Reklaam sulgub sekundi pärast

Buduaar annab nõu: kuidas oma blogiga raha teenida?

 

Eestis on ekspertide väitel umbes 20 000 aktiivset blogijat või blogi. See arv tundub ühest küljest väga suur, kuid teisest küljest perspektiivitu, sest raha teenivad neist vähesed. Keskmist blogijat see muidugi ei heiduta, sest ta peab oma netipäevikut hoopis muudel eesmärkidel. Ometigi oleks mõistlik pisut rääkida, kuidas blogiga raha teenida, sest iga südamega tehtud asja on võimalik panna ka elatist teenima, kui seda teadlikult ja oskuslikult teha.

 

Eestis on ekspertide väitel umbes 20 000 aktiivset blogijat või blogi. See arv tundub ühest küljest väga suur, kuid teisest küljest perspektiivitu, sest raha teenivad neist vähesed. Keskmist blogijat see muidugi ei heiduta, sest ta peab oma netipäevikut hoopis muudel eesmärkidel. Ometigi oleks mõistlik pisut rääkida, kuidas blogiga raha teenida, sest iga südamega tehtud asja on võimalik panna ka elatist teenima, kui seda teadlikult ja oskuslikult teha.

 Kui sul juba on blogi, mis ei teeni raha, või sa tahaksid hakata blogima, siis kõigepealt tasub internetist läbi lugeda võimalikult palju kirjandust (parimad on valdavalt inglise keeles), mis õpetab, kuidas edukat blogi ehitada ja sellega raha teenida. Kõige olulisem on aga see, et oma blogi avades ei mõtleks sa rahateenimisele, vaid eelkõige sellele, mis teemad või valdkond sind piisavalt palju huvitavad, et selle kohta süsteemselt kirjutada ja lugeda. Blogimise teemade ring on väga lai ja kui sa oskad mitut keelt, siis kasvavad mitu korda ka sinu teenimisvõimalused, mis on sõltuvuses lugejate arvust. Eesti väiksuse juures ei ole teatavasti kuigi suurt lootust endale kümnetes tuhandetes lugejaid blogisse tekitada, sest paraku lihtsalt ei leidu siin piisavalt inimesi, kes sinu teemade või persooni vastu piisavalt huvi tunneks.

 Aga vaatamata sellele on sul võimalik blogides endale teine kuupalk välja teenida. Selleks et blogipidamisega raha teenida, on eelkõige vaja püsivalt kokku saada kriitiline külastajate arv, mis peaks olema minimaalselt 1000 külalist päevas. Väga raske on stabiilselt hoida külastatavust kõrgel, aga sul peab tekkima oma nn fänniklubi, kes iga uue postituse järel lehte külastavad ja sealt midagi huvitavat või kasulikku leiavad. Lisaks heale kirjutamisoskusele pead sa teadma üht-teist ka turundusest ning hoolt kandma selle eest, et nii sina kui su sõbrad neid põnevaid blogikandeid oma sotsiaalmeediavõrgustiku kontode abil levitaks – just nii on sul kõige suurem tõenäosust kiiresti ja odavalt uusi lugejaid saada. Kui oled selle külastatavuse saavutanud, avaneb sinu ees uute võimaluste maailm – sa võid hakata raha teenima või vähemalt mingisuguseid kulusid katma. Võimalik, et hakkad saama pakkumisi ka erinevatelt firmadelt, kes soovivad sinuga barteritena koostööd teha. Sina saad tasuta kaupa testimiseks ning vastutasuks kirjutad head nende toote või teenuse kohta. 

 

Millega teenib blogipidaja raha? 

Neid valdkondi on laias laastus viis.

 

1. Reklaamimüük. Kui sul käib piisavalt külalisi, saad hakata müüma oma lehele bännereid, tasulisi artikleid või lugude sisse peidetud reklaamilinke. Neid saad sa müüa otse reklaamiostjale või kui sa sellega tegeleda ei taha, võid kontakti otsida mõne internetireklaamifirmaga, kes on ehk huvitatud su lehe liitma oma bännerivõrgustikku. Eesti juhtivad internetireklaami vahendajad on SmartAD, Adnet ja Clickit. Võta ühendust ja paku oma lehte nende võrku. Kaotada pole neil midagi, sest enamasti maksavad sellised firmad sulle kui leheomanikule raha sinu lehel aset leidnud bännerinäitamiste või klikkimiste eest.

