NIPINURK: KUIDAS toituvad ja hoolitsevad enda eest bikiinifitnessi naised?

NIPINURK: KUIDAS toituvad ja hoolitsevad enda eest bikiinifitnessi naised?
pilt: Siim Kinnas

Täna toimuvad Pärnus Eesti Meistrivõistlused kulturismis ja fitnessis, kus astub üles teiste seas fitnessikaunitar Agne Kiviselg.

Kõik detailid peavad paigas olema

Bikiinifitnessis on oluline kogu võistleja lavaline komplekt ning panustamist lavalisse väljanägemisse peab olema päris palju. ”Paigas peavad olema kõik detailid: bikiinid, nahk, juuksed, meik, ehted – kõik. Bikiinivõistleja peaks olema sportliku ja terve naise kehastus, kus on üksjagu maitsekat seksikust ja üksjagu atleetlikku tugevust,” räägib fitnessitšempion.

Talle ei meeldi enda sättimisega kiirustada ning kõik välimuse ettevalmistused võtavad tema sõnul aega vähemalt neli tundi. ”Lavalise välimuse ettevalmistamine ei saa jääda mul ainult võistluspäevale. Olen naine, kelle jaoks näiteks hoolitsetud nahk või terved juuksed on olulised ja pühendumist väärt iga päev. Lavavälimuses armastan aga glamuuri ja sära ning seega naudin sättimist väga,” räägib ta.

Ta jagab nippi, et kui te ei tunne end näiteks meigimaailmas väga teadjana ja mõte teha lavameiki hirmutab, tasub usaldada vähemalt alguses oskajaid ja lasta meik teha. ”Analüüsige oma fotosid lavalt, pöörake tähelepanu isegi pisidetailidele. Mõelge, mis teile enda meigi juures meeldib või mida saaks parandada, mida tahaksite järgmisel korral lavale minnes juustega teisiti proovida või mis sobiks teile veelgi paremini. Kokkuvõtlikult: mis rõhutaks teie enese ilu veel rohkem,” jagab ta oma nippe.

Püüelda tasub püsivate lahenduste poole

Oluline koht bikiinifitnessi tšempioni elus on ka tervislikul toitumisel, mis annab nii kehale kui vaimule kütuse.

”Tervislik toitumine on üks osa valemist, et elada kaua ja võimalikult paljude tervena elatud aastatega. Tervislik toitumine ei pea olema piiramine, vaid just vastupidi – loominguline ja teadlik suhtumine toidusse kui kütusesse meie kehale ja naudingusse meie hingele,” ütleb ta.

Agne tõdeb, et ka tema on pidanud lühiajalisi dieete. ”Ma olen ju naine. Ma usun, et enamik naisi on mingit tüüpi ”dieeti” pidanud ja katsetanud mõne eksperdi toitumissoovitust,” kommenteerib ta.

Selleks, et lühiajaline dieeti kui tavapärase elustiili muutus mingit tulemust annab, peaks see olema keha jaoks kas väga šokeeriv või väga äärmuslik. 3 päevaga, 2 nädalaga, 1 kuuga … Neid kiirelt pakutavaid lahendusi on lõputult ja iga naisteajakiri avaldab neid igal ilmumiskorral. Leian, et me võiksime püüelda järjepidevate lahenduste poole, mis ka püsivad.

Fitness-spordis keskendus ta esimese asjana 100% juhiste järgimisele. ”Õppisin esmalt selgeks, mida ma pean tegema ja alles seejärel hakkasin küsima, miks ma midagi teen. Olin ise enne fitness-sporti oma keha mõttes väga ekstreemsete ja tervist hävitavate toitumisharjumustega. Seetõttu pidin õppima kõike nullist ja paljuski n-ö jõuga tegema. Olin ja olen ka siiani tegelikkuses väga väheste toiduainete sööja erinevatel põhjustel. Loomingulisus ja uute toiduainete kasutamine köögis tuli minu puhul alles üsna hilja,” meenutab ta.

Võistlusdieedi puhul on Agnel nulltolerants. ”Söön isevalmistatud toite ja tahan täpselt teada, millest iga asi koosneb.  Kulturismi või fitnessi võistlusdieet ei ole tavainimesele. See ei ole tervislik eluviis, mis võtta omale sihiks 365 päeva aastas. Mitte keegi, ka fitnessi- või kulturismivõistleja ei peaks püüdma olla pidevas kaloridefitsiidis ja suunitlusega vähendada pidevalt oma keha rasvaprotsenti. Võistlusdieet aga seda oma eesmärgilt on ja just seepärast on see ajutine ”toitumisviis”,” selgitab ta. ”Parimaks nõuandjaks on tegelikult aeg ja oma keha tundma õppimine. Mis sobib ühele, ei sobi teisele. Püüdke leida viis, mis on teie kehale (ja oluline: ka seedimisele) parim ja mida järgides tunnete end oma kehas hästi.”

Eesmärk peab olema

Agne sõnul peab alati olema eesmärk, mis paneb tegutsema ja hoiab õigel kursil. ”Ja sa pead päriselt väga-väga tahtma seda, mille poole püüdled. Kui sa ei saa hakkama, siis sa ei taha piisavalt. Kui tahe on suur, siis on inimloomus kohutavalt kange,” ütleb ta.

Teda hoiabki tervislikul joonel tema eesmärk ja siht. ”See on minu sisemine motivaator, mis paneb mind tegutsema. Lisaks see, kuidas tervislik eluviis paneb mind oma kehas tundma – tunnen end suurepäraselt. Ning see, kuidas me end ise tunneme, ongi kõige alus. Kui armastame ennast, tunneme, et ka maailm armastab meid,” räägib ta. ”Võistlusvälisel ajal võtan ikka loomulikult vabamalt. Jälgin suures plaanis makrotoitaineid ja luban endale kõike head ja paremat ka. Valmistan ikka enamiku oma toite päevaks ise, olen ma dieedil või ei – mulle tohutult meeldib kokkamine ja eriti küpsetamine!”

Et kiirelt ja lihtsalt muutusi sisse viia, soovitab Agne mõelda, palju tühje kaloreid sisse joote – see võib olla hämmastav. ”Vähendage näiteks lisatud suhkru kogust toitudes – lugege vahelduseks poes etikette. Jällegi, vaid üks sõna – hämmastav! Lisatud suhkru kogus toidus ei tähenda, et nüüd te enam magusaid asju ei saagi. Vastupidi, kui pühendada natukenegi aega pakendite lugemisele ja teadlike valikute tegemisele, võite südamerahus teha pühapäeviti pannkooke, kuhu lisate lausa valget suhkrut, ja ikka olla suures plaanis tervislik,” toob ta välja.

Kõige alus on aga ise süüa tegemine. ”Õppige tegema iseendale hästi süüa ja maitsestage seda. On kurb, et tervislik eluviis seostub paljudele vaid rohelise kraamiga ja maitsetu toiduga. Soola-pipra kõrval on niivõrd palju erinevaid maitseaineid ja ürte. Meile kättesaadavate erinevate riikide maitseainete valik on tänapäeval tohutult lai,” ütleb ta.

Sarnased artiklid