Ilmaasjata ei räägita elukestvast õppest ning sellest, et kooli lõpetamisega ainult rumal inimene võib mõelda : "nüüd ongi õppimisega kõik". Õpime kogu elu ja tihti tuleb omandada ka selliseid asju, mis alguses tunduvad rasked. Ilmaasjata ei räägita elukestvast õppest ning sellest, et kooli lõpetamisega ainult rumal inimene võib mõelda : "nüüd ongi õppimisega kõik". Õpime kogu elu ja tihti tuleb omandada ka selliseid asju, mis alguses tunduvad rasked. Järjest rohkem hakatakse ka erinevatel erialadel rõhku panema täiendkursustele ning koolitustele. Teatud kindlatel erialadel, nagu arsti või õpetaja elukutses, lausa nõutakse aeg-ajalt täiendkursuste läbimist, et jätkata töötamist. Enam ei imestata keegi, kui vanaema läheb koos noortega ülikooli või alles keskeas otsustatakse omandada midagi täiesti uut. õppimine ei ole oluline vaid töökoha säilitamise mõttes. õppimine on oluline ka igapäevaeluga toimetulekuks. Uusi asju tuleb pidevalt juurde ning selleks, et elu oleks huvitav, ei saa vaid vanade teadmiste ning põhimõtete najale toetuma jääda. Et elus edasi minna, tuleb areneda, mis kätkeb endas õppimist. Mäletan enda õppejõu Linnar Priimäe üht loengut, kus ta karmi tooniga rõhutas, et inimesel ei saa kunagi igav olla, alati on midagi teha - õppida. Igavust võiks peletada näiteks kasvõi mõne keele õppimisega. Mida rohkem õpid, seda enesekindlamaks muutud ning suuremad on ka võimalused nii elus kui karjääris. Õppimine on tegelikult keeruline protsess ja tihti nõuab see tugevat distsipliini ja eneseanalüüsi. Tihti tuleb ka õppimise juures esitada endale küsimusi: miks ma seda tahan õppida? Kas tingimused õppimiseks on soodsad? Mis on minu eelised? Mis mind selle juures kõige rohkem takistavad? Kui kaua omandamine aega võtab? Palju oleneb sellestki, mida soovitakse õppida ja kui suur on tahtejõud. Mõnele inimesele võib olla kerge õppida ruttu selgeks matemaatilist mõtlemist nõudvaid teadmisi ning raske omandada näiteks ratsutamist. Mõnel inimesel jällegi vastupidi. Suure tahtejõuga on kõik võimalik. Siinkohal mõned küsimused, mis aitavad sind õppimises? ükskõik, mida sa siis õppida/omandada soovid. Kõige efektiivsem õppimine on läbi teadmiste...: - enese kohta - võimest omandada uusi teadmisi - kogemuste põhjal - sinu huvist ja olemasolevatest teadmistest õpitava kohta. Igasugune õppimine katkeb endas teatud etappide läbimist ( http://www.studygs.net/) Siin on neli etappi õppimiseks, mida soovitatakse läbida, kui tahad omandada midagi uut. Kui materjal tundub väga rake, siis analüüsi - esita endale järgnevad küsimused, kui oled ummikus või sul on tekkinud vastuseis õppimisele. Tee kirjalikke märkmeid, kui seda on vaja: Alusta mineviku meenutamisest ja analüüsi varem õppimisega seonduvat: millised on sinu varasemad kogemused selle kohta, kuidas oled õppinud? Kas ... - kas sulle meeldib (vali!) lugeda, probleeme lahendada, meenutada või ette lugeda, interpreteerida või hoopiski grupis töötada? - tead, kuidas asju üldistavalt kokku võtta? - küsid küsimusi uute teadmiste kohta? - arvustad, teed tavaliselt kokkuvõtvaid ülevaateid materjalidest? - sulle on meeldinud üksi õppida, või eelistad grupis töötada? - oled kergesti saanud kätte informatsiooni erinevatest allikatest? - sulle on vaja ühte pikka põhjalikku õppimisaega või erinevaid lühikesi praktika -perioode? Millised on sinu õpiharjumused? Kuidas nad on sul tekkinud?