Kulturist ja eratreener Indrek Viska: Kiire kaalulangus tuleb vee ja lihaste, mitte rasva arvelt

18 kommentaari

Personaaltreener – see kõlab väga luksuslikult. Eriti selle tõttu, et isiklikust treeningnõustajast võib lugeda ja kuulda peaaegu iga staariuudise juures, kus on jutuks kaalus allavõtmine või keha ilusaks treenimine.

Personaaltreener – see kõlab väga luksuslikult. Eriti selle tõttu, et isiklikust treeningnõustajast võib lugeda ja kuulda peaaegu iga staariuudise juures, kus on jutuks kaalus allavõtmine või keha ilusaks treenimine.
Ka Eestis on võimalik abisaamiseks erateeneri poole pöörduda. Kui soovid tulemuslikult sportida ja toituda, siis aitab isiklik treener paika panna eesmärgid ja koostada treeningprogrammi.
Buduaar külastas personaaltreenerit ja kulturisti Indrek Viskat, et välja selgitada, kellele ja kuidas saab abiks olla personaaltreener ning palju selline teenus maksab.


Kas Eestis on eratreeneri kasutamine laialt levinud, teevad seda rohkem mehed või naised? Millised inimesed personaaltreeneri poole pöörduvad – kas need, kes pole kunagi sporti teinud ja soovivad nüüd tervislike eluviisidega algust teha või pigem need, kes juba tegelevad spordiga ja jälgivad oma toitumist, kuid ei saavuta tulemust?
Eestis ei ole eratreeneri kasutamine veel nii populaarne kui mujal maailmas. Hetkel on personaaltreenereid vähe ning samuti pole palju neid, kes suudaksid enesele isikliku nõustaja palkamist lubada. Kindlasti on aga tegemist tõusva trendiga, sest peaaegu kõik etapid, mis on mujal maailmas läbitud, jõuavad varem või hiljem ka meile. Treenijate osakaal suureneb pidevalt ja igal aastal avatakse Eestis uusi fitness-saale.
Ma arvan, et nende inimeste hulk, kes vajavad isiklikku treeningplaani ja personaalseid soovitusi oma tervise eest hoolitsemisel, kasvab paari aasta jooksul hüppeliselt. Mida aeg edasi, seda vähem on meil aega iseseisvalt õppida, kuidas oma treeninguid õiges suunas juhtida. Sellest lähtuvalt tekib nõudlus spetsialistide järele, kes suudaksid nõu anda nii spordiga alustavatele inimestele kui ka tõsisematele tegijatele. Personaaltreeneri nõuandeid järgides on võimalik kergemini endale püstitatud eesmärke saavutada, olgu selleks siis 5 kilogrammi allavõtmine või võistlusspordis paremate tulemuste saavutamine.

Kellel ja miks tasub eelistada personaaltreenerit omal käel treenimisele?
Kõigil aktiivsetel inimestel, kes peavad lugu oma tervisest. Koos personaaltreeneriga soovitan koostada isikliku toitumis- ja treeningkava, sest see on kindlasti tõhusam kui lihtsalt midagi trennis teha. Samuti soovitan personaaltreenerit inimesele, kel on end veidi raskem distsiplineerida regulaarselt sporti tegema ja tervislikult sööma. Loomulikult ei ole kõigi teadmised treenimise ja toitumise alal piisavad, ei peagi olema, selleks spetsialistid ongi.

Et tervis korda või kehakaal normi saada, jääb ainult treeningutest ilmselgelt väheks. Kas eratreener annab nõu ka elustiili ja toitumise teemadel?
Jah, kindlasti. Põhiviga tehaksegi sellega, et käiakse küll trennis, aga ei toituta õigesti. Inimesed, peamiselt naised, lasevad end eksitada igasugustest müütidest ja imedieetidest (näiteks et pärast trenni ei tohi süüa, valkude, süsivesikute ja rasvade eraldi söömine, veregrupidieet jne), aga oluline on süüa vastavalt kulutud energia hulgale. Loomulikult peab päevamenüü olema mitmekesine ja tasakaalustatud, sisaldama muuhulgas süsivesikuid, valke, rasvu, vitamiine, mineraale, kiudained jne.

Kas võib väita, et eratreenerit vajavad tihti just need inimesed, kes ei suuda ise ennast motiveerida? Mida teed olukorras, kus inimesel kaob tahtmine ja motivatsioon vaeva näha?
See on üks sihtgrupp tõesti. Sel juhul soovitangi kohtuda mõne eratreeneriga, istuda maha ning leida koos motiveeriv treeningprogramm ja toitumisviis.
Kui treener on juba olemas ja ikka ei ole mingit isu treeningutele naasta, siis see võib tuleneda ületreenimisest (soovitan teha treeningutes väikene paus, näiteks paar puhkepäeva), treeningu üksluisusest (siin soovitan muuta treeningplaani või kaasata treeningutesse mõni hea sõber) või mitmest muust faktorist. Ma usun, et väike vaheldus peaks selle probleemi lahendama.

Kui kaua läheb aega, et esimesi tulemusi näha ja tunda?
Eks tulemuste nägemine sõltub vägagi geneetikast, eelnevast treenitusastmest ehk sellest, kui vastuvõtlik on keha treeningutele, samuti sellest, kui kaugel oled oma püstitatud eesmärgist. Aga kui räägime kehakaalu alandamisest, siis 2 kilogrammi kuus oleks mõistlik tempo.

