12 eksitavat toitumismüüti

Kui toitumiseksperdid ikka ja jälle uute tervislikku toitumist propageerivate teooriatega lagedale tulevad, on väga raske pidada meeles, et mida siis oleks kasulik süüa ja mida mitte.

Kui toitumiseksperdid ikka ja jälle uute tervislikku toitumist propageerivate teooriatega lagedale tulevad, on väga raske pidada meeles, et mida siis oleks kasulik süüa ja mida mitte.

Lisades spetsialistide nõuannetele „naised saunas rääkisid“ tarkuse, saame kokku üsnagi ebaselge kompoti toitumistõdedest, millega pole paraku midagi asjalikku peale hakata. Loomaks toitumismaailmas mõningast selgust, kummutame siinkohal mõned enamlevinud toitumismüüdid.

Kalorisisalduseta toiduained
Arusaam, mille järgi on olemas nõndanimetatud negatiivse kaloriefektiga toiduained (nagu näiteks seller), mis aitavad kiiresti kaalu langetada, sest nõuavad organismilt seedetööks enam energiat kui ise annavad, ei pea kuidagi paika. Toitumisteadlaste sõnutsi pole negatiivse kalorsusega toiduaineid olemas, sest need, mida sellisteks peetakse, on kõik ülimadala kalorisisaldusega ehk teisisõnu- sisaldavad siiski vähesel hulgal kaloreid.

Võis on enam rasva kui margariinis
Ekslik müüt, mille kohaselt sisaldab margariin vähem rasva kui või. Tõde on see, et võid ja margariini tehakse küll erinevat tüüpi rasvainetest (võid enamasti loomsetest ning margariini taimsetest rasvatest), ent lõpp-produktides on rasvasisalduse vahe pea olematu.

Kõik smuutid on tervislikud
Puuviljasmuutid on teadatuntud maitsvad keelekasted ning enamasti ka ülimalt tervislikud, ent absoluutne väide, nagu oleks kõik smuutid eranditult tervist turgutavad, ei ole alati tõsi. Vahel on jooki lisatud mitmesuguseid magustavaid aineid. Tähtsusetu pole ka tõik, et smuutide konsistentsi kuuluv puuviljahape kahjustab salakavalt hambavaapa. Happerünnaku vältimiseks tuleks smuuti joomise järel loputada suud veega või juua peale piima, ent tähelepanu – ära smuutitamise järel hambaid harja, sest pesemine koorib kergesti puuviljahappelise hambavaaba lahti.

Mõned toiduained põletavad rasvu
Populaarsed dieedid, nagu viinamarja dieet või näiteks kapsasupidieet, lubavad süüa ainult üht toiduainet, mis täidab küll näiliselt kõhtu, ent jätab tegelikkuses keha nälga. Pea meeles: pole olemas toiduainet, mis põletaks üksi rasvu või kiirendaks märgatavalt ainevahetust. Ühele toiduainele keskendunud dieedi asemel proovi lollikindlat, ent efektiivset meetodit, mis tähendab liikudes kulutada enam kaloreid kui sa sööd.

Punane liha on kõrge rasvasisaldusega
Hoolimata sellest, et mõned punase liha lõiked (ribid ja kintsud on näiteks rasvarikkamad kui filee) sisaldavad enam rasva kui teised, on punane liha suhteliselt madala rasvasisaldusega lihaliik, mis sisaldab külluslikult selliseid vajalikke aineid nagu proteiin, raud ja tsink.

Madal rasvasisaldus=tervislik
Ehkki sissesöödava rasvahulga jälgimine on igati tervitatav tegevus, tasub madala rasvasisaldusega toite süües jääda mõistuse piiresse, sest madal rasvasisaldus ei tähenda alati tervistavaid omadusi. Ka madala rasvasisaldusega toiduained võivad sisaldada suures koguses suhkrut ning teisi mitte just kõige paremaid tegelasi, mistõttu tuleks enne ühe või teise toidupoolise suhu pistmist lugeda läbi pakendil olev info.

Süsivesikud on halvad
Süsivesikuid halvaks tembeldavad dieedid, nagu näiteks ülimenukas Atkinsi dieet, teevad süsivesikutele tõsise karuteene. Süsivesikud mängivad tähtsat rolli tervislikus toitumises, tasakaalustatud dieedipidamises ning ilma süsivesikuteta ei jaksaks keegi meist end liigutadagi.

Külmutatud viljad pole tervislikud
Puu-ja köögiviljad hakkavad oma toiteväärtust kaotama kohe pärast korjamist, mis aga ei kaota nende tervislikkust. Külmutamine on võimalus „lukustada“ mitmed kasulikud vitamiinid, antioksüdandid ning mineraalid, mis värsketes toatemperatuuril seisvates viljades kiiresti hääbuvad.

Munad tõstavad kolesteroolitaset
Kuigi munad sisaldavad palju rasva ning suures koguses kolesterooli, pole nende negatiivne mõju inimese kolesteroolitasemele tõestust leidnud. Selleks tuleks ilmselt terve kanala tühjaks süüa!

Kuivatatud puuviljad on vähemtervislikud
Kuigi mitmekülgsel toitumisel on värsked puuviljad asendamatud, on mitmed uuringud tõestanud, et kuivatatud puuviljad sisaldavad veelgi rohkem toit- ja kiudaineid ning antioksüdante, kui värske kraam.

Piimatooted teevad paksuks
Ka rasvarikkaid piimasaadusi (juustud, koored jms) tuleb mõistlikult tarbida. Pea meeles, et ainus, mis su kehakaalu kasvatab, on üleliigsete kalorite hulk, mida sa pole päeva jooksul ära kulutanud, mitte mitmekülgne toit, mis seisab hea su kena välimuse ning tugeva tervise eest. Piimatooted on tõhusad kaltsiumiallikad, mille kasumlikkus ei vähene ka siis, kui manustad madala rasvasisaldusega piima, keefiri, jogurtit või juustu.

Dieetjoogid ei kahjusta hambaid
Ehkki dieetjookides pole suhkrut, on need janukustutajad hammaste vaenlased. Dieetjookides olev hape on tõsine ohutegelane, mistõttu tasuks madalat kalorsust rõhutavaid dieetjooke tarbida pigem harva kui regulaarselt ning eelistada neile puhast vett.

 
/Liis Bekker/