TIINA TALUMEES paljastas kogu tõe: mille järgi määratakse uhkete disainerrõivaste hinnad?

Tiina Talumees

„Aeg on armastust ülistada, see on jääv väärtus!“ avab moekunstnik Tiina Talumees oma uue sügiskollektsiooni „Army of Love“ tagamaid.

See on kollektsioon iseseisvale ja enesekindlale naisele. Buduaar vestles moeloojaga kollektsiooni sündimise protsessist ja hinna kujunemisest – miks on kodumaine disainertoodang kallim kui massimood?

Alustame päris algusest ja kutsume su kaasa moekollektsiooni valmimise teekonnale.

Idee…

Moekarussell on teadagi kiire, ka Tiinal on tavaks luua aastas kaks kollektsiooni. Ideed ja inspiratsioon leiavad moekunstniku enamasti ise. Ka kõnealuse militaarrõivastest inspireeritud kollektsiooni idee on pikalt oma aega oodanud ja Tiinal mõtteis püsinud. „On väga oluline tunnetada maailma ja hetke, milles elame – mida inimene vajab ja väärtustab,“ räägib Tiina, kes enda sõnul elab palju ajaga kaasas ja kohati isegi ajast ees. „Kõik, mida teen, osutub ostetavaks ja kantavaks paari aasta pärast, aga ega ma teisiti oska ka,“ muigab ta.

Kollektsiooni planeerima hakates on tähtsaim märksõna terviklikkus, teisiti ei ole võimalik. Kollektsioonil peab olema läbiv teema ja kindel värvigamma, ent tähtsad on ka kantavad asjad. Iga ese on viimse detailini läbi mõeldud. „Mul peab enda jaoks olema kontseptsioon, sest ma ei viitsiks lihtsalt kleite teha. Kindlasti mõistavad osaliselt ka kliendid, et on olnud mõte, mida soovitakse edasi anda, aga kandev idee on rohkem ikka iseenda ja teostajate jaoks,“ avab Tiina protsessi.

„Army of Love“ on indu saanud keerulisest koroonaajast, kandes sõnumit armastuse tähtsusest. Kollektsioonis saavad kokku militaarrõivastest inspireeritud värvid, mustrid, praktilised lõiked ja naiselikkus. Kasutatud on palju rohelist värvi, rohkelt erinevaid taskuid ja taskuklappe. „See on naise armastust jõulises võtmes ülistav kollektsioon, kuhu on põimitud pisut ka 40ndate aastate esteetikat,“ räägib Tiina. Uue kollektsiooni kandja on naine, kellele on iseloomulikud enesekindel meel ja vaba suhtumine. „Eesti naistel on läbi aegade olnud meeletu soov näha välja seksikas ja riietuda selle järgi, mis võiks meestele meeldida. Sellistest mõtetest peaks antud kollektsiooni kandja olema välja kasvanud ja kindlasti ei saaks naisel olla kodus härrat, kes dikteerib, mida selga valida,“ on moelooja konkreetne.

   

Kangad…

Kui kollektsiooni sõnum on paigas, hakkab kangaste otsimine. „Selle kollektsiooni puhul otsisin väga konkreetseid kangaid ja mustreid, teadsin täpselt, millised need peavad olema. Sõltuvalt valitud värvidest tellisin juurde ühevärvilisi materjale, mis üldise värvigammaga sobituvad. Kollektsioonis peab olema nii kergemat, pidulikumat kui igapäevasemat toodet,“ jagab ta põhitõdesid.

