NIPINURK: KUIDAS hakata taimetoitlaseks

NIPINURK: KUIDAS hakata taimetoitlaseks
pilt: Terence Dee

„Taimetoiduga võib alustada millal iganes, kui oled selleks valmis. Sobib kõigile hoolimata soost või vanusest,” ütleb jõutõstjast treener Gert Koovit, kes on aastaid söönud vaid taimetoitu, sest taimetoiduga taastub ta treeningutest ja vigastustest palju kiiremini. 

Mõned inimesed eelistavad taimetoidule ümber lülituda täielikult päevapealt, teised eelistavad alustada ühe taimetoidukorraga päevas ja siis järk-järgult üle minna.

”Peamine oht on mittepiisava hulga kalorite kättesaamine ja süsivesikute kartmine. Kui kasutad töötlemata täisteraviljatooteid sinna lisatud ubade või läätsedega, muutub toit kiudaineterohkeks. Tulemuseks vabaned energiatoidust madalama kiirusega ja pikema aja jooksul – sul on võimalus energia ära kasutada kehalise aktiivsusega. Seepärast sobib taimetoit ideaalselt kõigile, kes soovivad tervislikul viisil kaalu langetada,” sõnab tänavune Eesti meister Koovit.

Taimetoidu puhul peab arvestama, et see on suure mahuga ja madala kaloraažiga. Pead sööma tihedamini ja suuremaid koguseid, vastasel korral kaotad vajaminevad kaloreid. Suur energiadefitsiit põhjustab nälja. Loomne söök on ju palju energiarikkam.

Kust saab vajaliku valgu? Esiteks, mitte kõik ei vaja kulturistide kombel meeletul hulgal valku. Tavainimene saab päevas vajamineva valgukoguse taimetoidust. Kust aga valk tuleb: erinevad oad, läätsed, kikerherned, kinoa, soja, täisteraviljatooted. Kui sinu söök sisaldab eelnimetatud toiduaineid, ei pea sa valgu kättesaamise pärast muretsema.

Kuidas alustada?

Esimene samm: hari ennast. Loe vastavat kirjandust, vaata dokumentaale: ”Forks Over Knives”, ”What a Health”, ”Cowpiracy”, ”Dominion”, ”Earthlings”, ”Game Changers”.

Teine: miks sa seda teed. Kui see on selge – tervis, eetika -, oled eesmärgikindlam.

Kolmas: leia oma tavasöögile taimetoiduekvivalent. Pea igale tavatoidule on olemas taimetoiduversioon. Ole valmis üllatuseks – paljud toidud on meie teadmata taimetoidulised.

Neljas: katsu vältida töödeldud sööki. Rämps taimetoit on sama kahjulik kui tavasöök. Kui lülitud taimetoidule kaalu langetamise eesmärgil – mida taimetoiduga on väga lihtne teha madala energiasisalduse, suur kiudainetesisalduse ja suure toidumahu tõttu -, aga teed seda rämpssööki süües, unusta kaalulangus ära.

Viies: ära anna alla, kui korraks oma teel libastud! Asu järgneval päeval tagasi oma teele parema – tervema sinu suunas. Me kõik teeme vigu, keegi meist ei ole täiuslik. Õpi vigadest!

Sarnased artiklid