HÄIREKESKUSE TÖÖTAJA AVALIK PÖÖRDUMINE: insuldihaiged ja lapsed ootavad, sest prioriteet on fenta ja alko!

HÄIREKESKUSE TÖÖTAJA AVALIK PÖÖRDUMINE: insuldihaiged ja lapsed ootavad, sest prioriteet on fenta ja alko!

Facebookis levib kulutulena häirekeskuse töötaja avalik pöördumine, mida on tegelikult kohati isegi pisut jahmatav lugeda. Aga eks igaüks teeb omad järeldused.

Facebookis levib kulutulena häirekeskuse töötaja avalik pöördumine, mida on tegelikult kohati isegi pisut jahmatav lugeda. Aga eks igaüks teeb omad järeldused. Kiri ise on järgmine, toome selle teieni muutmata kujul: 

“Tere!

Olen Häirekeskuse töötaja, olles sel ajal kaks aastat logistikuna ja sutsu vähem kui kaks aastat päästekorraldajana töötanud. Seni olen suutnud keele hammaste taga hoida, ent eile vallandunud avalik soperdamine Tallinna Kiirabi ja Häirekeskuse vahel pani lihtsalt sõna võtma.

Esiteks seda, et enamus, mis kiirabi ütleb, on õige. Nad on vastava kvalifikatsiooniga suurepärased (jah, just nimelt!) inimesed, kes peavad igast jama taluma. Vastikuid õnnetusi, liiklusõnnetusi, kus hukkunu on mööda teed laiali, lastega juhtunud äpardused, rääkimata uudistes juba mainitud sotsiaalset probleemi. Ravimid olemas, aga vot enesetunne on ploho ja nado priezat. Ärge saage palun valesti aru, Keskuses töötavad inimesed pole ohmoonid, tegu on tarkade, toredate ja ülimalt mõnusate inimestega, kel SIIRALT on häbi võtta vastu D252, kuigi inimesel on näpuhaav, aga ise väidab, et paneb kohe pildi kotti ja verd purskab Saaremaani. Me tõepoolest teame, et näpust pole arteriaalne verejooks võimalik, aga viga (ja see on veel pehmelt öeldud) on süsteemis! Kutsete vastuvõtjad on kohustatud tegema nii nagu helistaja ütleb. Teil on raske hingata? Mis siis, et terve kõne jooksul olete minuga vabalt rääkinud ja hingamisraskusest pole juttugi, peab päästekorraldaja (edaspidi PK) selle fikseerima vastavalt ja kiirabi peagi sõidabki välja C03-le. “Iga joodik on ka inimene” fraas püsib senikaua, kuni ühel meil endist või tuttavatest on kiirabi vaja, aga lähim brigaad on kohaliku bomšiga hõivatud, sest vaesekesel jalad ei liigu ja süsteem nõuab, et vähemalt A-ga kutse vastu võetaks. 

Ei hakka pikemalt peatumagi neil, kes kutsuvad lapsele kiirabi ja siis ise uhke masinaga kiirabi taga Tervise tänavale sõidavad. Või Narva mnt alguses elav neiu, kel on 38 palavik ja kurk valus, aga “Tuul on päris tugev” ja “Ühistranspordiga on probleeme”, et ise ITK-sse minna. 

Ärge palun kritiseerige valvevahetusejuhte, logistikuid ega päästekorraldajaid. Need saalitöötajad siiralt tahavad inimesi aidata, aga kui ei käituta manuaali ja koostöölepete järgi, võib tulla distsiplinaar ja seda ilmselgelt keegi ei taha. Ja seetõttu võetaksegi neid tobedaid kutseid vastu, sest palk tahetakse välja teenida ja töö ilmselgelt pole kergemate killast. Siinkohal ma ei suuda sõnadessegi panna oma arvamust kiirabi, pääste ja politsei töötajatest. Meie puutume infoga kokku, aga nemad näevad kõike kohapeal ja peavad silmast silma taluma seinast seina emotsiooni. Süsteem on mäda! Aga paraku ei ole kõrgemal pool kedagi, kes seda tunnistaks. Ikkagi ju elupäästev töö, milleks kobiseda. 

Aga siiralt, enamusel kutsete vastajatest, kiirabisid kutsetele saatvatest logistikutest ja arusaamatult suuri kohustusi ja “sada asja korraga” täitvatest valvevahetusejuhtidest- meil endil on samamoodi on häbi nende kutsete pärast, kuhu tuleb kutse teha ja brigaad saata, sest lihtsalt süsteem on selline ja “igal joodikul võib kunagi abi vaja minna”. Küsimustik tuleb ülimalt kriitiliselt üle vaadata ja vastavad muudatused teha. See on täielik nonsenss, kuidas insuldihaiged, traumad ja lapseprobleemid ootavad, kuna prioriteet on ikkagi fenta ja alko.

Ja ei, ma pole seda pöördumist teinud kõrgemate poole, sest nad ise peaks olukorra kehva seisu mõistma, mitte tegema rõõmsat nägu justkui kõik on korras. 

Ei ole korras! Need vastava väljaõppega inimesed tahavad elustada, südamehaigeid aidata, krambitajaid haiglasse toimetada, aga eiiii, PK ei tohi iseseisvalt midagi otsustada ja bussipeatuses olevale “Iga päev põrutan kosmeetilist ja siis viskan pingi alla horisontaali” on tõeline prioriteet.

See süsteem paraku ei muutu nii pea, kuna lihtsam on alati väetite poolel olla ja neid kaitsta, kui tegelikult võiks öelda, et saan aru, et olete kodutu, aga mille kuradi pärast te siis täis olete? Öelda öömajade aadressid ja kõik. Igast noorte palavikud, lisaks näputraumad, rääkimata neist, kes endil vererõhku möödavad ja siis end käima tõmbavad, kuna nii suur number pole varem olnud ja kuigi ravimid on laual, tuleb kohale kutsuda kiirabi, kes aitab neid tarbida, kuna tablettide tarvitamine on tänapäeval nii raskeks tehtud.

Veelkord, need on väärikad inimesed, kes teil abiks käivad. Inimesed suure algustähega, aga paraku nad puutuvad kokku enamus ajast muu jamaga. Keskuse töökeskkond võib olla kaasaegne, aga kui süsteem pärineb kiviajast, siis mis kasu neist ilusatest monitoridest ja headest töösüsteemidest?

Säärane avalik pöördumine, kuna asutusesiseselt miskit nii või naa niisama ei muutu. Siinkohal on vaja meedia survet. Et ometi Keskus saaks ISE võtta otsuseid vastu, kas ressurssi saata või mitte ning kiirabi saaks käia insuldihaigete, teadvuseta ja pulsita inimeste juures – sest SEE on, mis spetsialiteet neil on ja mida nad tahavad teha! Mitte passida üle poole tunni Keskturu bomši juures või deliiriumis selli juures, kel on paha olla.

Over and out.”

Sama postitust saad lugeda ka Facebookis.

Buduaar.ee