C vitamiin sinu menüüs

18 kommentaari

Sügise tulekul kipub enamasti tekkima vitamiinivaegus. Tarvitame liiga palju rafineeritud toiduaineid, sest hing ihkab külma ja pimedaga midagi magusat. Vitamiine ei tohi aga unustada!

Sügise tulekul kipub enamasti tekkima vitamiinivaegus. Tarvitame liiga palju rafineeritud toiduaineid, sest hing ihkab külma ja pimedaga midagi magusat. Vitamiine ei tohi aga unustada!

Kõige suurem C-vitamiinivaegus on meil veebruarist juunini. Kui sügisel saab suure osa C-vitamiinist kätte näiteks kartulist, siis märtsis on kartuli C-vitamiinisisaldus langenud viis korda. Kartulikoortes on solaniini, nitraate jms mürgiseid aineid. Kõige C-vitamiinirikkam osa asub kartulimugulas 3-5 mm sügavusel, ning õigel koorimisel jääb see
alles. Roheliseks muutunud kohad tuleb eemaldada.

Ka roheline sibul ei tule suure C-vitamiiniallikana arvesse, sest õhuga kokku puutudes sellest saadav C-vitamiin laguneb; kui sibulad on aga hakanud närbuma, siis neis C-vitamiini enam praktiliselt polegi. Teised organismile kasulikud ained  näiteks antioksüdandid  siiski sibulas säilivad ja on organismile eriti talvel väga kasulikud. C-vitamiini annavad valge peakapsas, hapukapsas, punapeet, kaalikas. Kaalika säilitamisel muutub selle C-vitamiinisisaldus vähe, samuti ei kao see ka kaalika keetmisel, praadimisel või küpsetamisel.

Ka kapsa- ja hapukapsa toiduks kasutamiseks on palju võimalusi. Tuleb vaid meeles pidada, et hapukapsast ei tohi ilma vedelikuta hoida, sest siis C-vitamiin laguneb. Hapukapsavede-likus on eriti palju C-vitamiini. Et toiduvalmistamisel vitamiinid kaduma ei läheks, tuleb köögiviljad panna keema kuuma vähesesse vette. Külmas vees on alati hapnikku, mis põhjustab C-vitamiini lagunemist. Samamoodi mõjuvad ka malm-, vask- ja
alumiiniumnõud, nii et nendes toitu keeta ei maksa. Köögiviljade keeduvett ei tohi toiduks tarvitada. Sinna lahustuvad mitmed organismile kahjulikud ained.

C-vitamiin kaob ka toidu korduvsoojendamisel või pikka aega kuumas hoidmisel seepärast tuleb valmis toit kohe ära süüa. Talvel on heaks C-vitamiiniallikaks kibuvitsamarjad, mustsõstra toorhoidised ja mahlad ning tsitrusviljad. Näiteks üks apelsin või greip katab päevase C-vitamiinivajaduse. Kõige rohkem C-vitamiini leidub aga sidrunis.

Vitamiinirikast maitserohelist võib kasvatada ka aknalaual. Näiteks sügaval veega alusel marli all kasvab hästi kurgimaitseline kress-salat. 7 – 8 päevaga on kasvud piisavalt pikad, et neid toidu peale hakkida.

Normaalse ja tervisliku toitumise korral ei teki c-vitamiini puudust.. Defitsiit tekib aga kergesti alkohoolikutel, suitsetajatel ja antibiootikumide tarbimisel. Mõõduka defitsiidi tunnused:

• sinised laigud kehal
• kerge aneemia
• kahvatud igemed
• valusad liigesed
• haavade aeglane paranemine

 

Kadri Põldma
kadri@buduaar.ee