Sool – kas hea või halb?

19 kommentaari
Sool – kas hea või halb?

Soola hakkasid inimesed kasutama üsna hilja – alles viimasel aastatuhandel, siis, kui saadi aru, et soola abil saab säilitada liha. Aegade jooksul on soola üha rohkem tarbima hakatud. Siiski – kui teile tundub, et soola peaks toidus rohkem olema, ärge rutake kohe soolatoosi otsima!

Soola hakkasid inimesed kasutama üsna hilja – alles viimasel aastatuhandel, siis, kui saadi aru, et soola abil saab säilitada liha. Aegade jooksul on soola üha rohkem tarbima hakatud. Siiski – kui teile tundub, et soola peaks toidus rohkem olema, ärge rutake kohe soolatoosi otsima!

Spetsialistid soovitavad tarvitada soola vaid 3 grammi päevas, sest vaid nii palju soola suudavad neerud kehast ööpäeva jooksul  välja viia. Seega, kui süüa päevas soola 30 grammi, töötavad neerud kolmekümnekordse ülekoormusega. Selge on see, et kaua organism niimoodi vastu ei pea.

Sool koosneb peaaegu ainult naatriumkloriidist, mis on küll tervisele väga vajalik mineraalaine – hoiab tasakaalus organismis sisalduvat vedelikku ja osaleb närviimpulsside edastamisel, aga selle organismile vajaliku ööpäevase koguse saab inimene kätte tegelikult juba toiduga, millele soola pole lisatudki.
On kindlaks tehtud, et liigne soola tarbimine soodustab skleroosi teket, kahjustab näonahka, nägemisnärve, veresooni, mao ja soolte limaskesta, emakakaela jne. Soola söömisega seostatakse ka kõrgvererõhutõbi. Kui soola ladestub kehasse liiga palju, tõuseb ka infarktioht. Tavaliselt on ka soolasõprade vererõhk normist palju kõrgem.

Kuidas vabaneda soola liigsöömisest? Nipp on lihtne: kasutage maitsetaimi! Toitu võib maitsestada näiteks sibulapealsetega, samuti tilli, porrulaugu, peterselli ja mädarõikaga. Kala maitsestamiseks sobib näiteks sidrunimahl. Soolast maitset rõhutavad hästi tomatipüree, veiniäädikas, samuti kuiv vein. Loomulikult on teretulnud ka kõik maitseained, mis ei sisalda soola või sisaldavad seda vähesel määral (ürdisoolad, pipar).Võõrutamisperioodi alguses on hea juua erinevaid taimeteesid, nii võib soovitud soolakoguse vähendamise saavutada juba paari-kolme nädala jooksul. Kes aga soolast mingil juhul loobuda ei taha, võiks kasutada mineraalsoola, mis sisaldab lauasoolast poole vähem naatriumi. Palju reklaamitud meresool sisaldab aga naatriumi sama palju kui tavaline sool, nii et sellest ei tohiks ennast eksitada lasta. Samuti on tähtis teada, et mineraalvesi sisaldab palju naatriumi, see tuleks asendada tavalise veega.

Järgnevalt mõned küsimused, mis aitavad soola söömise hulka hinnata.

Kas sa paned alati oma toidule soola juurde?
Kas sa sööd igasuguseid näkse, krõpse, soolapähkleid?
Kas sa sööd feta juustu, oliive, kuivatatud tomateid, soolakurki?
Kas sa sööd marineeritud toiduaineid (liha, kala)?
Kas sa vaatad toiduaineid ostes pakendilt nende soolasisaldust?

Vastates saab igaüks oma soolasöömise hulka arvestada ja mõelda, kas igapäevane toit sisaldab soola lubatust rohkem või mitte.
Muide, mõned rahvad (primitiivsed Aafrika ja Vaikse ookeani saarte rahvad) ei kasuta soola praegugi. Ja neil ei esine ka haigusi, mida soola liigtarbimisega tavaliselt seostatakse.

Kui soola söömine pole tervisele kasulik, siis mitmel muul moel saab soola jällegi väga edukalt kasutada. Sool on sobiv kurgu loputamiseks, kuumaveevannideks, astma ja muude hingamishaiguste raviks, samuti põletike kupeerimiseks ja ohatiste raviks, ka mädanevatele haavadele soovitatakse panna soola (kuigi see on väga valus!).

Sool on samuti tõhus koduabiline. Ammusest ajast on teada, et potid ja pannid saab põhjakõrbenud toidust soola abil kergemini puhtaks; soolaga saab puhtaks ka hõbelusikad ja klaasnõud. Lisaks puhastamisele kasutatakse soola ka muul otstarbel – toored puud süttivad kiiremini, kui neid eelnevalt soolaga üle puistata, pragunenud munadel ei vaju keetmisel sisu välja, kui vette panna natuke soola ja palju muud.