2. Kui oled suuremaks reklaamimüügiks veel liiga väike, aga usk endasse on suur, siis võid teha nn vahenduskokkuleppeid. See tähendab, et firma või toode, mida sa reklaamid, ei maksa sulle reklaami eest tasu, küll aga maksab ta ise diili eest, mis sinu lehe kaudu või sinu kaudu talle tuleb. See, millisel viisil sa neid diile talle muretsed, jääb üldjuhul juba sinu otsustada – kas sa teed talle reklaamiloo või riputad üles bänneri, kuid igatahes pead kasutama ja kokku leppima süsteemi, mismoodi tasu mõõdetakse ja arvutatakse. Suurematel firmadel ja vahendusportaalidel on pakkuda kindlaid IP-jälgimisprogramme, mis jätavad toote või teenuse pakkujale jälje, et just sinu lehelt tuli talle uus klient, kes sooritas ostu. Selliseid süsteeme kasutavad ka kõik päevapakkumiste firmad nagu Cherry.ee, CrazyDeal.ee, Chilli.ee jt.

3. Palju sõltub ka sellest, mille kohta sa blogi pead. Kui sa hoiad kindlat profiili (näiteks on sul raamatublogi, kinoblogi, toidublogi, kultuurisündmuste blogi vms), on sul võimalik sponsoritega läbirääkimistesse astuda. Sponsorid toetavad sinu tegevust, sest see kattub või haakub nende tegevusega ja nad tahavad olla seal, kus käib ka nende sihtgrupp. Näiteks kui sa pead toidublogi, mis on hea loetavusega, siis paku koostööd mõnele toiduainete kaubamärgile, kelle toodetest sa hakkad retsepte leiutama ja seeläbi saad katta nii oma tootekulu kui teha nn sponsorile reklaami. Kui aga pead väga loetavat raamatublogi, siis usu, peagi hakkavad raamatukirjastajad sulle raamatuid tasuta pakkuma, et sa kirjutaksid nende raamatu kohta ühe hea arvamusloo. Kui sul on kultuurisündmuste blogi, siis pole välistatud, et sinu linna kultuurinõunik leiab väikese toetuse sulle linnaeelarvest, sest sa ju teed otsest reklaami oma kodulinna sündmustele. Uurida tasub ka EASi pakutavaid toetusprogramme.

4. Blogi võimaldab sul ka otsest äri teha. Näiteks saad sa blogi vahendusel müüa sinu blogi teemaga haakuvaid tooteid ehk siis avada väikese e-poe. Kui tahad, et su keskkond e-poe moodi välja näeks, pead muidugi lisaks klassikalistele blogipidamise võimalustele investeerima ja looma oma lehele lisavõimalused. Kuigi pangalinkide kaudu maksevõimaluse pakkumine on blogija jaoks liiga kallis, on mitmeid soodsamaid alternatiive, millega sul kindlasti tutvuda tasub.

5. Kui sa pead blogi teemal, millega on seotud ka sinu igapäevatöö või hobi (mis veel raha sisse ei too), on sul ideaalne võimalus ennast reklaamida ja seeläbi sissetulekuid kasvatada. Näiteks kui sa elad maal ja kasvatada roose, siis kindlasti leiad sa hästi peetud blogi abil kliente, kes tahaks osta sinu kasvatatud roosiistikuid või tellida sind oma rooside hooldamise konsultandiks. Väga popiks on muutunud ka näiteks meikarite, fotograafide ja kunstnike blogid, kuhu riputatakse üles nii oma valmistöid kui poolikuid projekte, et näidata inimestele oma oskusi, mida siis omakorda uute võimalike klientide peal rahaks teha.

 

Peaaegu iga blogi on võimalik kasvatada selliseks, et see hakkab raha sisse tooma, paraku ei jätku kõikidel kannatust või teadmisi, et seda teha. Ja nagu juba mainitud, ei pea kaugeltki iga blogiga raha teenima. Sõltumata sellest, kas su blogi teenib raha või sa blogid lõbu pärast, on oma blogi pidamine arendav ja huvitav projekt, mis lihvib su eneseväljendusoskust, täiendab teadmisi internetist kui tänapäeva kõige olulisemast suhtlusvahendist, tõmbab ligi samade huvidega inimesi ja kokkuvõttes tähendab sinu enda jaoks märgi maha jätmist kui mingi valdkonna spetsialistist, fännist või huvilisest. Miks mitte alustada juba täna?

Tekst: Marge Rahu
Artikkel ilmus ajakirjas Buduaar Shopping talv 2012