja Rita Ora. Janika Mägi on üks nendest andekatest eestlastest, kelle unistuste elluviimiseks on olnud vajalik maarjamaa piiridest välja murda. Pärast moeosakonna lõpetamist Eesti Kunstiakadeemias suundus Janika Londonisse Suzie Turner Couture’i kõrgmoe stuudiosse praktikale. Seal anti talle ülesandeks uusi tikandidisaine välja mõelda ja nende fragmentidest näidiseid teha, mis paelus naist niivõrd meeletult, et ta hakkas praktika kõrvalt igal vabal hetkel tikanditehnikaid juurde õppima. Nüüdseks on sellest kolmest kuust saanud märkamatult kuus aastat Londoni tikandimaailmas. Välismaale viis elu Janikat juba aga teismeeas, mil tulevane tikandimeister töötas modellina ning sai seega korralikult kodumaa ja Milaano vahet käia . Samal ajal õppis Janika ka professionaalseks baleriiniks ning ühel hetkel oli vaja langetada otsus, kas pühenduda sada protsenti modellindusele või balletile. Janika otsustas baleriini elukutse kasuks ning on endamisi sageli mõelnud, kui kummalised on elukäigud olnud. „16- aastaselt oli mu elu esimene töö kõrgmoemajades ja nüüd, 16 aastat hiljem töötan ikka projektipõhiselt kõrgmoemajadele, lihtsalt teisi ülesandeid täites." Ilmavõimatust sai võimalik Kui Janika Londonisse praktikale plaanis minna, rääkisid kõik moeinimesed, kui ilmvõimatu on seal leida praktikakohta, töökohast rääkimata.
Räägiti, kuidas avaldusi ja portfooliot tuleb sadadesse kohtadesse saata. Saatuse tahtel läks Janika puhul asi aga hoopis teisiti.
Ta leidis sobiva praktikakoha kerge vaevaga ning seetõttu hakkas tööd otsima rohkem hoopis väljakutse pärast. Ja selleks, et näha kui ilmvõimatu see tegelikkuses siis ikkagi on. Londoni ühe mainekama ja sealjuures ka vanima tikkimismaja Hand&Locki intervjuule pääses naine pärast seda, kui oli ühel galaüritusel ettevõtte juhi üles otsinud ja end talle sappa võtnud, et tikandijuttu rääkida. Järgmisel päeval jätkati juttu juba stuudios, millele lisandus viie ja poole tunnine katsumuste rada, kus paluti aja peale järgi teha etteantud tikandivõtteid ja konstrueerida peakattelõikeid. Seejärel saigi Janika tööd Hand&Locki tikandimeistrina ning asus nende spetsiifiliste ajalooliste tehnikate väljaõppele. Aasta hiljem sai temast juba kõrgmoetikandi osakonna juhataja ning pärast seda töötas naine selles rollis veel poolteist aastat. Õppetunde sai endine baleriin selle aja jooksul nii ohtralt, et vahel ajas nutma, vahel naerma.
„Igaüks neist andis aga mulle kild killu haaval juurde kogemused ja oskused, tänu millele olin valmis kõrgmoemaailma omaenda brändiga sisenema.”
Aastas teeb Janika kaks kollektsiooni, mis sisaldavad metallspiraalidest ja klaashelmestest käsitsi tikitud keepi, peakatet, vöösid, kaelaehteid ja prosse. Pärast kollektsiooni teema paika panemist kogub ta mõtteid, millistest elementidest see koosnema hakkab ja teeb visandid. Pärast visandite tegemist arvestab ta nende põhjal materjalide kogused, lappab meeletus koguses kristalli- ja pärlipoodide veebilehti ning jookseb mööda Londoni kanga- ja nahapoode, et sobivaid materjale leida. Seejärel saavad teostatud tehnilised joonised ja tikandifragmentidest näidised, mis edastatakse koos materjalidega oma tiimi tikkijatele, nahadisainerile ja õmblejale. „Kui oma brändi teha, on paraku on nii, et kogu ülejäänud protsessi organiseerimine võtab rohkem aega kui loometöö ise,“ räägib Janika oma töö tagamaadest. Võib öelda, et Janika puhul kehtib väide „Unistustel pole piire“ ning see naine teab, kuidas piiride ületamisel suured unistused ideemaailmast reaalsesse ellu tuua.
Oma lühikese karjääri jooksul on naist saatnud edu, millest mõni unistab kogu elu.