„Oma riideid tuleks armastada, siis nad kestavad.“

Tiina peab loomise juures oluliseks, et kangad oleksid võimalikult naturaalsed ja rõivad asjalikud, kõlama jääb termin – aeglane mood. „Lasen hästi palju ideid läbi iseenda vajaduste filtri: mida praegu vajan ja millist elu elan. Mõtlen, kes mu loodut kannab, miks kannab ja kus kannab. Meie elu on viimase paari aastaga nii palju muutunud, eriti meie tegevused ja väärtused.“ See on ka põhjus, miks disaineri loomingus pole niivõrd rõhku pandud näiteks käsitöötikanditele kui hoopis mängulustile kangastega. Just kangaste kujundamine on selle kollektsiooni juures Tiinale kirsiks tordil – magusaks loomise pooleks, mis sütitab ja hoiab inspiratsiooni erksa. Ta on ise disaininud kamomustrist inspireeritud kangaid, mänginud värvigammaga ja lasknud printida mustreid erinevatele kangatüüpidele, nii trikotaažile, puuvillale kui õhukesele tüllile, millest luua õhtukleit. „Üritan kangaste valikuga olla võimalikult originaalne. Kui osta kangast kuskilt tehasest, on seda maailmas veel tohutult palju. Kui soovid saada printi, mida rohkem kuskil pole, peab palju ette mõtlema ja loomulikult kajastub see ka hinnas,“ räägib Tiina, kellel on Itaalias, Como järve kandis toredad partnerid, kellega koostöös originaalmustritega kangad valmivad. Moekunstnik teeb esmalt kangaprindi visandid millest pärast pikka meilide edasi-tagasi vahetamist, saab Itaaliast spetsiaalselt tema jaoks toodetud teostus. „Heade kangaste puhul on väga oluline nende hooldamine. Oma riideid tuleks armastada, siis nad kestavad,“ paneb ta südamele. „Meil on eestlastena vaja veel õppida, et osta üks ja hea asi, mida kaua kanda. Meie tarbimisel pole nii pikka ajalugu, et oskaksime alati paremaid valikuid teha.“

Tegumood…

Tiina tõdeb, et kollektsiooni loomine on muutunud järjest otstarbekamaks ja ostjakesksemaks. Ei ole nii, et peab sündima kindel arv kleite või seelikuid. „Mul võib olla mõni konkreetne ese silme ees, aga väga paljude materjalide puhul ma ei teagi kohe, millisel kujul nad ellu ärkavad. Kui tuleb kangas, millest tahan teha kleite, aga näen, et sellest saab teha hoopis imelisi pükse, ei pane ma ennast kinni. Loomise käigus peab julgema eksida ja olema valmis katsetama. Alati ei saa kõike ette näha ja vastused võivad tulla hoopis töö käigus.“

Nii hakkab visandamine ja loomine pihta siis, kui kangad on olemas. „Kollektsiooniga alustamine on alati keeruline, aga kui esimesed tooted on välja lõigatud ja selga proovitud, hakkab protsess voolama. Esimesed on alati kõige raskemad tulema,“ tõdeb moelooja.

Üldiselt tehakse kollektsiooni näidismudelid kas suuruses 36 või 38. Praeguse oversized trendi valguses sünnib ka palju tooteid, mis sobivad nii 36 kui 44 suurusele. Ent arvestama peab tõsiasjaga, et vahel võib lavaeseme puhul ollagi tegemist üksikeksemplariga ja enda mõõtude järgi seda tellida pole võimalik.

Hinna kujunemine…

Tuleme lõpetuseks kõige põletavama küsimuse juurde ja räägime moeloomingu hindadest. Hinnakujunemisel määrab palju, kas tegemist on baastootega või ainueksemplariga. Tiina selgitab, et temanimelises moestuudios on ka mitmeid n-ö baastooteid ja mudeleid, mida valmistatakse läbi aastate. Kuna mudelid on hästi läbitöötatud ja erinevate suuruste valmistamiseks on olemas nii lõiked kui kangad, kujuneb ka hind soodsam.

Teine suund on couture-kollektsioonid, mis ei lähegi tootmisesse. Selliste esemete puhul on enamasti üks originaallõige ja tihti ka kangast tellitud vaid paari toote jagu. „Võibki juhtuda, et toote saab üks daam, saab teine daam ja ega rohkem saagi,“ tõdeb Tiina. Tihti kerkib küsimus, et kui toode on juba olemas, siis miks sama toote teistsuguse suurusnumbri puhul võib hind tõusta. „Kui toode valmistatakse spetsiaalselt kliendi keha järgi, on see väga ajamahukas protsess ja sellest kujuneb ka hind,“ selgitab moelooja. „Kliendi keha ja mõõdud pannakse paberile ja hakatakse lõiget konstrueerima. See on väga-väga aeganõudev,“ räägib Tiina, lisades, et hinnakujundamisel arvestatakse ka ateljee asukoha ja personaliga, kes spetsiaalselt kliendile sobivaid lahendusi aitavad leida. Maailma mõistes on see meeletu luksus, et originaalloomingut saab soetada soodsa hinna eest.