(mõtle oma kooliajale) Millised harjumused on paremini töötanud, millised halvemini? Näiteks kas sa koolis õppisid rohkem klassis, koos õpetaja ning kaasõpilastega või eelistasid pärast tunde üksi kodus õppetükkidest aru saada? Mõtle ka sellele, kuidas suudad omandatut paremini esitada: kas väljendad ennast paremini kirjalikult, suuliselt või lahendad hoopiski üliedukalt head mälu või loogilist mõtlemisoskust nõudvaid teste? Jõua tänapäeva. Kui soovid midagi õppida, siis jällegi vasta järgmistele küsimustele ja analüüsi: Kui huvitatud oled alast, mida soovid õppida? Kui palju aega tahad õppimisele kulutada? Mis segab mind omandamise juures kõige rohkem? Kas praegune olukord võimaldab seda edukalt õppida? Mis on kontrolli all ning millised faktorid ei allu kontrollile? Mis on mul puudu, et hästi omandada soovitut? Kas olukorda saab keerata enda kasuks? Mis mõjutab pühendumist? Kas on olemas plaan? Kas see sisaldab ka varem kogetud ja omandatud õppimise meetodeid? Hinda valmisolekut õppimiseks ja õpitava olulisust: Mis on õpitava üldine eesmärk? (pane pealkiri) Millised on peamised võtmesõnad? Pane need endale kirja. Kas saad aru võtmesõnadest ? Mida tead praegu? Mida juba tead - sellega seotud teemade kohta? Milline informatsioon aitab teemat omandada? Kas saad omandamiseks kasutada vaid ühte informatsiooniallikat või on ka teisi, mille kaudu paremini omandada õpitav? Kui õpid, kas küsid: "sain ma nüüd sellest aru?" Kas peaksid tõstma õppimise tempot või hoopis aeglustama? Kui ei saa aru, kas ma küsid, miks aru ei saanud? Kas teed õppimises peatusi ja üldistad omandatut/kogetut? Kas teed õppimises peatusi ning proovid kõik loogiliselt endale selgeks mõelda? Kas hindad õpitut (oled nõus, vaidled vastu)? Kas vajad aega, teed pause ning siis pöördud uuesti teema juurde tagasi? Kas pead ainet teiste õppijatega läbi arutama? Kas küsid nõu eksperdilt (õpetajalt, raamatukogutädilt, oma-ala-spetsialistilt vm)? Tee ülevaade: Mida tegid õigesti? Mida saaksid paremini teha? Kas õppimise plaan langes kokku ka sellega, kuidas oled varem töötanud oma tugevate ja nõrkade külgede kallal? Kas oled valinud õppimiseks õiged tingimused? Kas viisid ikka pingutused lõpuni, omandasid teadmised perfektselt? Olid enda suhtes piisavalt nõudlik? Kas olid õppimises edukas? Kas tähistad oma võitu? See meetod aitab väga edukalt aru saada raskustest, mis tekivad midagi tehes (õppides) ning jõuda selgusele enese võimes midagi omandada. Nagu juba ennist sai mainitud - väga oluline on siiski ka tahtejõud ja enda sundimine tegema asju, mis alguses tunduvad vastikud ja rasked. Alati on kergem käega lüüa. Sportlased, kes on jõudnud tippu, võivad olla küll mitte nö intelligentsed (faktiteadmisi tundes), kuid ainult tugev soov ja tahtejõud on viinud neid tippu. Ja see ongi nende edukuse võti, mis on imetlemist väärt - paljud seda ei oska. Kõik on võimalik, kui seda väga tahta ja selle nimel tööd teha. Buduaari arhiivKadi Jüriado
Meelis Lao podcastis „Keset elu“ salvestusel — FOTO: GoodNews, Evelin Kruus Nipinurk VIDEO! Meelis Lao podcastis „Keset elu“: aeg on ainus tõeline valuuta, mis on kõige kallim
Reet Härmat ja Brigitte Susanne Hunt — FOTO: Erakogu Buduaari sõnumid Brigitte Susanne Hunt avaldab oma kaalulanguse nipid ja numbrid
Adriana Viks abikaasa Hannesega — FOTO: Adriana Viks/Instagram EKSKLUSIIV Suhted ja seks ADRIANA VIKS kirglikust abielust Hannesega: me leiame kompromisse ka intiimsemate teemade osas
kasvuhoone — FOTO: 1A.ee Sisuturundus Kasulik juhis: kuidas valida kasvuhoone, mis sobib rõdule või katuseaeda?
Mis on psühhobiootikumid ja miks sa peaksid neist teadma? — FOTO: Serenita Sisuturundus Mis on psühhobiootikumid ja miks sa peaksid neist teadma?