Millistest spordialadest koosneb üks tulemuslik treeningplaan – kas see on ülesehitatud jõusaalitreeningule või lähtub eratreener kliendi soovidest ja selle saab kokku panna ka näiteks metsajooksu ning ujumise baasil?
Treeningplaan koosneb ikkagi sellisest aladest, milles soovitakse edu saavutada. Kui seatakse eesmärgiks näiteks aeroobse võimekuse tõstmine, siis sobivad nii metsajooks kui ka ujumine väga hästi. Et sellise tegevusega ka liigsest rasvast vabaneda, selleks peab kulutatud energia hulk ületama tarbitud energia hulga. See tähendab, et energiat peab kulutama rohkem, kui toidust saame. See defitsiit võiks jääda 250–500 kilokalori kanti. Kui aga soovitakse lihasmassi suurendada, siis sobib jõusaalitreening paremini. See ei tähenda muidugi, et lihasmassi treenija ei peaks tegema aeroobset trenni ja vastupidi. Treening võiks olla ikkagi mitmekülgne, et keha areneks harmooniliselt.

Oletame, et inimene tuleb ja palub sul teha sellise toitumis- ja treeningplaani, millega saaks kuu ajaga 8 kilogrammi alla võtta. Kas sa saad sellise plaani tegemisega hakkama või on ainus väljapääs klient ümber veenda, et nii kiire kaalulangus ei ole hea idee?
Sellise plaani tegemisega saab hakkama küll, samas pole see väga tark soov. 8 kilogrammi oleks mõistlik alla võtta 4 kuuga. Kui inimene soovib sellise tulemuse saavutada 2 kuuga, siis räägin, mis selleks tegema peab. Usun, et ta loobub üsna pea oma esialgsest plaanist ja oma tervise huvides on nõus kaalualandamist pikema perioodi peale jaotama. Nii lühikese aja jooksul kaotatud kilod ei tule mitte ainult rasva arvelt, vaid pigem lihaste ja vee arvelt organismis. Inimene on võimeline ideaaltingimustel põletama 100–150 grammi keharasva päevas. See tähendab, et 2 kuuga ei pruugigi kehavormid oluliselt saledamaks muutuda võrreldes normaalse ajaga ehk siis 4 kuuga.

Kas eratreener kirjutab lihtsalt plaani paberile või osaleb ka ise treeningutes?
See sõltub puhtalt inimese soovist, kuidas talle kõige paremini sobib. Alguses näeksin treeneri osalemist ühe võimaliku variandina, sest see annab alustajale kindlustunde ning treeneril on pidevalt võimalus jälgida harjutuste sooritamise õigsust. Ma arvan, et lisaks mõjub treeneri osalemine treeningus nii positiivselt kui ka motiveerivalt ning see annab võimaluse luua treenitavaga hea kontakt, mis mängib tulemuse saavutamisel olulist rolli.

Paljud mehed soovivad lihtsalt säilitada ilusat sportlikku keha ning naised tahaksid, et nende nahk oleks jäädavalt prink ja noor. Kui pikalt ja kui mitu korda nädalas peaks treenima, et hoida oma toonust ja olemasolevat ilu?
Lihaste toonuses hoidmiseks ning sealjuures ka ilu säilitamiseks peaks treenima vähemalt 2–3 korda nädalas. Kui 2 korda nädalas keha läbi treenida, siis tuleks teha seeriaid igale lihasgrupile 3–4 ning korrata kümne ringis. Sellise treeningu pikkuseks tuleb 1,5–2 tundi, kui treeningkaaslastega palju ei jutusta.

Mida ütled neile, kes väidavad, et nad on proovinud kõike – treeninud palju, toitunud õigesti ja muidu tervislikult elanud, aga ei suuda siiski eesmärke saavutada. Kas tõesti on olemas inimesi, kelle keha ei allu toitumis- ja treeningplaanidele?
Neile ütlen, et proovige nüüd seda kõike koos – sobivat treeningut, õiget toitumist ning tervislikku eluviisi. Ma ei näe mingisugust põhjust, miks ei peaks saavutama endale püstitatud eesmärke. Tuleb olla järjepidev ning otsida just seda edu valemit, mis sinu puhul töötab. Ma arvan, et selliseid inimesi, kelle keha ei allu toitumisele ega treeningutele, pole olemas. Pigem on seatud liiga kõrged eesmärgid või liiga lühike aeg nende saavutamiseks.

Ja lõpetuseks huvitaks meid väga, kui palju selline isikliku nõustaja teenus maksab?
Kuna tegemist on personaalse nõustamisega, siis läheneme ka hinnale personaalselt. Kui inimene soovib lihtsalt oma seatud eesmärkide saavutamiseks soovituslikku toitumis- ja treeningkava digitaalselt või paberil, siis algavad hinnad üksikult võetuna umbes viiesajast kroonist. Kui räägime aga heast kontaktist, treeningutesse kaasamisest ehk põhjalikust kahepoolsest koostööst, siis on hinnad juba kallimad. Samas on ka tulemus tõhusam.

 

 

Ajakirjast Buduaar Shopping Kevad
Marge Rahu