Janika on teinud tellimusi brändidele, mis panevad igal kõrgmoeaustajal silmad südameid pilduma: Ralph Lauren, Dior, Fendi, Tom Ford, Hermès, Givenchy ja Louis Vuitton. „Kõik need kuulsad nimed on kliendinimekirja tulnud paljude aastate jooksul samm-sammu haaval, mis on suure töö tulemus, et unistusest saaks reaalsus. Kui nii pikalt ja järjepidevalt panustada, siis ei tundu miski uskumatu ega võimatu," lausub Janika elutargalt. Kuidas aga näeb välja loomeprotsess sellistele mainekatele brändidele? „Esmalt tellivad kõrgmoemajad tikandinäidiseid. Ehk siis näiteks üks tikitud paneel või fragment kogu tikandist lastakse meil Londonis teha ning hiljem toodetakse selle näidise järgi Indias hulgi. Näidiste tegemine on väga ajamahukas väljakutse, seega tihtipeale töötab ühe tellimuse kallal terve tiim korraga," täpsustab Janika ratsionaalselt. Tuntud brändide peadisaineritega ei ole naine aga ise veel kunagi kohtunud, küll aga töötab ta kujunduse läbi mõne teise vastava moemaja disaineriga, näitab talle tehnikate ja tikandimaterjalide näidiseid, et viimane saaks valida sobivaimad lahendused soovitud tulemuse saavutamiseks. Sest üht disaini saab kujundada tikandiga sajal erineval viisil. Kõige erilisemaks projektiks peab Janika Louis Vuittonile metallist kuldtikandiga kaetud sõjaväest maha kantud automaatrelva, mis sai toonase peadisaineri Kim Jonesi palvel valmistatud projekti Peace One Day raames. Ehe näide, kuidas tikand pole alati sugugi vaid niidist ja ainuüksi rõivaid kaunistamas. Janika prestiižne kliendinimekiri ei lõpe aga Diori ja Louis Vuittoniga, tema loomingut on kandnud ka superstaarid nagu Madonna, Rita Ora ja Cheryl Fernandez-Versini (Cole). Tegu on olnud tellimustega, mille Janika tiim valmistas superstaaride tiimi disainerite põhjal. Cheryli puhul näiteks oli disaineriks hoopis aga moemaja, kes tahtis enda kleiti promoda staari seljas Briti X-Factori finaalis. Tihti ei avalikustata tegelikkuses aga isegi seda, kellele tellitu mõeldud on ja nii on Janika nii mõnelgi korral suure ja positiivse üllatuse osaliseks saanud. Näiteks Madonna Rebel Heart Touri tarbeks tehtud tikandit nägi Janika alles Madonna enda Instagrami lehelt. „Eks see olegi eredaim hetk – näha oma tööd avalikkuse ees," lausub naine rõõmsalt. Olelusvõistluse keskmes Reisimist tuleb Janika töös ette väga sageli ning just erinevate riikide külastamine ja kõik sellega kaasnev inspireerib naist kõige enam. Uued kultuurid, loodus, arhitektuur, inimesed ja nende kultuuriliselt erinev käitumine ning stiil, on miski, milleta Janika oma elu ette kujutada ei oskaks. Kui Janika alustas kõrgmoetikandi kursuste andmist Londonis, siis tänaseks on tema kursused aus sees ka Virginias, New Yorgis, San Franciscos, Chicagos ja isegi Sidneys. Viimane kutse Janikale tuli paari kuu eest maailma parima moeülikooli rivistus oleva London College of Fashion poolt. Janika õpilasteks on lisaks algajatele huvilistele ja moeüliõpilastele ka professionaalsed disainerid, rätsepad ja vanemprofessorid tunnustatud ülikoolidest, kes end täiendama tulevad. Suurimaks katsumuseks oma karjääri jooksul peab Janika just orbiidile pääsemist ja märgatuks saamist. „Eks see Londoni elu on üks suur olelusvõistlus! Aga kui oled suutnud oma töö kvaliteeti ja professionaalsust juba tõestada ning aastaid kollektsioone toota, hakatakse sind tõsiselt võtma, soovitama ja uusi pakkumusi tegema,” tõdeb Janika. Hiljuti pöördus Janika poole ka Briti luksusmoe ajakiri Tatler, öeldes, et nad on naise brändiga tutvunud ja sooviks seda tulevas numbris esindada. “See, et mu tooted ilmuvad oktoobris 2019 juba sellise mastaabi ajakirjas, on minu jaoks suur tunnustus ja taas kord märk sellest, et tubli töö on ära tehtud,” rõõmustab edukas naine ning lisab, et õnnestumiseks on vaja ohtralt järjepidevust ja enesekindlust jätkata isegi siis, kui laine üle pea lööb ja sihini jõudmine võimatuna näib.