Tahad kaalust alla võtta? Söö vähem soola!

Tahad kaalust alla võtta? Söö vähem soola!

Sool on üks kõige põhilisemaid maitseaineid, mida me igapäevaselt kasutame, et lisada oma toitudele maitset. Paraku on liigne soola tarbimine meie organismile väga kahjulik ja seda mitmel põhjusel. Kehakaalu tõus, mitmed haigused – see on alles algus! Päevas ei tohiks tarbida rohkem kui 5 grammi soola, ent enamus meist ei suuda sellest piirmäärast kinni pidada.

Sool on üks kõige põhilisemaid maitseaineid, mida me igapäevaselt kasutame, et lisada oma toitudele maitset. Paraku on liigne soola tarbimine meie organismile väga kahjulik ja seda mitmel põhjusel. Kehakaalu tõus, mitmed haigused – see on alles algus! Päevas ei tohiks tarbida rohkem kui viis grammi soola, ent enamik meist ei suuda sellest piirmäärast kinni pidada.

Mis juhtub, kui me tarbime pikema perioodi jooksul rohkem kui 5 grammi soola päevas? 

1. Inglismaalt pärit teadlane Graham MacGregor tõdeb, et need, kes söövad palju soolast, armastavad ka magusaid karastusjooke, millega janu kustutada. Karastusjoogid sisaldavad aga tühje kaloreid, mis omakorda põhjustavad kaalutõusu. Seega võib ülesoolatud toitude söömine väga lihtsalt lõppeda lisakilodega, ilma et me sellest arugi saaksime.

2. Liigne soola tarbimine toob kaasa veepeetuse meie organismis! Kõhupuhitused ja raskustunne pole just kõige meeldivamad sümptomid, mille all kannatada. Liibuvat pluusi või kleiti ei tahaks keegi selga panna, kui kõht on paistes nagu õhupall.

3. Lisaks kaasneb liiga soolaste toitude söömisega vererõhu tõus. Kui sa vähendad oma menüüs soola tarbimist olulisel määral, märkad, et peagi langeb ka sinu vererõhk.

4. Liigne soola tarbimine viib kaltsiumi organismist välja ning see omakorda põhjustab luuhõrenemist. Kui pikema perioodi jooksul süüa iga päev rohkem kui 5 grammi soola päevas, tekib organismis kaltsiumi puudus ja seda korvata on raske. Soola söömisega tuleb piiri pidada!

Mida siis vältida tuleks, et oma soola tarbimist normi piires hoida?

Alustame sellest, et 5 grammi soola võrdub 1 tl soolaga!

– Kui oma salatile või supile soola lisad, pea piiri. Eelista purustatud küüslauku, värskeid ürte ning sidrunimahla.

– Kindlasti tasub piiri pidada ka suitsutatud toodetega (juustud, vorstid, kala).

– Väldi kastmeid, mille soolasisaldust ei saa paki pealt lugeda.

– Ära osta valmistoite, sest need kubisevad soolast. 

– Vorstid, singid, viinerid, sardellid – need kõik sisaldavad tohutult palju soola. Näiteks kõige tavalisem suitsusink sisaldab 100 grammi kohta ligi 2,8 grammi keedusoola! Viinerite keskmine soolasisaldus 100 grammi kohta on 1,7 grammi. Lastevorst sisaldab 100 grammi kohta aga ligikaudu 2,1 grammi soola!

– Ka soolapähklitest, küpsistest ja krõpsudest tasub eemale hoida, sest neid süües ei saa me sageli arugi, enne kui pool pakki on tühjaks söödud ning mitmepäevane soolakogus ära tarbitud.

– Juustudest eelista neid, mis sisaldavad 100 grammi kohta maksimaalselt 1,5 grammi soola! Näiteks suitsujuust, mis sisaldab 100 grammi kohta küll vaid ligi 250 kalorit, sisaldab ühtlasi ka 2,5 grammi soola 100 grammi kohta ja seda on liiga palju. Juustude puhul võiks kindlasti pöörata tähelepanu ka sellele kui palju seal valke leidub ning eelistada valgurikkaid juustusorte. 

– Kasuta tavalise keedusoola asemel mineraalsoola – näiteks südamesõbralikku pansoola, milles on vähem naatriumi.

– Söö soolaste snäkkide asemel puuvilju, köögivilju, soolata pähkleid ning kodujuustu. 

Karin Karu